ΓΔ: 1397.63 0.94% Τζίρος: 86.84 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 DATA
Φώτο: Nick Paleologos / SOOC

Έργα 900 εκατ. σε μεγάλους των κατασκευών για τις υποδομές της Θεσσαλίας

Τις ομάδες εργασιών που θα ανατεθούν με διαδικασίες fast track στους μεγάλους τεχνικούς ομίλους της χώρας χαρτογραφεί η πρώτη υπουργική απόφαση για την ανάταξη των οδικών υποδομών.

Το «πράσινο φως» για τη δρομολόγηση των πρώτων τεσσάρων εργολαβιών για τα επείγοντα έργα αποκατάστασης της Θεσσαλίας δίνει απόφαση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σταϊκούρα. Με την έγκριση του αντικειμένου των τεσσάρων ξεχωριστών διαγωνισμών, συνολικού προϋπολογισμού 899,7 εκατ. ευρώ, ανοίγει η ο δρόμος για την προκήρυξη των έργων αποκατάστασης του οδικού δικτύου.

Ειδικότερα, όπως έγραψε το BD, εγκρίθηκε το φυσικό αντικείμενο των τεσσάρων εργολαβιών, όπου ομαδοποιούνται οι αναγκαίες εργασίες αποκατάστασης με κριτήρια την κρισιμότητα των βλαβών, την ασφάλεια των μετακινήσεων, την εγγύτητα. Επίσης, λαμβάνεται υπόψιν η ομοιογένεια των αστοχιών, που συνολικά αφορούν σε 1.007 θέσεις παρέμβασης, όπως ζημιές στο οδικό δίκτυο, κατολισθήσεις πρανών, διάβρωση εδαφών, κατάρρευση και υποσκαφή γεφυρών, καταστροφές οχετών.

Τα έργα θα διεκδικήσουν αποκλειστικά οι μεγάλοι τεχνικοί όμιλοι της χώρας, μέσω «κλειστής» πρόσκλησης σε διαπραγμάτευση, βάσει του πλαισίου που καθιερώθηκε στα μέσα Σεπτεμβρίου 2023, για τη fast track εκτέλεση έργων σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας. Επί της ουσίας, κρίθηκε ότι το «μοίρασμα» των έργων και σε μικρότερης τάξης εργολάβους θα έφερνε κατακερματισμό των έργων και πιθανώς δυσκολία στη συνεννόηση ως προς τη συνέχεια και τους όρους ποιότητας των ξεχωριστών τμημάτων, με αποτέλεσμα καθυστερήσεις, για τις οποίες δεν υπάρχει η πολυτέλεια του χρόνου.

Το αντικείμενο των αναθέσεων

Όπως προσδιορίζονται στην υπουργική απόφαση, τα τέσσερα κατεπείγοντα έργα αποκατάστασης βλαβών των υποδομών συνεπεία των έντονων καιρικών φαινομένων «Daniel» και «Elias» είναι:

  • Δήμων: Ζαγοράς – Μουρεσίου, Νοτίου Πηλίου, Βόλου και Ρήγα Φεραίου, με προϋπολογισμό 278.200.000 ευρώ
  • Δήμων: Αργιθέας, Λίμνης Πλαστήρα, Μετεώρων και Πύλης, με προϋπολογισμό 267.500.000 ευρώ
  • Δήμων: Τεμπών, Τυρνάβου, Ελασσόνας, Αγιάς, Λαρισαίων, Φαρκαδόνας, Κιλελέρ, Παλαμά, Μουζακίου, Τρικκαίων και Καρδίτσας, με προϋπολογισμό 184.000.000 ευρώ
  • Δήμων: Ιστιαίας-Αιδηψού, Μαντουδίου-Λίμνης-Αγίας Άννας, Δομοκού, Λαμίας, Αλμυρού, Φαρσάλων και Σοφάδων, με προϋπολογισμό 170.000.000 ευρώ

Ως προς την κατανομή των πόρων για τις εργασίες, που θα γίνουν σε συνολικό μήκος 159 χιλιομέτρων οδικού δικτύου, αυτοί θα διατεθούν ως εξής: 33% του ποσού στην Περιφερειακή Ενότητα Μαγνησίας, 25% στην Περιφερειακή ενότητα Τρικάλων, 21% στην Περιφερειακή ενότητα Καρδίτσας, 9,5% στην Περιφερειακή ενότητα Λάρισας, 9,5% στην Περιφερειακή ενότητα Ευβοίας και 2% στην Περιφερειακή ενότητα Φθιώτιδας.

Ο σχεδιασμός, μέχρι σήμερα, έχει προχωρήσει με σχετική καθυστέρηση αφού ο αρχικός προγραμματισμός προέβλεπε ότι οι προσκλήσεις θα είχαν σταλεί στα τέλη Απριλίου, αλλά φτάνουμε ήδη στα τέλη Ιουνίου. Ενώ οι συμβάσεις θα πρέπει να περάσουν και από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Project manager για τα οδικά έργα είναι η ΣΑΛΦΩ.

Μαζί με τα έργα αποκατάστασης κι ενίσχυσης της ανθεκτικότητας του σιδηροδρομικού δικτύου, που θα ανατεθούν επίσης με κλειστή διαδικασία προσκλήσεων των μεγάλων ομίλων, το κόστος μόνο για τις συμβάσεις του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών θα ξεπεράσει τα 1,4 δισ. ευρώ. Για τα σιδηροδρομικά έργα, ενώ τα τεύχη δημοπράτησης είναι έτοιμα από τον ΟΣΕ, οι προσκλήσεις θα βγουν από το υπουργείο, μετά από μία ακόμη υπουργική απόφαση που θα ορίζει τη διαδικασία.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Χρόνο και χρήμα ζητούν τα νέα έργα υποδομών: Το στοίχημα του υπ. Υποδομών

Νέο μείγμα πόρων αναζητεί το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, καθώς οι πόρτες του Ταμείου Ανάκαμψης έχουν κλείσει. Αύξηση ΠΔΕ και στροφή σε ιδιωτικά κεφάλαια για να καλυφθούν οι ανάγκες.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στην εκκίνηση τρία μεγάλα έργα με συνολικό προϋπολογισμό 560 εκατ.

Στη Βουλή η σύμβαση για τον αυτοκινητόδρομο Ιωάννινα - Κακαβιά που θα ενώσει την Ιονία με την Εγνατία Οδό. Στο υπουργικό συμβούλιο δύο σημαντικά έργα ύδρευσης που είχαν τεθεί εκτός Ταμείου Ανάκαμψης.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Εκτοξεύεται ως τα 4,5 δισ. ευρώ το κόστος των μεγάλων έργων στη Θεσσαλία

Στα 3,3 δισ. ευρώ ανεβάζει το κόστος αντιπλημμυρικής θωράκισης η ολλανδική HVA. Πρόταση 2 δισ. από την περιφέρεια Θεσσαλίας. Άλυτος γρίφος η χρηματοδότηση. Τρέχουν έργα 1,35 δισ. ευρώ για οδικές και σιδηροδρομικές υποδομές.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αντεπίθεση από τους «μικρούς» των κατασκευών: Παίρνουν έργα, δίνουν μάχες

Ο πακτωλός κονδυλίων σε έργα ανοίγει πεδίο ευκαιρίας στις μικρότερες εταιρείες να σπάσουν την κυριαρχία των μεγάλων. Ποια έργα «χτυπούν», πώς διεκδικούν μερίδιο στα έργα αποκατάστασης της Θεσσαλίας.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Εκτινάχθηκε στα 1,35 δισ. το κόστος έργων για τις υποδομές της Θεσσαλίας

Πάνω από 450 εκατ. το κόστος αποκατάστασης του σιδηροδρόμου και μαζί με τα οδικά έργα ο προϋπολογισμός ξεπερνά τα 1,35 δισ. Μόνο 686 εκατ. δεσμεύθηκαν από το Ταμείο Ανάκαμψης. Αρχίζουν οι αναθέσεις συμβάσεων.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στην αντεπίθεση οι μικρότεροι εργολάβοι για πληρωμές και... διακρίσεις

Αδικαιολόγητα εμπόδια για τη συμμετοχή τους σε διαγωνισμούς προς όφελος των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων καταγγέλλουν οι μικρότερες εργοληπτικές επιχειρήσεις. Ζητούν να μην καταβάλλουν ΦΠΑ όταν δεν έχουν πληρωθεί.