Με ακόμα ένα όπλο στη μάχη κατά της φοροδιαφυγής εξοπλίζεται η ΑΑΔΕ, ξεκινώντας από σήμερα την καταγραφή όλων των POS στην αγορά που θα δώσει τη δυνατότητα στις ελεγκτικές αρχές να έχουν πλήρη εικόνα για τα τερματικά πληρωμών που χρησιμοποιούν επαγγελματίες και επιχειρήσεις και να εντοπίσουν περιπτώσεις απόκρυψης τζίρου με τη χρήση αδήλωτων στην εφορία POS.
Το επόμενο βήμα είναι η υποχρεωτική διασύνδεση 450.000 ταμειακών μηχανών με τα POS που αναμένεται ολοκληρωθεί μέσα στους πρώτους μήνες του 2024 και θα «κλείσει παράθυρα» φοροδιαφυγής μέσω τη μη έκδοσης η της έκδοσης εικονικών αποδείξεων.
Με το «φακέλωμα» των POS ο ελεγκτικός μηχανισμός θα γνωρίζει τον αριθμό των POS που διαθέτουν οι επιχειρήσεις, ποια είναι δηλωμένα και ποια χρησιμοποιούνται νόμιμα ή παράνομα καθώς το ηλεκτρονικό Μητρώο θα συσταθεί αυτόματα με βάση τις πληροφορίες που θα στείλουν οι πάροχοι POS και τις οποίες στη συνέχεια θα μπορούν να διορθώσουν και να συμπληρώσουν οι επιχειρήσεις δηλώνοντας τα POS που τυχόν δεν περιλαμβάνονται στα στοιχεία από τους παρόχους.
Σύμφωνα με την απόφαση της ΑΑΔΕ συστήνεται και τηρείται στην ψηφιακή πύλη myAADE Μητρώο Μέσων Πληρωμών (POS) και τα ενεργά POS θα δηλώνονται αυτοματοποιημένα, μέσω διεπαφής (API), ανά δεκαήμερο:
- από τους Παρόχους Υπηρεσιών Πληρωμών (Acquirers) που εκκαθαρίζουν συναλλαγές που εξοφλούνται με τη χρήση καρτών πληρωμής και
- από τους Παρόχους Μέσων Πληρωμών (NSPs) που παρέχουν, εγκαθιστούν και διαχειρίζονται τερματικά μηχανήματα POS.
Στην περίπτωση των Παρόχων Υπηρεσιών Πληρωμών (Αcquirers) ως ημερομηνία πρώτης εφαρμογής της σχετικής υποχρέωσης ορίζεται η 22α Σεπτεμβρίου 2023 με υποβαλλόμενα στοιχεία τα σχετικά με τα ενεργά Μέσα Πληρωμών κατά την 10η Σεπτεμβρίου 2023.
Για το χρονικό διάστημα από τις 11 έως και τις 30 Σεπτεμβρίου 2023, οι σχετικές δηλώσεις υποβάλλονται έως και την 5η Οκτωβρίου 2023.
Στην περίπτωση των Παρόχων Μέσων Πληρωμών (NSPs) ως ημερομηνία πρώτης εφαρμογής της σχετικής υποχρέωσης ορίζεται η 26η Σεπτεμβρίου 2023 με υποβαλλόμενα στοιχεία τα σχετικά με τα ενεργά Μέσα Πληρωμών κατά την 10η Σεπτεμβρίου 2023.
Για το χρονικό διάστημα από τις 11 έως και τις 30 Σεπτεμβρίου 2023, οι σχετικές δηλώσεις υποβάλλονται έως και την 5η Οκτωβρίου 2023.
Η διαβίβαση των στοιχείων από τους Παρόχους Υπηρεσιών Πληρωμών (Acquirers) και Παρόχους Μέσων Πληρωμών (NSPs), λαμβάνει χώρα:
- Έως και την 15η ημέρα εκάστου μήνα με χρονικό διάστημα αναφοράς την 1η έως και την 10η ημέρα του ιδίου μήνα.
- Έως και την 25η ημέρα εκάστου μήνα με χρονικό διάστημα αναφοράς την 11η έως και την 20ή ημέρα του ιδίου μήνα.
- Έως και την 5η ημέρα του επόμενου μήνα, με χρονικό διάστημα αναφοράς την 21η έως την τελευταία ημέρα του προηγούμενου μήνα.
Από την πλευρά τους, οι επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν POS:
- Από την 29η Σεπτεμβρίου 2023, λαμβάνουν γνώση των ενεργών POS τους, που έχουν δηλωθεί γι' αυτές στο Μητρώο POS από τους Παρόχους. Η είσοδος στο Μητρώο γίνεται στην ψηφιακή πύλη myAADE (myaade.gov.gr) στη διαδρομή: Μητρώο και Επικοινωνία/Στοιχεία Επιχείρησης.
- Υποχρεούνται, από τις 11 έως τις 30 Οκτωβρίου 2023 να υποβάλουν δήλωση για την τυχόν διόρθωση της εικόνας των ενεργών POS που διαθέτουν κατά την 30η Σεπτεμβρίου 2023.
- Υποχρεούνται, από την 11η έως και την τελευταία ημέρα κάθε μήνα, να υποβάλλουν δήλωση για τις μεταβολές του προηγούμενου μήνα, εφόσον αυτές δεν έχουν δηλωθεί από τους Παρόχους, καθώς και για την επικαιροποίηση ή τυχόν διόρθωση των δηλωθέντων στοιχείων.
Διευκρινίζεται ότι ενεργό νοείται το POS που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την ολοκλήρωση συναλλαγών με κάρτα ανεξάρτητα αν χρησιμοποιείται ή διατίθεται ως εφεδρικό για την περίπτωση λειτουργικής βλάβης ή άλλης έκτακτης ανάγκης.