Τον δρόμο για την υπογραφή της νέας σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού άνοιξε το Ελεγκτικό Συνέδριο. Το «πράσινο φως» που άναψε, μέσα σε ασυνήθιστα σύντομο χρονικό διάστημα για τα ελληνικά δεδομένα από την κατάθεση του φακέλου στις αρχές Ιουλίου, επιταχύνει της εξελίξεις. Όμως, οι εκκρεμότητες από την πλευρά του δημοσίου παραμένουν, ενώ η λήξη της υφιστάμενης παραχώρησης θα σφυρίξει στις 5 Οκτωβρίου 2024.
Στόχος του ΤΑΙΠΕΔ που έχει τρέξει με ιδιαίτερα γρήγορους ρυθμούς τις διαδικασίες για τη νέα 25ετή παραχώρηση της Αττικής Οδού στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, έναντι 3,27 δισ. ευρώ, είναι η υπογραφή να πέσει εντός Σεπτεμβρίου. Η νέα σύμβαση πρέπει βεβαίως να περάσει για κύρωση και από τη Βουλή. Ως ορίζοντα για το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής, το Ταμείο θέτει μεν το τέλος του έτους, ο…ξενοδόχος όμως σε αυτή την περίπτωση είναι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Το μεταβατικό στάδιο
Προκειμένου να παραδοθεί η Αττική Οδός στον νέο παραχωρησιούχο θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μία σειρά απαιτητικών ενεργειών, ώστε το asset να αλλάξει χέρια σε άρτια κατάσταση όπως αυτή ορίσθηκε στα τεύχη δημοπράτησης. Δεδομένου ότι ο διαγωνισμός έγινε από το ΤΑΙΠΕΔ σε ασφυκτικό χρονικό πλαίσιο, ο αυτοκινητόδρομος των περίπου 70 χιλιομέτρων, δεν είναι δυνατόν να περάσει από χέρι σε χέρι μεταξύ πρώην και νέου αναδόχου.
Αυτό σημαίνει ότι με τη λήξη της υφιστάμενης περιόδου παραχώρησης, η Αττική Οδός θα επιστρέψει στο Δημόσιο, με τα έσοδα από τα διόδια να μπαίνουν στον κρατικό κορβανά. Το επικρατέστερο σενάριο για το μεταβατικό διάστημα είναι η ανάθεση της λειτουργίας στον σημερινό παραχωρησιούχο (ΕΛΛΑΚΤΩΡ – ΑΒΑΞ – Egis Projects), που διαθέτει και τη σχετική εμπειρία, χωρίς όμως να αποκλείεται και κάποια fast track διαγωνιστική διαδικασία. Κατά πληροφορίες, πάντως, έχουν γίνει κάποιες πρώτες κρούσεις στο υφιστάμενο σχήμα.
Στο μεσοδιάστημα, λοιπόν, το υπουργείο θα πρέπει να προχωρήσει τις διαδικασίες για την παράδοση του άξονα σε άρτια τεχνική και εμπορική κατάσταση στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, έχοντας ελέγξει κάθε μέτρο διεξοδικά. Πρόκειται εξάλλου για μία υποδομή που κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1990. Για αυτό και ο υφιστάμενος παραχωρησιούχος εδώ και ένα χρόνο προχωρά σε εργασίες συντήρησης. Υπενθυμίζεται, δε, πως έχει συμβατική υποχρέωση να συντηρεί τον δρόμο για ακόμη δύο χρόνια μετά τη λήξη της περιόδου παραχώρησης.
Και μπορεί το ΤΑΙΠΕΔ να θέτει τον πήχη στα τέλη του 2024, όμως οι δύο άλλοι εμπλεκόμενοι έχουν κάνει λιγότερο φιλόδοξες προβλέψεις. Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργος Περιστέρης, στο πλαίσιο της τακτικής γενικής συνέλευσης των μετόχων, έθεσε ως ορίζοντα το τέλος του πρώτου τριμήνου του 2025, βάσει των δυνατοτήτων της πολιτείας να ολοκληρώσει τα προαπαιτούμενα. Αντίστοιχο στόχο έχει θέσει και ο υφυπουργός Υποδομών, Νικόλαος Ταχιάος.
Συνεχίζονται οι υψηλές πτήσεις
Λίγους μήνες προτού αλλάξει χέρια, οι επιδόσεις της Αττικής Οδού συνεχίζουν να ανεβάζουν στροφές. Το πρώτο εξάμηνο του 2024, η μέση ημερήσια κυκλοφορία ήταν 271.400 οχήματα έναντι 256.800 το αντίστοιχο διάστημα του 2023, καταγράφοντας άνοδο 5,6%. Ο ρυθμός αύξησης των εσόδων ήταν μεγαλύτερος, καθώς έκλεισαν το εξάμηνο στα 113,2 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 9,1%από το πρώτο εξάμηνο του 2023.
Υπενθυμίζεται ότι για τη χρήση του 2023, η κυκλοφορία στην Αττική Οδό αυξήθηκε κατά 9,5% έναντι του 2022 και 9,9% έναντι του 2019. Τα έσοδα από την εκμετάλλευση του αυτοκινητόδρομου ανήλθαν σε 215 εκατ. ευρώ έναντι 197,29 εκατ. ευρώ το 2022.