ΓΔ: 1478.17 1.21% Τζίρος: 118.66 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:04 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο: Shutterstock

«Πράσινο» από το Ελεγκτικό Συνέδριο για την παραχώρηση της Αττικής Οδού

Με τη βούλα του Ελεγκτικού Συνεδρίου ξεκίνησε η αντίστροφη μέτρηση για την υπογραφή της νέας σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού για 25 έτη στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Οι εκκρεμότητες βρίσκονται πια στο γήπεδο του Δημοσίου.

Τον δρόμο για την υπογραφή της νέας σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού άνοιξε το Ελεγκτικό Συνέδριο. Το «πράσινο φως» που άναψε, μέσα σε ασυνήθιστα σύντομο χρονικό διάστημα για τα ελληνικά δεδομένα από την κατάθεση του φακέλου στις αρχές Ιουλίου, επιταχύνει της εξελίξεις. Όμως, οι εκκρεμότητες από την πλευρά του δημοσίου παραμένουν, ενώ η λήξη της υφιστάμενης παραχώρησης θα σφυρίξει στις 5 Οκτωβρίου 2024.

Στόχος του ΤΑΙΠΕΔ που έχει τρέξει με ιδιαίτερα γρήγορους ρυθμούς τις διαδικασίες για τη νέα 25ετή παραχώρηση της Αττικής Οδού στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, έναντι 3,27 δισ. ευρώ, είναι η υπογραφή να πέσει εντός Σεπτεμβρίου. Η νέα σύμβαση πρέπει βεβαίως να περάσει για κύρωση και από τη Βουλή. Ως ορίζοντα για το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής, το Ταμείο θέτει μεν το τέλος του έτους, ο…ξενοδόχος όμως σε αυτή την περίπτωση είναι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Το μεταβατικό στάδιο

Προκειμένου να παραδοθεί η Αττική Οδός στον νέο παραχωρησιούχο θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μία σειρά απαιτητικών ενεργειών, ώστε το asset να αλλάξει χέρια σε άρτια κατάσταση όπως αυτή ορίσθηκε στα τεύχη δημοπράτησης. Δεδομένου ότι ο διαγωνισμός έγινε από το ΤΑΙΠΕΔ σε ασφυκτικό χρονικό πλαίσιο, ο αυτοκινητόδρομος των περίπου 70 χιλιομέτρων, δεν είναι δυνατόν να περάσει από χέρι σε χέρι μεταξύ πρώην και νέου αναδόχου.

Αυτό σημαίνει ότι με τη λήξη της υφιστάμενης περιόδου παραχώρησης, η Αττική Οδός θα επιστρέψει στο Δημόσιο, με τα έσοδα από τα διόδια να μπαίνουν στον κρατικό κορβανά. Το επικρατέστερο σενάριο για το μεταβατικό διάστημα είναι η ανάθεση της λειτουργίας στον σημερινό παραχωρησιούχο (ΕΛΛΑΚΤΩΡ – ΑΒΑΞ – Egis Projects), που διαθέτει και τη σχετική εμπειρία, χωρίς όμως να αποκλείεται και κάποια fast track διαγωνιστική διαδικασία. Κατά πληροφορίες, πάντως, έχουν γίνει κάποιες πρώτες κρούσεις στο υφιστάμενο σχήμα.

Στο μεσοδιάστημα, λοιπόν, το υπουργείο θα πρέπει να προχωρήσει τις διαδικασίες για την παράδοση του άξονα σε άρτια τεχνική και εμπορική κατάσταση στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, έχοντας ελέγξει κάθε μέτρο διεξοδικά. Πρόκειται εξάλλου για μία υποδομή που κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1990. Για αυτό και ο υφιστάμενος παραχωρησιούχος εδώ και ένα χρόνο προχωρά σε εργασίες συντήρησης. Υπενθυμίζεται, δε, πως έχει συμβατική υποχρέωση να συντηρεί τον δρόμο για ακόμη δύο χρόνια μετά τη λήξη της περιόδου παραχώρησης.

Και μπορεί το ΤΑΙΠΕΔ να θέτει τον πήχη στα τέλη του 2024, όμως οι δύο άλλοι εμπλεκόμενοι έχουν κάνει λιγότερο φιλόδοξες προβλέψεις. Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργος Περιστέρης, στο πλαίσιο της τακτικής γενικής συνέλευσης των μετόχων, έθεσε ως ορίζοντα το τέλος του πρώτου τριμήνου του 2025, βάσει των δυνατοτήτων της πολιτείας να ολοκληρώσει τα προαπαιτούμενα. Αντίστοιχο στόχο έχει θέσει και ο υφυπουργός Υποδομών, Νικόλαος Ταχιάος.

Συνεχίζονται οι υψηλές πτήσεις

Λίγους μήνες προτού αλλάξει χέρια, οι επιδόσεις της Αττικής Οδού συνεχίζουν να ανεβάζουν στροφές. Το πρώτο εξάμηνο του 2024, η μέση ημερήσια κυκλοφορία ήταν 271.400 οχήματα έναντι 256.800 το αντίστοιχο διάστημα του 2023, καταγράφοντας άνοδο 5,6%. Ο ρυθμός αύξησης των εσόδων ήταν μεγαλύτερος, καθώς έκλεισαν το εξάμηνο στα 113,2 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 9,1%από το πρώτο εξάμηνο του 2023.

Υπενθυμίζεται ότι για τη χρήση του 2023, η κυκλοφορία στην Αττική Οδό αυξήθηκε κατά 9,5% έναντι του 2022 και 9,9% έναντι του 2019. Τα έσοδα από την εκμετάλλευση του αυτοκινητόδρομου ανήλθαν σε 215 εκατ. ευρώ έναντι 197,29 εκατ. ευρώ το 2022.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

pyrkal
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Όλο το σχέδιο των 421 εκατ. ευρώ για το πάρκο 9 υπουργείων στον Υμηττό

Στην εκκίνηση ο διαγωνισμός για ένα από τα μεγαλύτερα έργα ΣΔΙΤ. Δημοσιεύθηκε η προκήρυξη στην εφημερίδα της ΕΕ. Μεταφορά υπουργείων και άλλων φορέων, 80 στρέμματα πρασίνου και σύνδεση με το μετρό.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Προς υπογραφή τρία μεγάλα έργα 320 εκατ. για διαχείριση υδάτων

Σε προτεραιότητα μπαίνουν τα έργα βιώσιμης διαχείρισης υδάτων, ύστερα από μεγάλες καθυστερήσεις. Επιχειρεί να επιταχύνει το υπουργείο Υποδομών, ενώ η Κομισιόν ασκεί αυστηρή κριτική στην Ελλάδα.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τέσσερις ισχυροί των κατασκευών στη μάχη για οδικό ΣΔΙΤ 445 εκατ. ευρώ

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Μυτιληναίος και ΑΒΑΞ διεκδικούν το έργο «Θεσσαλονίκη – Έδεσσα». Σκυτάλη από τους μεγάλους αυτοκινητόδρομους έχουν πάρει οι περιφερειακές οδικές συνδέσεις, με έργα 2,2 δισ. ευρώ.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πώς επιστρέφει στο Δημόσιο η Αττική Οδός, τα σενάρια για τις επεκτάσεις

Σε μεταβατικό στάδιο η λειτουργία του οδικού άξονα πριν περάσει στον νέο παραχωρησιούχο. Έρχονται στο προσκήνιο οι πρότυπες προτάσεις για τις επεκτάσεις του αυτοκινητόδρομου, ύψους άνω των 2 δισ. ευρώ.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Γκάζια» στα έσοδα της Αττικής Οδού λίγο πριν περάσει στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

Ένα εξάμηνο προτού γίνει αλλαγή σκυτάλης, με τις εργασίες βαριάς συντήρησης του άξονα σε πλήρη εξέλιξη, τα έσοδα του αυτοκινητόδρομου συνέχισαν το πρώτο τρίμηνο του 2024 την ανοδική πορεία, ξεπερνώντας τα 50 εκατ. ευρώ.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Το μπλόκο του ΣτΕ στο Flyover και τα σενάρια για την τύχη του έργου

Επείγουσα συνεδρίαση του ΣτΕ στις 16 Απριλίου για να ληφθεί η τελική απόφαση. Οι ελλείψεις μελετών και ο κίνδυνος επιβάρυνσης του Δημοσίου με υψηλές αποζημιώσεις στους αναδόχους για τις καθυστερήσεις.