Σε on line καταγραφή του τζίρου από επαγγελματίες και επιχειρήσεις προχωρά η ΑΑΔΕ με την υποχρεωτική διασύνδεση 500.000 ταμειακών μηχανών με τα POS από την 1-1-2023.
Με το νέο σύστημα οι φορολογικές αρχές θα έχουν πλήρη εικόνα για το ύψος και το χρόνο έκδοσης των αποδείξεων λιανικής πώλησης και τον τρόπο πληρωμής από τον πελάτη και έτσι θα μπορούν να εντοπίζουν κρούσματα απόκρυψης εισοδήματος και μη απόδοσης του ΦΠΑ στο Δημόσιο από επιτήδειους, που είτε δεν εκδίδουν απόδειξη, ή εκδίδουν απόδειξη με πλασματικό ποσό.
Στη σχετική απόφαση του διοικητή της ΑΑΔΕ που δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ, επισημαίνεται ότι η διασύνδεση είναι αναγκαία για την διασφάλιση της έκδοσης των φορολογικών συναλλαγών μέσω της πληρωμής με κάρτα για την αποτελεσματική φορολογική παρακολούθηση αυτών και την περιστολή της φοροδιαφυγής.
Στην απόφαση ορίζεται η υποχρέωση, ο τρόπος και οι διαδικασίες διασφάλισης έκδοσης από ΦΗΜ στοιχείων επί συναλλαγών για τις οποίες η είσπραξη διενεργείται μέσω κάρτας και αποστολής αυτών στο Πληροφοριακό Σύστημα των ΦΗΜ και προσδιορίζονται οι τεχνικές προδιαγραφές για την ανάπτυξη πρωτοκόλλου επικοινωνίας μεταξύ των ΦΗΜ της επιχείρησης και των τερματικών αποδοχής καρτών που αυτή χρησιμοποιεί καθώς και λοιπές λειτουργίες.
Με το νέο σύστημα, η απόδειξη λιανικής πώλησης θα εκδίδεται ταυτόχρονα με την απόδειξη του POS, ενώ με βάση το ισχύον καθεστώς η εφορία γνωρίζει πότε πραγματοποιήθηκε μία συναλλαγή αλλά όχι τον τρόπο πληρωμής (με μετρητά ή χρήση κάρτας). Η διασύνδεση θα δώσει τη δυνατότητα στις φορολογικές αρχές να έχουν πλήρη εικόνα για τις πωλήσεις αγαθών ή την παροχή υπηρεσιών από επαγγελματίες η επιχειρήσεις και έτσι να προσδιορίζουν το ύψος του τζίρου και κατά συνέπεια το φορολογητέο εισόδημα και το ποσό του ΦΠΑ που πρέπει να αποδοθεί στο Δημόσιο.
Σύμφωνα με αρμόδια στελέχη το νέο καθεστώς θα περιορίσει δραστικά τη φοροδιαφυγή κυρίως στο ΦΠΑ, όπου η χώρα μας σημειώνει θλιβερό ρεκόρ στην Ευρωπαϊκή Ένωση με απώλειες εσόδων πάνω από 6 δισ. ευρώ το χρόνο.
Όπως αναφέρεται στην υπουργική απόφαση, με την οποία το έργο εντάχθηκε στο Ταμείο Ανάκαμψης, στην Ελλάδα υπολογίζεται ότι λειτουργούν περίπου 600.000 ταμειακές μηχανές, από τις οποίες περίπου 288.000 μπορούν να συνδεθούν ηλεκτρονικά με την εφορία, 150.000 έχουν την τεχνολογική δυνατότητα διασύνδεσης με τις φορολογικές αρχές, ενώ υπάρχουν και 161.000 που δεν έχουν διαδικτυακές δυνατότητες λόγω παλαιότητας του μοντέλου.
Επιπλέον, σε πολλούς τομείς δραστηριότητας της ελληνικής οικονομίας η ύπαρξη, χρήση και λειτουργία ταμειακών μηχανών δεν είναι υποχρεωτική (γυμναστήρια, εκπαιδευτικές υπηρεσίες, πάρκινγκ, υπηρεσίες πολιτισμού, ενοικιάσεις οχημάτων κ.α.). Υπολογίζεται ότι σε αυτούς τους τομείς θα πρέπει να εγκατασταθούν περισσότερες από 50.000 ταμειακές μηχανές και τερματικά POS.
Αρκετές επιχειρήσεις εστίασης χρησιμοποιούν φορολογικούς μηχανισμούς (γνωστούς ως EAFDSS) που έχει αποδειχθεί ότι είναι εύκολο να παραβιαστούν. Σε αυτή την κατηγορία επιχειρήσεων δεν είναι εύκολη η εξασφάλιση εσόδων ακόμα και αν χρησιμοποιηθεί μεταφορά δεδομένων εντός σύντομου χρονικού διαστήματος και ως εκ τούτου οι ταμειακές μηχανές αυτών των επιχειρήσεων θα πρέπει να αντικατασταθούν με νέες αξιόπιστες.
Επίσης, σημειώνεται ότι όλες οι επιχειρήσεις θα πρέπει να διαθέτουν εγκεκριμένες ταμειακές μηχανές, οι οποίες θα συνδέονται με τα τερματικά αποδοχής καρτών (POS) και θα συνδέονται περαιτέρω με το ηλεκτρονικό σύστημα της ΑΑΔΕ και θα μεταφέρουν σε πραγματικό χρόνο πληροφορίες για τα έσοδα και τον τρόπο πληρωμής, πράγμα που θα επιτρέψει την άμεση καταγραφή των εσόδων (αποδείξεις λιανικής) και των εξόδων στα ηλεκτρονικά βιβλία των επιχειρήσεων.