Έτοιμη να εγκαταλείψει την προτεινόμενη απαγόρευση για πλοία που ανήκουν σε κράτη – μέλη της ΕΕ να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο σε τρίτες χώρες είναι η Ένωση, όπως αναφέρει το Bloomberg επικαλούμενο έγγραφο που έχει στην κατοχή του.
Η Ελλάδα ήταν μεταξύ των κρατών – μελών που άσκησαν έντονες πιέσεις, προκειμένου να μην εφαρμοστεί αυτή η απαγόρευση, με δεδομένο και το γεγονός ότι η οικονομία της εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη ναυτιλία. Εάν υπάρξει εφαρμογή του μέτρου αυτό θα πλήξει περαιτέρω τις εξαγωγές της Μόσχας αλλά και τους Έλληνες εφοπλιστές, οι οποίοι έχουν στην κατοχή τους το 26% των πετρελαιοφόρων παγκοσμίως, βάσει χωρητικότητας.
Ισχυρή η θέση της Ελλάδας στην παγκόσμια ναυτιλία και κατοχή δεξαμενόπλοιων
Όμως το μέτρο της απαγόρευσης ασφάλισης των φορτίων καυσίμων δεν αναμένεται να αρθεί, γεγονός που θα δυσκολέψει αρκετά τις εξαγωγές της Μόσχας. Σημειώνεται ότι οι εταιρείες δεξαμενόπλοιων ασφαλίζουν συλλογικά τα πλοία τους έναντι κινδύνων, συμπεριλαμβανομένων των πετρελαιοκηλίδων. Μέσω του International Group of P&I Clubs στο Λονδίνο, οι πλοιοκτήτες αγοράζουν συλλογικά κάλυψη από 80 αντασφαλιστές, συμπεριλαμβανομένων περισσότερων από 20 από τους 25 μεγαλύτερους παρόχους στον κόσμο.
Ως εκ τούτου, μια απαγόρευση της ασφάλισης θα καθιστούσε σχεδόν αδύνατη την απόκτηση τέτοιας κάλυψης, δεδομένου του πόσοι αντασφαλιστές είναι Ευρωπαίοι, σύμφωνα με έναν ανώτερο επικεφαλής ασφαλιστή που εμπλέκεται άμεσα στο εμπόριο.
Τα μέλη του International Group of P&I Clubs διευθετούν την κάλυψη του 95% του στόλου των δεξαμενόπλοιων για διαρροές και άλλες θαλάσσιες υποχρεώσεις. Αν δεν μπορούσαν πλέον να το κάνουν, τότε θα ανάγκαζε τη Μόσχα ή τους αγοραστές της να βρουν εναλλακτικές ρυθμίσεις σε μια εποχή που η Ρωσία ήδη υφίσταται σοβαρές κυρώσεις.
Οι χώρες της ΕΕ εξακολουθούν να συζητούν το έκτο πακέτο, με τους διπλωμάτες να προσπαθούν να ξεπεράσουν τις αντιρρήσεις της Ουγγαρίας για το προτεινόμενο εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο, αλλά ακόμη δεν έχουν καταλήξει σε συμφωνία για το συγκεκριμένο ζήτημα.