Με ηλεκτρονικές διαδικασίες και από το γραφείο του συμβολαιογράφου θα διεκπεραιώνονται οι υποθέσεις μεταβίβασης ακινήτων με την ενεργοποίηση εντός του 2023 του Ηλεκτρονικού Φακέλου Μεταβίβασης Ακινήτων σε συνδυασμό με την υποβολή των δηλώσεων φόρου μεταβίβασης γονικών παροχών και δωρεών στην πλατφόρμα myProperty της ΑΑΔΕ .
Το έργο που έχει ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης προβλέπει την ανάπτυξη διαδικτυακής πλατφόρμας διαχείρισης του ενιαίου Ηλεκτρονικού Φακέλου Μεταβίβασης Ακινήτου, μέσω της οποίας θα συλλέγονται ηλεκτρονικά όλα τα δικαιολογητικά που απαιτούνται στη σύνταξη των συμβολαίων για τις μεταβιβάσεις ακινήτων. Δεκάδες δικαιολογητικά, πιστοποιητικά και έγγραφα που απαιτούνται σήμερα για τη μεταβίβαση ενός ακινήτου από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς όπως ΑΑΔΕ, Κτηματολόγιο, Τεχνικό Επιμελητήριο, δήμους, ΕΦΚΑ θα συγκεντρώνονται με εξουσιοδότηση των ενδιαφερόμενων μερών προς τις υπηρεσίες και θα καταχωρίζονται στον φάκελο του ακινήτου που πρόκειται να μεταβιβαστεί.
Με το νέο πλαίσιο, η συλλογή των εγγράφων και πιστοποιητικών θα πραγματοποιείται από τον συμβολαιογράφο που συντάσσει το συμβόλαιο μεταβίβασης ακινήτου μετά από εξουσιοδότηση των συμβαλλόμενων. Ο συμβολαιογράφος θα εισέρχεται με τους προσωπικούς του κωδικούς πρόσβασης στην ηλεκτρονική πλατφόρμα και θα υποβάλει αίτημα σε κάθε φορέα χωριστά για την ηλεκτρονική χορήγηση των απαραίτητων πιστοποιητικών και εγγράφων.
Με αυτό το τρόπο οι φορολογούμενοι θα απαλλαγούν από τις επισκέψεις και την πολύωρη ταλαιπωρία σε Εφορία, Δήμους, Κτηματολόγιο, Πολεοδομία προκειμένου να υποβάλουν δια ζώσης το σχετικό αίτημα. Επισημαίνεται ότι με βάση το σημερινό καθεστώς για τη σύνταξη του συμβολαίου και την ολοκλήρωση της διαδικασίες για τη μεταβίβαση του ακινήτου απαιτούνται 17 δικαιολογητικά όπως φορολογική ενημερότητα, πιστοποιητικό ΕΝΦΙΑ, πιστοποιητικό Δ.Ο.Υ. περί μη οφειλής φόρου κληρονομίας – δωρεάς, πιστοποιητικό για μη οφειλή προς Ο.Τ.Α., βεβαίωση ασφαλιστικής ενημερότητας, κλπ.
Όταν όλα τα έγγραφα και δικαιολογητικά συγκεντρωθούν στην πλατφόρμα, τότε ο συμβολαιογράφος μεταφέρεται στην πλατφόρμα myProperty της ΑΑΔΕ για την υποβολή της δήλωσης και αυτόματα εκδίδεται η ταυτότητα οφειλής του φόρου μεταβίβασης, που θα πρέπει να καταβάλλει ο αγοραστής του ακινήτου. Η διαδικασία της μεταβίβασης ολοκληρώνεται όταν γίνει και η μετεγγραφή του ακινήτου στο Κτηματολόγιο και πάλι ηλεκτρονικά από τον συμβολαιογράφο.
Στόχος του έργου είναι η πλήρης ηλεκτρονικοποίηση της διαδικασίας και η απεμπλοκή των υπάλληλων των εμπλεκομένων φορέων από τα ενδιάμεσα στάδια παροχής υπηρεσιών που απαιτούνται για την τελική μεταβίβαση ακινήτων.
Η διαδικτυακή πλατφόρμα διαχείρισης του ενιαίου ηλεκτρονικού φακέλου μεταβίβασης ακινήτων απαιτεί τη διαλειτουργικότητα με τα πληροφοριακά συστήματα των εμπλεκόμενων φορέων και ανάπτυξη υποσυστημάτων για την ανταλλαγή των επιθυμητών δεδομένων.
Ο Ηλεκτρονικός Φάκελος Μεταβίβασης Ακινήτου θα συνοδεύεται με τις ακόλουθες δράσεις:
- Διασύνδεση του συστήματος e-Άδειές με άλλα συστήματα (ΕΦΚΑ, Πυροσβεστική Υπηρεσία, ΔΕΔΔΗΕ, Δασική Υπηρεσία και ΔΕΣΦΑ).
- Κατάργηση της κοινοποίησης της επιφάνειας του κτιρίου στον ΔΕΔΔΗΕ και ολοκλήρωση της ενοποίησης του συστήματος δήλωσης τετραγωνικών μέτρων στους δήμους.
- Θέσπιση νομοθεσίας για τη δημιουργία πλαισίου ασφαλών συναλλαγών σε κινητά περιουσιακά στοιχεία.
- Λειτουργία της πλατφόρμας για την απόκτηση άδειας κατασκευής.