«Πονοκέφαλο» για τη Μόσχα, αλλά και σημαντική πηγή κερδών για όσες ναυτιλιακές εταιρείες, με πρώτες τις ελληνικές, συνεχίσουν να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο από αύριο, μετά την επιβολή του πλαφόν των 60 δολ. το βαρέλι, θα αποτελέσει το αυξημένο κόστος μεταφοράς, που εκτιμάται ότι θα φθάσει σε πολύ μεγάλο ποσοστό της αξίας των φορτίων, λόγω του υψηλού κινδύνου στη μεταφορά ρωσικού αργού.
Οι πλοιοκτήτες που εξακολουθούν να είναι πρόθυμοι να φορτώσουν ρωσικό αργό έχουν μειωθεί και επιβάλλουν υψηλότερες χρεώσεις, όπως αναφέρει το Blooomberg, προκειμένου να καλύψουν και το μεγάλο ρίσκο παραμονής τους στη συγκεκριμένη αγορά. Το κόστος μεταφοράς από τη Βαλτική στην Ινδία φθάνει σε σύνολο τα 15 εκατ. δολάρια ή 20 δολάρια το βαρέλι, για φορτώσεις που θα γίνουν μετά τις 5 Δεκεμβρίου. Το κόστος πριν από αυτή την ημερομηνία κυμαίνεται μεταξύ εννέα και 11,5 εκατ. δολαρίων.
Η εκτίναξη του κόστους μεταφοράς αντανακλά τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι προμηθευτές ρωσικού αργού πετρελαίου ενόψει της προθεσμίας κατά την οποία οι εταιρείες από την Ε.Ε. θα απαγορευθεί να προσφέρουν ναυτιλιακές και ασφαλιστικές υπηρεσίες για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου, όταν η τιμή των συμβολαίων ξεπερνά το πλαφόν. Τα λιγότερα διαθέσιμα πλοία και η ανάγκη εκτροπής του ρωσικού πετρελαίου από τους παραδοσιακούς αγοραστές στην Ευρώπη σε νέους στην Ασία και τη Μέση Ανατολή συμβάλλουν επίσης στις υψηλότερες τιμές.
Πρώτες οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες σε μερίδια στη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου
Ο υψηλός κίνδυνος στη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου έχει αυξήσει τα μερίδια του λεγόμενου «σκοτεινού στόλου», δηλαδή των τάνκερ που κατέχονται από ιδιοκτήτες «αγνώστων στοιχείων» οι οποίοι είναι πρόθυμοι να συνεχίσουν να διαχειρίζονται ρωσικό πετρέλαιο παρά την απειλή των κυρώσεων. Τα πλοία αυτά αποτελούνται κυρίως από παλαιότερα πλοία και πολλά με ιστορικό συναλλαγών με καθεστώτα που υπόκεινται σε κυρώσεις, όπως το Ιράν.
Δεν είναι σαφές εάν οι τιμές των ναύλων από τη Βαλτική προς την Ινδία θα διατηρηθούν στα 15 εκατομμύρια δολάρια περίπου, εάν το ρωσικό πετρέλαιο πέσει κάτω από το ανώτατο όριο τιμών, ούτε είναι σαφές εάν έχουν ολοκληρωθεί πλήρως οι κρατήσεις σε αυτό το επίπεδο. Εν τω μεταξύ, ορισμένα μεσαίου μεγέθους δεξαμενόπλοια που συνήθως χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά πετρελαϊκών προϊόντων εξετάζουν το ενδεχόμενο να στραφούν στο αργό για να αξιοποιήσουν τις ενισχυμένες τιμές.