ΓΔ: 1390.65 0.01% Τζίρος: 68.38 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 DATA
Φώτο: Shutterstock

Η μεταφορά του ρωσικού πετρελαίου και το ελληνικό ναυτιλιακό λόμπι

Σύμφωνα με εκπομπή του γερμανικού τηλεοπτικού δικτύου ARD, η Κομισιόν άλλαξε σημαντικά τις διατυπώσεις των κυρώσεων στη Ρωσία μετά τις ισχυρές πιέσεις από το λόμπι των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών.

Με το θέμα της μεταφοράς, δια θαλάσσης, ρωσικού πετρελαίου από ελληνικής ιδιοκτησίας τάνκερ ασχολείται ο γερμανικός Τύπος, όπως αναφέρει δημοσίευμα της Deutsche Welle. 

Σύμφωνα με το δημοσίευμα το μαγκαζίνο αποκαλύψεων Monitor του πρώτου καναλιού της γερμανικής δημόσιας τηλεόρασης ARD επανέρχεται στην απόφαση που έλαβε στα τέλη Μαΐου η ΕΕ για εμπάργκο ρωσικού πετρελαίου. Υπενθυμίζει μάλιστα τη φράση της προέδρου της Κομισιόν για «καταστροφικές κυρώσεις», που θα πλήξουν σκληρά τη Ρωσία.

Ο στόχος να σταματήσουν οι μεταφορές πετρελαίου δια θαλάσσης, κάτι που κανονικά θα έπληττε κυρίως ευρωπαϊκές ναυτιλιακές εταιρείες, όχι άμεσα αλλά σε 6 μήνες. Στο διάστημα αυτό ο Πούτιν θα έχει αρκετό καιρό στη διάθεσή του για να πουλήσει το πετρέλαιο του σε άλλες χώρες. Ήδη τώρα το ¼ των ρωσικών εξαγωγών πετρελαίου πηγαίνει στην Κίνα. Και εδώ μπαίνει η Ελλάδα.                                                                                    

Το ισχυρό λόμπι των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών

«Για τις νέες συναλλαγές με την Ασία, ωστόσο, η Ρωσία εξαρτάται από τάνκερ από την Ευρώπη, ειδικά από την Ελλάδα», υπογραμμίζει ο αρθρογράφος. «Σχεδόν τίποτα στην παγκόσμια επιχείρηση πετρελαίου στην ανοιχτή θάλασσα δεν λειτουργεί χωρίς τα ελληνικά πετρελαιοφόρα. Σχεδόν το 27% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων ανήκει σε ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες. Η σημασία των ελληνικών πετρελαιοφόρων για τις ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου δια θαλάσσης μπορεί επίσης να αποδειχθεί από πιο πρόσφατα στοιχεία: Σύμφωνα με το Διεθνές Χρηματοπιστωτικό Ινστιτούτο (IIF), το ποσοστό του πετρελαίου από τη Ρωσία που μεταφέρεται από ελληνικά δεξαμενόπλοια έχει σχεδόν διπλασιαστεί τον περασμένο χρόνο. Εάν εξαφανίζονταν τα ελληνικά τάνκερ, δύσκολα θα ήταν δυνατό για τον Πούτιν να μεταφέρει τις παγκόσμιες εξαγωγές πετρελαίου του από την Ευρώπη σε άλλες χώρες, σύμφωνα με τον Σίμον Τζόνσον, καθηγητή του Ινστιτούτου Τεχνολογίας της Μασαχουσέτης». 

Οι συντελεστές του Monitor έχουν στη διάθεσή τους ένα αδημοσίευτο πρώτο προσχέδιο της πρότασης για εμπάργκο ρωσικού πετρελαίου από την ΕΕ με ημερομηνία αρχές Μαΐου. Σε αυτό προβλέπεται απαγόρευση σε τάνκερ από χώρες της ΕΕ να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο σε τρίτες χώρες  «με πλοία νηολογημένα υπό σημαία κράτους -  μέλους ή ιδιοκτησία υπηκόου κράτους -μέλους». Αλλά στο τελικό κείμενο αυτή η παράγραφος διαγράφηκε στη συνέχεια εντελώς.

«Αυτό είναι αποτέλεσμα του ισχυρού λόμπι των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών», υποστηρίζουν οι δημοσιογράφοι του Monitor επικαλούμενοι την Μισέλ Βίζε-Μπόκλαμ, αναλύτρια στο ναυτιλιακό νηολόγιο του Λονδίνου Lloyd's

«Οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες λόγω του μεγάλου στόλου τους και επειδή δραστηριοποιούνται εδώ και πολύ καιρό, είναι πολύ ισχυρές και έχουν δυνατή φωνή στη διεθνή ναυτιλιακή βιομηχανία. Αυτό τους επιτρέπει να επιβάλλουν τα συμφέροντά τους σε επίπεδο ΕΕ… οι Βρυξέλλες προσπαθούν να υποβαθμίσουν το θέμα. Όπως είπε η Επιτροπή στο Monitor, το πακέτο κυρώσεων περιέχει άλλη μια απαγόρευση. Θα απαγορευτεί σε ασφαλιστικές εταιρίες από χώρες της ΕΕ να ασφαλίζουν πλοία που μεταφέρουν ρωσικό πετρελαίου. Αυτό θα έκανε επίσης τις εξαγωγές ρωσικού πετρελαίου πιο δύσκολες. Αλλά υπάρχουν σοβαρές αμφιβολίες γι΄' αυτό. Η απαγόρευση της ασφάλισης δεν θα εμποδίσει τον Πούτιν να συνεχίσει την πώληση του πετρελαίου του, πιστεύει ο Γιαν Μπλούμενταλ, επικεφαλής Γερμανίας των ασφαλίσεων στη Lloyd. Ο Πούτιν θα πουλάει το πετρέλαιό του στις ασιατικές αγορές και κατά συνέπεια η μεταφορά θα είναι ασφαλισμένη από ασιατικές ασφαλιστικές εταιρείες στις ασιατικές αγορές», καταλήγει το άρθρο.
 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Διπλάσιες εισαγωγές ρωσικού ντίζελ που προωθείται σε τρίτες χώρες

Εταιρείες ελληνικών συμφερόντων εισήγαγαν μεγάλες ποσότητες ρωσικού πετρελαίου κίνησης τον Απρίλιο. Το ντίζελ μεταφορτώθηκε, μέσω Καλαμάτας, σε άλλα τάνκερ για να καταλήξει σε Εμιράτα, Ινδία ή Κίνα.
ΑΓΟΡΕΣ

Πανάκριβη η μεταφορά ρωσικού αργού, κέρδη για ναυτιλιακές εταιρείες

Ενόψει της επιβολής του πλαφόν από την Ευρωπαϊκή Ένωση, το κόστος μεταφοράς έχει εκτιναχθεί ήδη στα 20 δολάρια το βαρέλι, καθώς μειώνονται οι ναυτιλιακές εταιρείες που θέλουν να αναλάβουν το αυξημένο ρίσκο.