Στο ερώτημα πόσο χρειάζεται για να φτάσει ο προαστιακός στο Λουτράκι, το κοντέρ γράφει ήδη πάνω από πέντε χρόνια. Οι αρχικώς προβλεπόμενοι 18 μήνες για τον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση της παλιάς μετρικής γραμμής που συνδέει τον Ισθμό με το Λουτράκι, έχουν ήδη υπερτριπλασιαστεί, οδηγώντας σε υπέρβαση του κόστους μέχρι σήμερα κατά 3,8 εκατ. ευρώ. Η ανάγκη αλλαγής σχεδιασμού για ένα τμήμα του έργου, που όλο κι όλο μετρά 6,4 χλμ., φέρνει τον τερματισμό περίπου στα τέλη του 2025 αλλά με ταχύτητες... «Μουτζούρη».
Το έργο της κανονικοποίησης της υφιστάμενης μονής σιδηροδρομικής γραμμής, που σήμερα παραμένει ανενεργή, ως το Λουτράκι ώστε να συνδεθεί με ηλεκτροκίνηση στο ύψος του Ισθμού με τη γραμμή υψηλών ταχυτήτων του προαστιακού που φτάνει ως το Αίγιο, υπεγράφη τον Ιούνιο του 2019. Πρόσφατα, ο υφυπουργός Υποδομών, κ. Νίκος Ταχιάος έκανε λόγο στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου «για ένα έργο που σχεδιάστηκε και δημοπρατήθηκε με σαφώς προεκλογικό σκοπό τις τελευταίες ημέρες της Πομπηίας του 2019».
Η προχειρότητα του αρχικού σχεδιασμού, οι διαχρονικές παθογένειες και η απροθυμία των τοπικών αρχών να εφαρμόσουν αποφάσεις, παρότι το έργο αποτελεί πάγιο αίτημα της τοπικής κοινωνίας, φέρνει δυσμενείς ανατροπές, διαφωνίες με τον ανάδοχο και χαμηλές ταχύτητες. Διότι μπορεί το τρένο που θα κινείται στις ράγες να είναι σύγχρονο, όμως η αναγκαστική τοποθέτηση ισόπεδων διαβάσεων προκειμένου να υπερκεραστούν εγκαίρως τα εμπόδια επιβάλλει να μην κινείται με ταχύτητες προαστιακού σιδηροδρόμου.
Η ανωριμότητα φέρνει αποζημιώσεις
Μέχρι σήμερα, η πρόοδος του έργου, συμβατικής δαπάνης 8.041.625,98 ευρώ (με ΦΠΑ), που κατασκευάζεται από το σχήμα ΜΕΤΚΑ-Ξανθάκης, έχει φτάσει μόλις στο 50%, παρότι έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί από το τέλος του 2020. Εντωμεταξύ, την άνοιξη του 2023, υπεγράφη η πρώτη συμπληρωματική σύμβαση του έργου ύψους 3.808.109,03 ευρώ (με ΦΠΑ), ενώ έχουν ήδη κατατεθεί 13 αιτήματα αποζημιώσεων από την κατασκευάστρια κοινοπραξία στην ΕΡΓΟΣΕ, συνολικού ποσού 4.259.986,04 ευρώ, τα οποία έχουν υπαχθεί στη διαιτησία.
Όπως εξήγησε ο κ. Ταχιάος, ένα μεγάλο τμήμα της υφιστάμενης γραμμής βρίσκεται σε περιοχή εντός σχεδίου, όπου οι απαραίτητες απαλλοτριώσεις έχουν κολλήσει, παρότι υπάρχουν εντάξεις, πράξεις τακτοποίησης και αναλογισμού, που δεν έχουν όμως εφαρμοσθεί. Απέδωσε μάλιστα το χειρόφρενο στην απροθυμία του Δήμου να κυρώσει την πράξη εφαρμογής των απαλλοτριώσεων, προκειμένου να μην αναλάβει την υποχρέωση να καταβάλει τις αποζημιώσεις. Δεν έχει κυρωθεί ούτε η πράξη εφαρμογής της επέκτασης του πολεοδομικού σχεδίου βάσει του νόμου 1337.
Μεγάλο κενό στον αρχικό σχεδιασμό αποτελεί η μη πρόβλεψη ενός δρόμου που θα κινείται παράλληλα στον σιδηρόδρομο, προκειμένου να εξυπηρετεί την κυκλοφορία των κατοίκων, οι οποίοι, αν μπει μπροστά το τρένο, δεν θα έχουν καν πρόσβαση στο υπόλοιπο οδικό δίκτυο.
«Το τρένο που θα περνάει δεν θα είναι ο παλιός “Μουτζούρης”, αλλά ένας προαστιακός με σύγχρονους συρμούς που έχουν απαιτήσεις μεγαλύτερων ταχυτήτων και μεγαλύτερο όγκο, που θα περνά μπροστά από ιδιοκτησίες -εντός και εκτός σχεδίου. Μέχρι σήμερα, δεν υπήρχε καμία πρόβλεψη για το πώς θα διαχειριστεί κανείς τις κάθετες προσβάσεις και την πόλη του Λουτρακίου ή το οδικό δίκτυο που βρίσκεται εκτός σχεδίου», είπε χαρακτηριστικά ο υφυπουργός.
Η λύση που προκρίνει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για αυτό το κουβάρι αστοχιών είναι η τοποθέτηση ΑΣΙΔ, δηλαδή αυτόματων συστημάτων ισόπεδων διαβάσεων, τα οποία δεν αποτελούν βεβαίως την καλύτερη επιλογή. «Οι ισόπεδες διαβάσεις είναι μία κατ’ οικονομία λύση, δεν θα είναι όμως η καλύτερη. Δεν θα φτάσουμε στο επίπεδο του έργου που θέλαμε, γιατί αυτό σχεδιάστηκε και δημοπρατήθηκε με εγγενείς αδυναμίες», είπε ο κ. Ταχιάος. Πέρα από αυτό, η τοποθέτησή τους απαιτεί αλλαγή της αρχικής μελέτης και αγορά των ΑΣΙΔ που δεν προβλέπονταν αρχικά, άρα περαιτέρω επιβάρυνση του κόστους.
Όσο για τον δρόμο που είναι απαραίτητος για την κυκλοφορία των κατοίκων στις περιοχές από όπου διέρχεται η γραμμή, το υπουργείο έχει ζητήσει από την ΕΡΓΟΣΕ να προχωρήσει στην απαλλοτρίωση μίας ζώνης, εγχείρημα όμως που συναντά και αυτό προφανείς αντιστάσεις.
Κατόπιν όλων των παραπάνω, με το τυπικό χρονοδιάγραμμα να παραμένει ακόμα και σήμερα στις 31/12/2024, σύμφωνα με τον αρμόδιο υφυπουργό, «το έργο είναι εφικτό να τελειώσει στα τέλη του 2025».