Με 120.000 επιπλέον οχήματα στους δρόμους κάθε χρόνο και 111 ώρες χαμένες στην κίνηση για τους οδηγούς, το κυκλοφοριακό «πνίγει» την Αττική.
Καθώς τα μεγάλα έργα χρειάζονται και…μεγάλη χρηματοδότηση, με τις ευρωπαϊκές κάνουλες κλειστές για νέους οδικούς άξονες, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών άναψε τις μηχανές για να μειώσει κατά 50% τη συμφόρηση στον κόμβο Μεταμόρφωσης της Αττικής Οδού και εντός Οκτωβρίου θα προκηρύξει την ολοκλήρωση του τριπλού κόμβου Σκαραμαγκά.
Χθες, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστος Δήμας, έδωσε εντολή στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, παραχωρησιούχο της Νέας Αττικής Οδού, να εκπονήσει τις απαραίτητες μελέτες για τη δημιουργία νέας «διπλής» εξόδου στον κόμβο Μεταμόρφωσης προς Λαμία, όπου καθημερινά δημιουργούνται ουρές ΙΧ και φορτηγών.
Έχοντας καταλήξει στην προτεινόμενη λύση, που κυοφορείτο από την αρχή του έτους, το αρμόδιο υπουργείο βάζει το νερό στο αυλάκι, ώστε εντός του 2026 η παρέμβαση να έχει ολοκληρωθεί.
Πώς θα ξεμπλοκάρει ο κόμβος Μεταμόρφωσης
Πρόκειται για το μοναδικό σημείο όπου συναντιούνται οι δύο κύριοι αυτοκινητόδρομοι του Λεκανοπεδίου, με το φαινόμενο του «μπουκαλιού» να δημιουργεί σήμερα μεγάλη συμφόρηση.
Δημιουργώντας μία δεύτερη έξοδο προς Λαμία, σε απόσταση 150 μέτρων από την υφιστάμενη, όπου σήμερα «πέφτουν» τα οχήματα και από το Αεροδρόμιο και από την Ελευσίνα, αναμένεται να δοθεί μια μεγάλη ανάσα σε χιλιάδες οδηγούς. Η χωρητικότητα του υφιστάμενου κόμβου αναμένεται να υπερδιπλασιαστεί.
Η οριστικοποίηση της παρέμβασης από την παραχωρησιούχο, θα προσδιορίσει και το κόστος, οδηγώντας, όπως εξήγησε ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, στην υπογραφή συμπληρωματικής σύμβασης. Η χρηματοδότηση των συμπληρωματικών εργασιών που θα γίνουν εντός της ζώνης κατάληψης της Αττικής Οδού, για αυτό και προβλέπονται στη σύμβαση παραχώρησης, θα καλυφθεί από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
Ο χρόνος που θα χρειαστεί για τις παρεμβάσεις εκτιμάται στους τρεις με τέσσερις μήνες, καθώς δεν πρόκειται για βαριές υποδομές. Το γεγονός, δε, ότι δεν θα χρειαστούν νέες απαλλοτριώσεις συμβάλλει στη δυνατότητα επιτάχυνσης, περιορίζοντας και το κόστος.
Ο κ. Δήμας ξεκαθάρισε ότι δεν θα υπάρξει επίπτωση στα διόδια για τους χρήστες του αυτοκινητόδρομου, ενώ, απαντώντας σε σχετικό ερώτημα για το ενδεχόμενο τέταρτης λωρίδας στο επιβαρυμένο κυκλοφοριακά κομμάτι Μεταμόρφωση-Δουκίσσης Πλακεντίας, τόνισε ότι αυτό είναι εκτός συζήτησης στην παρούσα φάση.
Έρχεται ο Σκαραμαγκάς, προτεραιότητα το Ελευσίνα-Οινόη
Το δεύτερο ορόσημο του 2025 είναι η προκήρυξη του διαγωνισμού, πέριξ των 70 εκατομμυρίων ευρώ, για την ολοκλήρωση του του τριπλού κόμβου Σκαραμαγκά εντός Οκτωβρίου. Το κλείσιμο αυτού του «στοιχειωμένου» έργου, που μετρά παλινωδίες 20ετίας, θα ολοκληρώσει τη Δυτική Περιφερειακή Λεωφόρο Αιγάλεω και την απευθείας σύνδεση με την εθνική οδό Αθηνών-Κορίνθου.
Πρόκειται για ένα σύστημα τριών ανισόπεδων κόμβων που θα βελτιώσει την κυκλοφοριακή ροή από την Αθήνα προς το βιομηχανικό κέντρο του Ασπροπύργου, τα εμπορευματικά κέντρα στο Θριάσιο, καθώς και την κίνηση προς τη Δυτική Ελλάδα και την Πελοπόννησο μέσω της Ολυμπίας Οδού και προς το Σχιστό και το λιμάνι του Πειραιά.
Οι δύο εγκαταλελειμμένες σήραγγες που στέκουν σήμερα σαν σκιάχτρα στην περιοχή, δυστυχώς θα θυμίζουν ότι ο κακός σχεδιασμός στα έργα υποδομών στοιχίζει και στο περιβάλλον και στην τσέπη των πολιτών. Η ταφόπλακα που έβαλε το ΣτΕ, το 2003, στον τότε φαραωνικό σχεδιασμό, κόστισε 22 εκατ. ευρώ. Σήμερα, η χρηματοδότηση θα γίνει από το ΠΔΕ, με ανοιχτό το ενδεχόμενο ένταξης στο ΕΣΠΑ.
Όμως το έργο που θεωρείται ότι θα κάνει τη διαφορά στον πολύπαθο Κηφισό, όπου χάνονται εκατοντάδες ώρες κάθε χρόνο με τη ζημιά να υπολογίζεται στα 80-90 εκατ. ευρώ, δεν είναι άλλο από τον άξονα «Ελευσίνα – Οινόφυτα». Αποτελεί ουσιαστικά την Παράκαμψη Αττικής, που θα δώσει διέξοδο στα logistics. Με το κόστος, όμως, να εκτιμάται πως ξεπερνά τα 500 εκατ. ευρώ, η υλοποίησή του δεν είναι απλή υπόθεση.
«Κλειδί» πιθανώς αποτελέσουν οι πρότυπες προτάσεις, για τις οποίες ο κ. Δήμας ανέφερε πως εξετάζονται ενδελεχώς και με σοβαρότητα. Υπενθυμίζεται ότι η πρόταση για το «Ελευσίνα – Οινόφυτα» έχει κατατεθεί από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ μεταξύ των τριών φακέλων του ιδιωτικού τομέα, στο πλαίσιο του εργαλείου των προτύπων προτάσεων. Αυτοί όμως δεν έχουν ανοιχθεί και εξετασθεί εν αναμονή αλλαγών στο θεσμικό πλαίσιο, που νομοθετήθηκε το 2022.
Παρότι οι τροποποιήσεις έχουν εξαγγελθεί εδώ και δύο χρόνια και αναμένονταν στις αρχές του έτους, καθώς παρουσιάστηκαν και στο υπουργικό συμβούλιο, το υπουργείο φαίνεται πως δεν είναι ακόμα έτοιμο να προχωρήσει.
Μάλιστα, ο κ. Δήμας επισήμανε ότι θα έχουμε νεότερα τόσο για τον εν λόγω άξονα, όσο και για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού -κυρίως προς τα νότια προάστια, όπου το Ελληνικό αναμένεται να αλλάξει τον κυκλοφοριακό χάρτη-, μετά την ολοκλήρωση της διαβούλευσης για τις πρότυπες προτάσεις. Φάκελο-πρόταση για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού έχουν καταθέσει από κοινού ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις και ΑΒΑΞ.