Τα περιθώρια διύλισης, η τιμή του αργού, η ισοτιμία ευρώ/δολαρίου και η εγχώρια ζήτηση καυσίμων κινούνται ευνοϊκά για τα δύο διυλιστήρια της χώρας -Ελληνικά Πετρέλαια και Motor Oil- και οδηγούν τους δύο ομίλους σε υψηλές κερδοφορίες. Πρόκειται για μια ιδιαίτερα θετική συγκυρία που ξεκίνησε το 2021, παγιώθηκε με τα αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου του 2022 και ενισχύεται περαιτέρω το δεύτερο τρίμηνο του έτους.
Τα περιθώρια διύλισης σπάνε ρεκόρ και κινούνται στα 20 δολάρια το βαρέλι με τις εκτιμήσεις να αναφέρουν ως μια μέση τιμή έτους τα 13 δολάρια το βαρέλι. Η τιμή του αργού αυξήθηκε κατά 30 δολάρια μεταξύ 2020 και 2021 και εντός του 2022 κέρδισε άλλα 50 δολάρια και βρίσκεται πλέον στα 125 δολάρια το βαρέλι.
Η εγχώρια ζήτηση καυσίμων ενισχύθηκε το πρώτο τρίμηνο του έτους κατά 16% και η ισοτιμία ευρώ/δολαρίου μέχρι το πρώτο τρίμηνο ήταν ευνοϊκή για τα διυλιστήρια λόγω ενίσχυσης του δολαρίου (οι εισπράξεις γίνονται σε δολάρια), αλλά τελευταία η ενίσχυση του ευρώ αυξάνει τα κόστη των μονάδων. Βεβαίως η ισοτιμία ευρώ/δολαρίου είναι πιο σύνθετη σε ό,τι αφορά στα οφέλη των δύο μονάδων καθώς έχει άμεση σχέση και το νόμισμα που έχουν συνάψει τα δάνειά τους οι δύο εταιρείες.
«Είναι το καλύτερο επιχειρηματικό περιβάλλον», υποστηρίζουν οι αναλυτές
«Είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς ένα καλύτερο επιχειρηματικό περιβάλλον για τις εταιρείες του κλάδου του πετρελαίου και του φυσικού αερίου στην Ελλάδα από αυτό που βλέπουμε σήμερα, όπου τα περιθώρια διύλισης σπάνε ρεκόρ και η ζήτηση συνεχίζει να ανακάμπτει μετά την πανδημία. Οι ισχυρές ταμειακές ροές θα επιτρέψουν στη Motor Oil και στα Ελληνικά Πετρέλαια να επενδύσουν σημαντικά σε "καθαρότερες’" δραστηριότητες, εξακολουθώντας να διανέμουν μέρισμα και να διατηρούν υπό έλεγχο τη μόχλευση», αναφέρει η Wood στο τεελευταίο της report και δίνει τιμή - στόχο τα 21,3 ευρώ για τη μετοχή της Motor Oil και 8,29 ευρώ για τη μετοχή των ΕΛΠΕ, δίνοντας περιθώρια ανόδου της τάξης του 20% και του 21% αντίστοιχα.
Τα ΕΛΠΕ το πρώτο τρίμηνο του έτους εμφάνισαν αύξηση πωλήσεων κατά 63% στα 1,72 δισ. ευρώ, τα συγκρίσιμα EBITDA ενισχύθηκαν κατά 54% στα 99 εκατ. και ο καθαρός δανεισμός αυξήθηκε κατά 4% στα 2,33 δισ. ευρώ, λόγω των αυξημένων αναγκών σε κεφάλαια κίνησης. Τα δημοσιοποιημένα EBITDA εκτινάχθηκαν στα 500 εκατ. κυρίως λόγω της θετικής αποτίμησης των αποθεμάτων. Τα καθαρά συγκρίσιμα κέρδη του τριμήνου έφτασαν τα 5 εκατ. από 4 εκατ. το περσινό τρίμηνο και 144 εκατ. στο τέλος του 2021. H εταιρεία θα μοιράσει για τη χρήση του 2021 μέρισμα 0,40 ευρώ ανά μετοχή, ενώ έχει δεσμευτεί πως θα μοιράσει ως έκτακτο μέρισμα το 50% του ποσού που θα εισπράξει από την πώληση του 35% που κατέχει στην ΔΕΠΑ Υποδομών όταν κλείσει τους επόμενους μήνες η οικονομική συναλλαγή με την Ιtalgas. Ειδικότερα, τα ΕΛΠΕ θα εισπράξουν 256 εκατ. και θα μοιράσουν τα 128 εκατ, ήτοι 0,42 ευρώ ανά μετοχή.
Αντίστοιχα η Motor Oil εμφάνισε αύξηση κύκλου εργασιών κατά 73% στα 3,25 δισ. και τα συγκρίσιμα EBITDA διαμορφώθηκαν στα 189 εκατ. από 80 εκατ. το πρώτο τρίμηνο του 2021. Τα δημοσιοποιημένα EBITDA έφτασαν στα 318 από 129 εκατ., θετικά επηρεασμένα από την αποτίμηση αποθεμάτων. Τα καθαρά συγκρίσιμα κέρδη διαμορφώθηκαν στα 97 εκατ από 28 εκατ το περσινό πρώτο τρίμηνο. Και εδώ ο καθαρός δανεισμός αυξήθηκε περίπου κατά 300 εκατ. στα 1,75 δισ, λόγω των αυξημένων αναγκών σε κεφάλαια κίνησης εξαιτίας της αύξησης των αποθεμάτων. Η εταιρεία θα μοιράσει υπόλοιπο μερίσματος 0,70 ευρώ ανά μετοχή, ενώ είχε μοιράσει και προμέρισμα 0,20 ευρώ ανά μετοχή.
Το «στοίχημα» των λειτουργικών ροών και ο δανεισμός
Το «στοίχημα» και των δύο εταιρειών είναι να παράγουν τέτοιες λειτουργικές ροές το επόμενο διάστημα ώστε να χρηματοδοτήσουν τα επενδυτικά τους προγράμματα χωρίς να αυξήσουν σημαντικά το δανεισμό τους. Η Motor Oil για παράδειγμα εκτός από το μέρισμα των 77 εκατ. ευρώ, πρέπει να πληρώσει 182 εκατ για το 30% της Ελλάκτωρ και να ανταποκριθεί στις κεφαλαιακές ανάγκες του έτους ύψους 240 εκατ ευρώ. Για τα επόμενα χρόνια οι κεφαλαιακές ανάγκες θα ενισχυθούν με το τίμημα για την απόκτηση της Άνεμος, τις επενδύσεις για την περαιτέρω ανάπτυξη σε ΑΠΕ και τη δημιουργία FSRU στους Αγίους Θεοδώρους, αν ληφθεί η σχετική επενδυτική απόφαση. Αντίστοιχα τα ΕΛΠΕ έχουν δρομολογήσει επενδύσεις 2 δισ. ευρώ για την επόμενη πενταετία εκ των οποίων το 50% θα αξιοποιηθεί για την επέκταση του ομίλου στις ΑΠΕ.
Η πράσινη μετάβαση αποτελεί προτεραιότητα και για τους δύο ομίλους, καθώς τα ενεργειακά κόστη για φυσικό αέριο, ρεύμα και δικαιώματα ρύπων έχουν εκτιναχθεί. Παράλληλα, οι δεσμεύσεις για το κλίμα για μείωση 50% των ρύπων έως το 2030 και για μηδενικό αποτύπωμα έως το 2050 επιταχύνουν το πλάνο των πράσινων επενδύσεων.
Με το βλέμμα στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας
Στα ΕΛΠΕ η εγκατεστημένη ισχύ του ομίλου σε ΑΠΕ έχει ανέλθει σε 285MW και έχει αναθεωρηθεί ο στόχος για εγκατεστημένη ισχύ από 0,6GW σε 1GW έως το 2026.
Η Motor Oil διαθέτει σε λειτουργία 280MW αιολικής και ηλιακής ενέργειας –τα 220MW τα είχε αποκτήσει από τη Fortress- ενώ βρίσκονται υπό ανάπτυξη επιπλέον 21 αιολικά πάρκα και επτά μονάδες αποθήκευσης. Υπό κατασκευή από τη Motor Oil είναι σταθμοί ΑΠΕ ισχύος 84 MW και υπό ανάπτυξη άδειες συνολικής δυναμικότητας 650 MW. Η επικείμενη απόκτηση της Άνεμος θα ενισχύσει σημαντικά το χαρτοφυλάκιο ΑΠΕ της Motor Oil δεδομένου ότι η Άνεμος έχει σε λειτουργία 493MW αιολικής ενέργειας, ένα φωτοβολταϊκό πάρκο στην Αργολίδα ισχύος 2MW και ένα υδροηλεκτρικό σταθμό.
Οι κίνδυνοι για τις δύο επιχειρήσεις είναι κοινοί. Πρώτον, η αύξηση του κόστους του χρήματος με τις επικείμενες αυξήσεις των επιτοκίων από την ΕΚΤ, καθώς και οι δύο εταιρείες προετοιμάζουν ομολογιακές εκδόσεις και, δεύτερον, οι πληθωριστικές πιέσεις και οι ανατιμήσεις στα καύσιμα που μειώνουν τους όγκους κατανάλωσης.
Ήδη οι πρατηριούχοι αρχίζουν να αισθάνονται την πίεση αυτή και όπως χαρακτηριστικά είπε ο CEO των ΕΛΠΕ Ανδρέας Σιάμισιης: «Αν σκοτωθεί η αγορά θα πληγούμε και εμείς, για αυτό πρέπει όλοι να λάβουμε πρωτοβουλίες στο μέτρο του δυνατού, ώστε να στηριχθούν οι καταναλωτές».