Βροχή πέφτουν τα «καρφώματα» των πολιτών στην ΑΑΔΕ για «μαϊμού» αποδείξεις, καθώς μέσα σε ένα 48ωρο από την λειτουργία της νέας ψηφιακής εφαρμογής appodixi τα μηνύματα από τα κινητά τηλέφωνα για «ύποπτες» συναλλαγές έφθασαν τα 2.000 από περίπου 20.000 φορολογούμενους που κατέβασαν την εφαρμογή και «σκανάρισαν» τον QR code που αναγράφεται σε παλαιές και νέες αποδείξεις.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΑΑΔΕ από τις 2.000 καταγγελίες για κομπίνες με τις αποδείξεις οι 1.150 ήταν ανώνυμες και οι 850 επώνυμες και σε πολλές περιπτώσεις αφορούν αποδείξεις που ναι μεν εκδόθηκαν από νόμιμη ταμειακή μηχανή αλλά δεν διαβιβάστηκαν στην ΑΑΔΕ εντός του χρονικού διαστήματος που ορίζει η νομοθεσία ενώ δεν λείπουν και αναφορές για «αλλοιωμένες» η πλαστές αποδείξεις.
Αρμόδιοι παράγοντες επισημαίνουν ότι με βάση τα στοιχεία για τις αποδείξεις που αποστέλλουν οι πολίτες από τα κινητά τους τηλέφωνα θα γίνει αξιολόγηση των «ύποπτων» υποθέσεων με κριτήρια ανάλυσης κινδύνου και θα ξεκινήσουν στοχευμένοι έλεγχοι σε επαγγελματίες και επιχειρήσεις για να διαπιστωθεί αν έχουν διαπράξει και σε ποια έκταση φορολογικές παραβάσεις. Εφόσον από τον έλεγχο προκύψει φοροδιαφυγή με τη βεβαίωση του προστίμου ο φορολογούμενος που κατήγγειλε επώνυμα τη παράβαση θα λάβει μπόνους πολλαπλάσιο της αξίας της απόδειξης που σύμφωνα με πληροφορίες μπορεί να φθάνει τα 2.000 ευρώ αλλά το ακριβές ύψος του θα καθοριστεί με διάταξη που θα κατατεθεί στη Βουλή τις επόμενες ημέρες.
Σημειώνεται ότι με τη ψηφιακή εφαρμογή appodixi οι πολίτες μπορούν να «σκανάρουν» με το κινητό τους τηλέφωνο τον κωδικό QR της απόδειξης και να ελέγξουν αν η απόδειξη που έλαβαν από τον επαγγελματία η την επιχείρηση είναι γνήσια η πλαστή.
Η εφαρμογή ανάλογα με την κατάσταση της απόδειξης παράγει τα εξής μηνύματα:
- Η απόδειξη έχει διαβιβαστεί στην ΑΑΔΕ. Στην περίπτωση αυτή, εμφανίζονται τα στοιχεία της απόδειξης (αριθμός ταμειακής, ΑΦΜ επιχείρησης, αριθμός απόδειξης, ημερομηνία και ώρα έκδοσης της συναλλαγής, αξία συναλλαγής ΦΠΑ και στις συναλλαγές με πρατήρια καυσίμων, την ποσότητα και το είδος του καυσίμου). Στην περίπτωση αυτή, ελέγχεται εάν τα στοιχεία που εμφανίζονται στην εφαρμογή είναι τα ίδια με αυτά που εμφανίζονται στην απόδειξη. Εάν δηλαδή η αξία που αναγράφεται στην απόδειξη είναι ίδια με την αξία που έχει διαβιβαστεί στην ΑΑΔΕ. Εάν υπάρχει διαφορά, αυτό σημαίνει ότι πιθανότατα έχει γίνει επέμβαση στον φορολογικό μηχανισμό της επιχείρησης, ώστε άλλο ποσό να εμφανίζει στην απόδειξη στον πελάτη και άλλο, μικρότερο, ποσό να διαβιβάζει στην ΑΑΔΕ.
- Η ταμειακή είναι δηλωμένη, αλλά η απόδειξη δεν έχει ακόμα διαβιβαστεί στην ΑΑΔΕ. Στην περίπτωση αυτή, αναφέρεται η ημερομηνία και ώρα πέραν την οποίας η απόδειξη θα έπρεπε να έχει διαβιβαστεί στην ΑΑΔΕ. Εάν η απόδειξη έχει εκδοθεί πριν από το χρονικό σημείο αυτό, υποδεικνύεται η αναφορά για μη διαβίβαση της απόδειξης.
- Ο κωδικός QR δεν μπορεί να διαβαστεί ή ότι η ταμειακή δεν είναι δηλωμένη ή δεν είναι ενεργή. Στην περίπτωση αυτή υποδεικνύεται η υποβολή αναφοράς στην εφαρμογή.
Σε περίπτωση που ο χρήστης επιλέξει να αναφέρει την απόδειξη, καλείται να κάνει τα εξής:
- Να τραβήξει φωτογραφία της απόδειξης.
- Να εισαγάγει τον λόγο αναφοράς, υπό μορφή πεδίου Λίστας Επιλογών (με δυνατότητα επιλογής μιας τιμής).
- Να προσθέσει όποιες παρατηρήσεις θέλει.
- Να επιλέξει αν θα πραγματοποιήσει ανώνυμη ή επώνυμη καταγγελία.
Στο μεταξύ με νέες τροπολογίες στη Βουλή παρατείνονται οι προθεσμίες για την ενεργοποίηση των προστίμων για μη διαβίβαση των λιανικών πωλήσεων στην ΑΑΔΕ και την απόδοση των τελών χαρτοσήμου στα έντοκα δάνεια και τις λοιπές χρηματοδοτήσεις μεταξύ των επιχειρήσεων.
Ειδικότερα προβλέπονται τα εξής:
1. Οι κυρώσεις για τη μη διαβίβαση δεδομένων στοιχείων λιανικής πώλησης, που εκδίδονται μέσω Φορολογικού Ηλεκτρονικού Μηχανισμού (Φ.Η.Μ.) από τους επαγγελματίες και τις επιχειρήσεις ισχύουν για παραβάσεις που διαπράττονται από τις 31 Οκτωβρίου αντί την 1η Οκτωβρίου που προέβλεπε η αρχική διάταξη. Υπενθυμίζεται ότι η διάταξη ορίζει ότι:
Σε περίπτωση διαπίστωσης μη διαβίβασης των συνόψεων εκδοθέντων παραστατικών εσόδων λιανικής, που διαβιβάζονται στην ψηφιακή πλατφόρμα «myDATA» μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος Φορολογικών Ηλεκτρονικών Μηχανισμών (ΦΗΜ) της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), επιβάλλεται στην υπόχρεη οντότητα:
α) Σε περίπτωση πράξεων που επιβαρύνονται με ΦΠΑ, πρόστιμο ύψους ίσου με το 50% επί του ΦΠΑ που αναγράφεται επί του κάθε μη διαβιβασθέντος στοιχείου. Το πρόστιμο αυτό δεν μπορεί να είναι κατώτερο, αθροιστικά ανά φορολογικό έλεγχο, των 250 ευρώ, αν η οντότητα είναι υπόχρεη τήρησης απλογραφικού λογιστικού συστήματος και των 500 ευρώ, αν η οντότητα είναι υπόχρεη τήρησης διπλογραφικού λογιστικού συστήματος.
β) Σε περίπτωση πράξεων που δεν επιβαρύνονται με ΦΠΑ, πρόστιμο ύψους 500 ευρώ ανά φορολογικό έλεγχο, εφόσον ο φορολογούμενος είναι υπόχρεος τήρησης απλογραφικού λογιστικού συστήματος, και 1.000 ευρώ, ανά φορολογικό έλεγχο, αν ο φορολογούμενος είναι υπόχρεος τήρησης διπλογραφικού λογιστικού συστήματος.
Σε περίπτωση κάθε επόμενης ίδιας παράβασης που διαπιστώνεται, στο πλαίσιο μεταγενέστερου ελέγχου εντός πενταετίας από την έκδοση της αρχικής πράξης, επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με το διπλάσιο του ύψους του προβλεπόμενου προστίμου
2. Παρατείνεται μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου αντί τις 31 Οκτωβρίου του 2022 που προβλέπονταν αρχικά η προθεσμία για την εμπρόθεσμη απόδοση των τελών χαρτοσήμου για τα συναπτόμενα δάνεια και τις λοιπές χρηματοδοτήσεις μεταξύ των επιχειρήσεων καθώς και τους απορρέοντες τόκους μέχρι την έναρξη ισχύος της νέας ρύθμισης.