Μετά το πολύ καλό πρώτο τρίμηνο, όπου τα περιθώρια διύλισης τόσο στη βενζίνη, όσο και στο diesel κινήθηκαν έντονα ανοδικά για την Helleniq Energy (πρώην ΕΛΠΕ), ήρθε η ώρα της διόρθωσης. Από το τέλος Μαρτίου, έως και σήμερα καταγράφεται σύμφωνα με πληροφορίες του BD πτώση άνω του 20% στα περιθώρια διύλισης σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2023.
Στη χθεσινή ενημέρωση των αναλυτών, ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Ανδρέας Σιάμισιης χωρίς να αναφερθεί σε ποσοστά παραδέχθηκε πως υπάρχει αστάθεια στις τιμές και κάθε πρόβλεψη για το σύνολο του έτους θα είναι παρακινδυνευμένη. Άλλωστε, η διοίκηση είχε προϊδεάσει πως φέτος θα είναι δύσκολο να πιαστούν οι εξαιρετικές επιδόσεις του 2022.
Παρόλα αυτά, ο όμιλος εκμεταλλευόμενος την καλή συγκυρία του πρώτου τριμήνου του 2023 και τη χαμηλή βάση εκκίνησης του περσινού πρώτου τριμήνου ανακοίνωσε σημαντικά ενισχυμένα οικονομικά μεγέθη. Τα συγκρίσιμα EBITDA -χωρίς τις επιπτώσεις από την αποτίμηση των αποθεμάτων- διαμορφώθηκαν στα 404 εκατ. ευρώ έναντι 99 εκατ. ευρώ το πρώτο τρίμηνο του 2022. Επίσης, τα συγκρίσιμα καθαρά κέρδη ανήλθαν στα 252 εκατ. ευρώ έναντι 4 εκατ. ευρώ το πρώτο τρίμηνο του 2022.
Κατά το εξεταζόμενο διάστημα, η εταιρεία από τα περιθώρια διύλισης κέρδιζε 10,7 δολάρια το βαρέλι στη βενζίνη και 14,1 δολάρια το βαρέλι στο ντίζελ, έναντι 3,6 δολ. και 6,7 δολ. αντίστοιχα το πρώτο τρίμηνο του 2022.
Οι χρηματικές ροές ενισχύθηκαν σημαντικά και είχαν ως αποτέλεσμα να μειωθεί δραστικά ο καθαρός δανεισμός κατά 38% στα 1,45 δισ ευρώ, αλλά η άνοδος των επιτοκίων επέφερε αύξηση 28% στα χρηματοοικονομικά κόστη.
Στο δεύτερο και τρίτο τρίμηνο, ο όμιλος θα έχει υψηλές εκροές για κεφάλαιο κίνησης, πληρωμή φόρων που θα προσεγγίσουν τα 500 εκατ. μαζί με την έκτακτη φορολόγηση, αλλά και για τη διανομή του υπόλοιπου μερίσματος 0,50 ευρώ ανά μετοχή ύψους περίπου 150 εκατ. ευρώ, Οι εκροές αυτές αναμένεται να επηρεάσουν τα επίπεδα του καθαρού δανεισμού.
Το υδρογόνο και οι εξαγορές ΑΠΕ
Η διοίκηση μελετά επένδυση για την παραγωγή «μπλε» υδρογόνου στην Ελευσίνα και έχει υποβάλει αίτηση χρηματοδότησης στο Ευρωπαϊκό Ταμείο Καινοτομίας. Το υδρογόνο είναι απαραίτητο στοιχείο για τα διυλιστήρια γιατί αποθειώνει τα καύσιμα. Η παραγωγή, όμως, του «μπλε» υδρογόνου γίνεται από ορυκτά καύσιμα (φυσικό αέριο, αργό πετρέλαιο) και απαιτεί τη δέσμευση των ποσοτήτων CO2 και στη συνέχεια την αποβολή τους.
Έτσι, όπως αναφέρει η εταιρεία, «παρόλο που η τεχνολογία δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα είναι σχετικά δοκιμασμένη, τα δεδομένα σήμερα (θεσμικό πλαίσιο, χρηματοδοτικές προτεραιότητες σε ευρωπαϊκό επίπεδο, διαθεσιμότητα αποθήκευσης) απομακρύνουν το ενδεχόμενο μιας γρήγορης επενδυτικής απόφασης. Θεωρούμε, όμως, ότι πρέπει να προχωρήσουμε σε πρόδρομες ενέργειες προετοιμασίας για να πετύχουμε τις προϋποθέσεις και να είμαστε σε θέση να υλοποιήσουμε μια τέτοια λύση».
Αντιθέτως είναι πιο ώριμη μια πιλοτική επένδυση για την παραγωγή «πράσινου» υδρογόνου. Το «πράσινο» υδρογόνο αξιοποιεί ρεύμα από ΑΠΕ το οποίο περνά σε μονάδα ηλεκτρόλυσης και το νερό διασπάται σε υδρογόνο και οξυγόνο. Η διείσδυση του ομίλου στον τομέα των ΑΠΕ διευκολύνει τέτοια επενδυτικά σχέδια. Σήμερα, η εγκατεστημένη ισχύς του ομίλου σε ΑΠΕ ανέρχεται σε 341 MW ενώ σε διάφορα στάδια ανάπτυξης βρίσκονται έργα 3,1 GW.
Όπως ανέφερε ο κ. Σιάμισιης, το επόμενο διάστημα θα υπάρξουν ανακοινώσεις για εξαγορές ΑΠΕ, αλλά διευκρίνισε ότι θα είναι μικρές σε μέγεθος και δεν θα έχουν μεγάλο αντίκτυπο στην κερδοφορία του ομίλου. Σημειώνεται πως το πρώτο τρίμηνο του 2023 οι ΑΠΕ συνεισέφεραν 10 εκατ. ευρώ στα συνολικά ebidta έναντι 3 εκατ. ευρώ το περσινό πρώτο τρίμηνο.
Ο κ. Σιάμισιης εξέφρασε την αισιοδοξία του πως θα διατηρηθεί η ενίσχυση της ζήτησης για καύσιμα στην Ελλάδα, λόγω του τουρισμού αλλά και της ανάπτυξης της οικονομίας.