ΓΔ: 2076.71 0.95% Τζίρος: 212.97 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:04
Στελέχη εταιρείας
Φωτο: Στελέχη διοίκησης εταιρείας. Credit: Shutterstock

Grow or Go: Γιατί η ανάπτυξη είναι όρος επιβίωσης για CEOs και εταιρείες

Grow or Go: γιατί οι CEOs δεν έχουν πια περιθώρια αναμονής. Η ανάπτυξη είναι μονόδρομος και νικητές θα είναι όσοι επενδύσουν πρώτοι στην καινοτομία και την AI. Tα πέντε βήματα για CEOs που θέλουν να μείνουν στο παιχνίδι.

Σε μια εποχή που χαρακτηρίζεται από πολλές και διαφορετικές προκλήσεις σε διεθνές επίπεδο, το «περιμένω να περάσει η μπόρα» δεν είναι στρατηγική. Οι διευθύνοντες σύμβουλοι των επιχειρήσεων (CEOs) βρίσκονται μπροστά σε ένα δίλημμα: Grow or Go. 

Είτε θα βρουν τρόπους να μεγαλώσουν τις εταιρείες τους, είτε θα βρεθούν εκτός παιχνιδιού. 

Αυτό είναι το βασικό μήνυμα του World Economic Forum, μέσα από άρθρο των Steve Reis και Jill Zucker της McKinsey & Company. 

Η πίεση είναι προφανής: γεωπολιτικές εντάσεις, ασταθές εμπόριο, επιτόκια που μεταβάλονται  και μια τεχνολογία, με αιχμή την Τεχνητή Νοημοσύνη που αλλάζει με ιλιγγιώδη ταχύτητα όλα όσα γνωρίζαμε μέχρι σήμερα. Σε αυτό το περιβάλλον, η ανάπτυξη δεν είναι με απλά λόγια «κάτι καλό να υπάρχει», αλλά αποτελεί όρο επιβίωσης.

Η κατηγορία των outperformers

Η πραγματικότητα δείχνει ότι λίγοι τα καταφέρνουν καθώς μόνο μία στις δέκα εταιρείες του S&P 500 είχε για τρεις δεκαετίες ρυθμούς ανάπτυξης πάνω από το ΑΕΠ. Αυτό που ξεχωρίζει τους outperformers δεν είναι μόνο η αγορά στην οποία δραστηριοποιούνται, αλλά ο τρόπος που κινούνται μέσα στην αβεβαιότητα καθώς αντί να μαζεύονται, επενδύουν, αντί να παγώνουν, ψάχνουν το επόμενο βήμα.

Οι περίοδοι κρίσης ανοίγουν παράθυρα κάτι που επιβεβαίωθηκε σε προηγούμενους οικονομικούς κύκλους καθώς όσοι τόλμησαν να επενδύσουν, βγήκαν από την ύφεση με μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς. 

Σήμερα, οι μετατοπίσεις στις εμπορικές ροές δημιουργούν νέες δεξαμενές ανάπτυξης, όμως, αυτές θα τις εκμεταλλευτούν μόνο όσοι κινηθούν πρώτοι. Ένα στοιχείο που ξεχωρίζει. Είναι ότι εταιρείες που κατευθύνουν τουλάχιστον 20% των κεφαλαίων ανάπτυξης σε νέα επιχειρηματικά εγχειρήματα καταγράφουν διπλάσια ανάπτυξη σε σχέση με όσες δεν το κάνουν.

Πέντε κινήσεις που κάνουν τη διαφορά

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με το WEF και τη McKinsey, οι CEOs που ξεχωρίζουν ακολουθούν πέντε βασικά βήματα:

  1. Η ανάπτυξη πάνω από όλα: Η χάραξη μιας στρατηγικής που να δίνει έμφαση στο γεγονός ότι η ανάπτυξη είναι προτεραιότητα δεν φτάνει. Πρέπει να το αποδεικνύει στην πράξη με ρίσκα, με πόρους που κατευθύνονται σε μακροπρόθεσμες επενδύσεις, ακόμα και όταν ο προϋπολογισμός είναι πιεσμένος. Οι πιο επιτυχημένοι διευθύνοντες σύμβουλοι κινούνται γρήγορα. Το 64% των outperformers αντιδρά με ταχύτητα σε αναταράξεις και κερδίζει το πλεονέκτημα του πρώτου παίκτη.
  2. Το πλεονέκτημα της πρώτης κίνησης. Το «first mover» δεν είναι μόνο θέμα κεφαλαίου, αλλά και οργάνωσης. Οι εταιρείες που έχουν ευέλικτα μοντέλα ταλέντου,  που μπορούν να μετακινούν κορυφαίους ανθρώπους σε κρίσιμα projects άμεσα, έχουν μεγαλύτερη πιθανότητα να εκμεταλλευτούν τις ευκαιρίες.
  3. AI, όχι απλά projects αλλά DNA: Η τεχνητή νοημοσύνη δεν είναι εργαλείο που δοκιμάζουμε. Είναι το νέο λειτουργικό σύστημα για την επιχείρηση. Από τη διαδρομή του πελάτη μέχρι την παραγωγή, οι εταιρείες που ενσωματώνουν AI end-to-end είναι αυτές που θα μείνουν μπροστά.
  4. Πελάτης στο επίκεντρο: Τα δεδομένα και η AI δίνουν τη δυνατότητα σε μια επιχείρηση όχι απλά να προβλέπουν αλλά και κάτι επιπλέον. Σχεδόν οι μισοί από τους πρωταγωνιστές δηλώνουν ότι χρησιμοποιούν τεχνολογία για να χαρτογραφήσουν επιθυμίες πελατών και να προσαρμόσουν προϊόντα και υπηρεσίες σε πραγματικό χρόνο. Η άμεση ανταπόκριση χτίζει σχέση εμπιστοσύνης και ανοίγει τον δρόμο για νέα έσοδα.
  5. Τα βασικά δεν ξεχνιούνται: Όλα αυτά δεν σημαίνουν ότι μια επιχείρηση παραμελεί τα όσα γνωρίζει μέχρι σήμερα: απόκτηση νέων πελατών, cross-selling, διατήρηση. Είναι οι μετρήσεις που επιτρέπουν στον CEO να ξέρει πού βρίσκεται πραγματικά η εταιρεία.

Η ελληνική διάσταση

Τι σημαίνουν όλα αυτά για τις ελληνικές επιχειρήσεις; Η αγορά μας έχει μικρότερο μέγεθος αλλά υψηλή ευελιξία. Οι εταιρείες που τολμούν να κινηθούν γρήγορα, να σπάσουν τα στεγανά και να βάλουν τεχνολογία στην καρδιά τους, έχουν σαφές πλεονέκτημα. 

Στα ελληνικά startups ήδη βλέπουμε πειραματισμούς με predictive analytics και AI για εξυπηρέτηση πελατών. Παράλληλα, οι μεγάλες τράπεζες και εταιρείες λιανικής έχουν μπει στη λογική των data-driven αποφάσεων, κάτι που δημιουργεί καινούριες συνεργασίες με μικρότερες εταιρείες τεχνολογίας.

Σύμφωνα με την τελευταία έρευνα της PwC, το 63% των CEOs δηλώνει ότι αλλάζει τον τρόπο που παράγει και παραδίδει αξία. Για την Ελλάδα, αυτό σημαίνει πως όποιος δεν προσαρμόζεται, μένει πίσω.

Η εποχή του «Grow or Go» δεν είναι θεωρητική, αλλά ήδη τις αποφάσεις στα διοικητικά συμβούλια. Για τους CEOs, το μήνυμα είναι ξεκάθαρο. Αν δεν επενδύσουν σε ανάπτυξη, υπάρχει ο κίνδυνος της παρακμής. Οι νικητές θα είναι όσοι θα δουν στην αβεβαιότητα όχι έναν τοίχο, αλλά μια πόρτα και θα την ανοίξουν πρώτοι.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μικροτσίπ και τεχνητή νοημοσύνη
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

EE: Νέα στρατηγική AI για ανεξαρτησία από ΗΠΑ και Κίνα

Η ΕΕ σχεδιάζει νέο πρόγραμμα για την ενίσχυση των ευρωπαϊκών πλατφορμών τεχνητής νοημοσύνης, στοχεύοντας να ανταγωνιστεί ΗΠΑ και Κίνα, με έμφαση στους τομείς υγείας, άμυνας και βιομηχανίας, σύμφωνα με τους Financial Times.
Mind The Hack
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

MindTheHack: Άντλησε 2,8 εκατ. ευρώ με συμμετοχή της Deep Capital

Η ελληνική startup MindTheHack εξασφάλισε 2,8 εκατ. ευρώ για την επιτάχυνση της ανάπτυξης της πλατφόρμας κυβερνοασφάλειας, την ενίσχυση της ομάδας της και την είσοδό της σε διεθνείς αγορές, με στρατηγικό επενδυτή τον όμιλο Deep Capital Group.
Ανθρώπινο και ρομποτικό χέρι
ΔΙΕΘΝΗ

Universal και Warner πλησιάζουν σε συμφωνίες AI στις ΗΠΑ

Η Universal και η Warner Music φέρονται να βρίσκονται κοντά σε συμφωνίες με εταιρείες τεχνητής νοημοσύνης, σύμφωνα με τους Financial Times, ενώ οι συμφωνίες μπορεί να ολοκληρωθούν εντός εβδομάδων. Το Reuters δεν επιβεβαίωσε το δημοσίευμα.