Το καλοκαίρι του 2026 αναμένεται να είναι πλήρως λειτουργικός ο σιδηρόδρομος Αθήνας - Θεσσαλονίκης, με την ολοκλήρωση όλων των συστημάτων ασφαλείας, σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, στο 2ο Διεθνές Συνέδριο «Redefining the Future Horizons: Σχεδιάζοντας τις βιώσιμες στρατηγικές του αύριο», που διοργανώθηκε από το Ταμείο Μηχανικών Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (ΤΜΕΔΕ).
Στο τέλος της επόμενης χρονιάς, προγραμματίζεται η έναρξη μακροχρόνιων συμβάσεων συντήρησης για μεγάλα τμήματα του σιδηροδρομικού δικτύου, όπως το ενιαίο τμήμα Αθήνα - Θεσσαλονίκη. Ο κ. Κυρανάκης τόνισε ότι «η χώρα μας πρέπει να σταματήσει να λειτουργεί με μπαλώματα», υπογραμμίζοντας πως το 2026 θα είναι η τελευταία χρονιά με αποσπασματικές συμβάσεις.
Ο σχεδιασμός για τον ελληνικό σιδηρόδρομο βασίζεται στο τρίπτυχο νέα υποδομή, νέα τρένα και νέοι σταθμοί. Οι αναβαθμίσεις στους κεντρικούς σταθμούς Αθήνας και Θεσσαλονίκης θα πραγματοποιηθούν σε δύο φάσεις: αρχικά με ανακαίνιση για βελτίωση της εικόνας και στη συνέχεια με επέκταση ώστε να αποτελέσουν νέα τοπόσημα. Σχετικά με τα νέα τρένα, στη συμφωνία με τη Hellenic Train έχει τεθεί ρήτρα που επιτρέπει στο δημόσιο να καταγγείλει τη σύμβαση εάν δεν υλοποιηθεί η δέσμευση για επενδύσεις 300 εκατ. ευρώ σε 23 νέα τρένα έως το 2027.
Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στη συμφωνία που υπεγράφη πρόσφατα στις Βρυξέλλες για την κατασκευή του Κάθετου 'Αξονα Ελλάδας-Βουλγαρίας-Ρουμανίας. Όπως ανέφερε ο κ. Κυρανάκης, «για πρώτη φορά, δημιουργείται ένας σύγχρονος, γρήγορος κάθετος άξονας που θα βγάλει την Ελλάδα από τη σιδηροδρομική απομόνωση», ανοίγοντας τον δρόμο για την απεξάρτηση της Ευρώπης από τα Στενά του Βοσπόρου.
Στο πλαίσιο της συζήτησης για το κυκλοφοριακό, ο αναπληρωτής υπουργός επισήμανε την ανάγκη αποκέντρωσης, αναδεικνύοντας το ρόλο πόλεων όπως το Κιάτο, η Λιβαδειά και η Χαλκίδα ως hubs για επιχειρήσεις και εργαζόμενους, με τη συμβολή και του τρένου.
Αστικές συγκοινωνίες και στόλος οχημάτων
Ο κ. Κυρανάκης προανήγγειλε διαγωνισμό για 15 νέους συρμούς στις γραμμές 2 και 3 του μετρό, που θα πραγματοποιηθεί τον Φεβρουάριο. Παράλληλα, ξεκινά η ανάταξη 12 παλαιότερων συρμών, με στόχο τη βελτίωση των χρονοαποστάσεων στη Γραμμή 3 το φθινόπωρο του 2024.
Για τον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο, παρά τις καθυστερήσεις του αναδόχου - για τις οποίες επιβλήθηκε πρόστιμο 3,8 εκατ. ευρώ - ο πρώτος ανακαινισμένος συρμός αναμένεται τον Μάρτιο του 2026. Εφόσον οι δοκιμές προχωρήσουν ομαλά, κάθε μήνα θα εντάσσεται κι ένας επιπλέον συρμός, μειώνοντας τη χρονοσυχνότητα από τα 8 στα 5 λεπτά.
Στις οδικές συγκοινωνίες, μέχρι τον Μάρτιο του 2026 ο στόλος των νέων λεωφορείων θα φτάσει τα 1.076 οχήματα, με τα 1.000 ήδη να έχουν παραληφθεί. Ο κ. Κυρανάκης επισήμανε το πρόβλημα έλλειψης οδηγών, σημειώνοντας ότι από το 2021 έως το 2025 υπήρξε μείωση, αλλά η τάση αντιστρέφεται από τον Μάιο. Εξήγγειλε ειδικό bonus για τους ενεργούς οδηγούς αστικών συγκοινωνιών και εκτίμησε ότι με τους 300 νέους οδηγούς και τα νέα λεωφορεία οι χρονοαποστάσεις θα μειωθούν κατά 30%.
Επιπλέον, ο καθαρισμός των λεωφορειολωρίδων, που πλέον επιτηρούνται με κάμερες και θα επιβάλλονται πρόστιμα μέσω του gov.gr από τον Ιανουάριο, αναμένεται να συμβάλει περαιτέρω στη βελτίωση της κυκλοφορίας.
Οδική ασφάλεια και νέες δράσεις
Παρουσιάστηκε η νέα καμπάνια οδικής ασφάλειας με το μήνυμα «Τα δικά σου λάθη στον δρόμο δεν τα πληρώνεις μόνο εσύ». Η καμπάνια στοχεύει κυρίως σε άνδρες οδηγούς, καθώς σύμφωνα με τα στοιχεία, το 82% των εμπλεκομένων σε θανατηφόρα τροχαία είναι άνδρες, ενώ μόλις το 6% είναι γυναίκες οδηγοί.
Ο κ. Κυρανάκης ανέφερε ως στόχο τη μείωση των θανατηφόρων τροχαίων σε επίπεδα χαμηλότερα από εκείνα της περιόδου της πανδημίας. Επισήμανε, επίσης, την αναθεώρηση του ΚΟΚ, την αυστηρότερη αστυνόμευση και τη 24ωρη λειτουργία του μετρό, με περισσότερες από 60.000 επικυρώσεις τα Σάββατα.
Πηγή: ΤΜΕΔΕ