Με υπερδιπλάσιες επιδόσεις στο εννεάμηνο του 2025, φτάνοντας σε έσοδα 401,5 εκατ. ευρώ και προσαρμοσμένο EBITDA 267,3 εκατ. ευρώ, οι παραχωρήσεις εξελίσσονται σε «χρυσορυχείο» για τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Η δυναμική που προσέδωσε η απόκτηση της Αττικής Οδού, αύξησε το μερίδιο των παραχωρήσεων στη λειτουργική κερδοφορία του ομίλου στο 57,6%, οδηγώντας τον στόχο για EBITDA άνω των 800 εκατ. ευρώ το 2028.
Τους επόμενους μήνες, στο χαρτοφυλάκιο των παραχωρήσεων της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα προστεθούν δύο μεγάλα έργα. Σύμφωνα με την παρουσίαση των ενδιάμεσων αποτελεσμάτων του ομίλου, το σήριαλ της 35ετούς παραχώρησης της Εγνατίας Οδού θα ρίξει αυλαία πριν το τέλος του έτους.
Αντίστοιχα, μέσα τους πρώτους μήνες του 2026, τοποθετείται η εκκίνηση για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), τμήμα «Χανιά – Ηράκλειο».
Όσο για το νέο διεθνές αεροδρόμιο του Ηρακλείου στο Καστέλι, που κατασκευαστικά θα ολοκληρωθεί από την ΤΕΡΝΑ το φθινόπωρο του 2026, μπορεί να μπει στη φάση της 30ετούς εμπορικής λειτουργίας ακόμα και μέσα στο 2027, ξεκινώντας να παράγει ταμειακές ροές.
Δεδομένου ότι ο υφιστάμενος αερολιμένας -αν και στα όρια της αντοχής του- θα κλείσει φέτος με πάνω από 10 εκατ. επιβάτες, αναμένεται ήδη από τον πρώτο χρόνο της λειτουργίας του το νέο αεροδρόμιο να ξεπεράσει τις προβλέψεις, που συντηρητικά είναι 11,5 εκατ. επιβάτες.
Ως εκ των παραπάνω, η αύξηση της λειτουργικής κερδοφορίας του ομίλου, που ενισχύθηκε κατά 66,2%, φθάνοντας τα 463,9 εκατ. ευρώ, αναμένεται να είναι διατηρήσιμη, δεδομένου ότι οι παραχωρήσεις διασφαλίζουν μακροπρόθεσμες και σταθερές ροές εσόδων.
Οι επιδόσεις της Αττικής Οδού
Στην κούρσα για διπλασιασμό του EBITDA του ομίλου μέσα την επόμενη τριετία, έναν στόχο που έθεσε στην τελευταία ετήσια γενική συνέλευση ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργος Περιστέρης, σημαντική ώθηση θα δώσουν οι σταθερές ροές της Αττικής Οδού.
Ο αυτοκινητόδρομος του λεκανοπεδίιου συνεισέφερε στο εννεάμηνο 133,7 εκατ. ευρώ στο EBITDA, που για όλο τον κλάδο των παραχωρήσεων ανήλθες σε 267,3 εκατ.
Μάλιστα, μόνο το EBITDA της Αττικής Οδού ξεπέρασε τις συνολικές επιδόσεις των παραχωρήσεων στο πρώτο εννεάμηνο του 2024 (126 εκατ.), δείχνοντας τη δυναμική του asset.
Όπως σημειώνεται στα οικονομικά αποτελέσματα, η συνεισφορά της Αττικής Οδού στο μείγμα αυξάνει τα περιθώρια κέρδους, που στο εννεάμηνο ανήλθαν σε 66,6% έναντι 61,5% το αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Πάντως, βελτιωμένες επιδόσεις είχαν και οι υπόλοιποι αυτοκινητόδρομοι που διαχειρίζεται ο όμιλος, καθώς η κυκλοφορία ακολουθεί σε όλους αυξητική τάση.
Ειδικότερα, οι εισπράξεις από τα διόδια σε Νέα και Κεντρική Οδό αυξήθηκαν κατά 11,5%, από 151,7 εκατ. ευρώ στα 169,2 εκατ. τους πρώτους εννέα μήνες του 2025. Όπως σημειώνεται στην παρουσίαση, βελτιωμένη ήταν και η κερδοφορία της Ολυμπίας Οδού, στην οποία ο όμιλος συμμετέχει με 20,48%.
Τη μοναδική διψήφια αύξηση σε διελεύσεις της τάξης του 10% κατέγραψε ο Ε65, μετά την παράδοση σε κυκλοφορία του νότιου τμήματος μαζί με 25 χλμ. του βόρειου ως την Καλαμπάκα τον Απρίλιο του 2024.
Στα ίδια επίπεδα κινήθηκαν Αττική Οδός και Ολυμπία Οδός, σημειώνοντας αυξήσεις 4,6%, ενώ για την κυκλοφορία στη Νέα Οδό η αύξηση ήταν 3,6%. Σημειώνεται ότι και στην Εγνατία Οδό καταγράφηκε αύξηση διελεύσεων κατά 4,1%.
Πλέον, οι παραχωρήσεις, με το σταθερό και επαναλαμβανόμενο προφίλ εσόδων τους, αποτελούν τον βασικό τομέα της λειτουργικής κερδοφορίας του ομίλου - συμμετοχή που αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω με την έναρξη και των νέων έργων παραχώρησης.
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα προχωρά η κατασκευή του IRC στο Ελληνικό, ενώ σταδιακά ξεκινάει και η κατασκευή των νέων έργων διαχείρισης απορριμμάτων και υδάτων. Οι συνολικές χρηματικές διανομές από τις συμβάσεις παραχώρησης εκτιμώνται άνω των 11 δισ. ευρώ στη διάρκεια του κύκλου ζωής τους.
Κατασκευές: Στα 9,2 δισ. σκαρφαλώνει το ανεκτέλεστο
Οι κατασκευές παραμένουν σε κάθε περίπτωση πυλώνας της δραστηριότητας της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, παρουσιάζοντας αύξηση εσόδων κατά 34,3% και λειτουργικής κερδοφορίας κατά 35,7%. Ειδικότερα, τα έσοδα του κλάδου ανήλθαν στο εννεάμηνο σε 1,192 δισ. ευρώ έναντι 887,6 εκατ. το αντίστοιχο διάστημα του 2024, με το EBITDA να διαμορφώνεται σε 123,4 εκατ. από 90,9 εκατ.
Επιδόσεις που οφείλονται στην επιτάχυνση της υλοποίησης έργων που βρίσκονταν υπό κατασκευή και την έναρξη κατασκευής νέων. Επίσης, «τα περιθώρια κέρδους συνέχισαν να κινούνται σε ικανοποιητικά επίπεδα, ως αποτέλεσμα του μείγματος των
Έργων, αλλά και της εκτελεστικής ικανότητας και προσήλωσης του ομίλου», κατά τις σχετικές ανακοινώσεις.
Ως προς το υπογεγραμμένο ανεκτέλεστο, αυτή στις 30.09.2025 ήταν 6,8 δισ., όταν στο κλείσιμο του 2024 ήταν 4,1 δισ., ενώ τα προς υπογραφή έργα ανέρχονται σε 2,4 δισ., ανεβάζοντας το συνολικό ανεκτέλεστο σε 9,2 δισ.
Ποσοστό περίπου 75% του υπογεγραμμένου ανεκτέλεστου αντιστοιχεί σε έργα ιδίων επενδύσεων του ομίλου (50%) και ιδιωτικών επενδύσεων τρίτων (25%), διαμορφώνοντας ένα ιδιαίτερα ποιοτικό και χαμηλού ρίσκου χαρτοφυλάκιο.