Η μικρής διάρκειας κρίση στις τιμές του πετρελαίου θα επηρεάσει θετικά αλλά σε μικρό βαθμό τα αποτελέσματα 9μηνου των ελληνικών διυλιστηρίων, εκτιμούν εγχώριοι αναλυτές.
Οι δραστηριότητες των εταιριών διύλισης και εμπορίας προϊόντων πετρελαίου, καθώς και η κερδοφορία τους, είναι συνάρτηση σειράς εξωγενών παραμέτρων και κυρίως των τιμών του αργού, των περιθωρίων διύλισης, της ισοτιμίας ευρώ / δολαρίου Η.Π.Α και της εξέλιξης των επιτοκίων.
Στην οικονομική κατάσταση α’ εξαμήνου που δημοσίευσε η Motor Oil , αναφέρεται ότι «κατά τη διάρκεια του Α’ εξαμήνου 2019 παρατηρήθηκε αξιοσημείωτη μεταβλητότητα στην τιμή του Brent η οποία κυμάνθηκε μεταξύ USD 53 – 75/bbl (τιμή κλεισίματος έτους 2018 USD 50,21, μέγιστη τιμή Α’ εξαμήνου 2019 USD 74,79/bbl - ελάχιστη τιμή USD 53,24/bbl - μέση τιμή USD 65,95/bbl).
Το διάστημα μετά την 30η Ιουνίου 2019 (τιμή κλεισίματος του Brent USD 66,15/bbl) η τιμή του Brent διαμορφώνεται εντός στενότερου εύρους USD 55-68 USD/bbl (μέγιστη τιμή USD 67,35/bbl – ελάχιστη τιμή USD 55,25/bbl - μέση τιμή USD 61,83/bbl) και βραχυχρόνια τουλάχιστον δεν αναμένεται να παρουσιάσει αξιοσημείωτη μεταβλητότητα εξαιτίας της διαφαινόμενης επάρκειας προσφοράς αργού διεθνώς».
Κατά το διάστημα της 2ημερης κρίσης η τιμή του Brent δεν ξεπέρασε τα 68 δολάρια το βαρέλι. Σύμφωνα με ανάλυση στο Bloomberg, η προηγούμενη εβδομάδα ήταν η καλύτερη των τελευταίων 8 μηνών για το πετρέλαιο εξαιτίας των κυρώσεων που επέβαλε η κυβέρνηση Τραμπ εναντίον του Ιράν.
Οι διεθνείς μπορεί να μην έχουν σημειώσει ακραία άνοδο, καθώς η επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομίας κρατά σταθερά χαμηλά τη ζήτηση πετρελαίου, όμως η γεωπολιτική αβεβαιότητα που έχει δημιουργηθεί μετά τις επιθέσεις στην Σαουδική Αραβία αποτρέπει μια διολίσθηση των τιμών σε χαμηλότερα επίπεδα, που θα έπληττε την κερδοφορία των διυλιστηρίων.
Ο όμιλος των ΕΛΠΕ στα οικονομικά αποτελέσματα Β’ Τριμήνου επισημαίνει ότι «παρά τα χαμηλότερα διεθνή περιθώρια διύλισης και μια σειρά από άλλους εξωγενείς παράγοντες που επιδείνωσαν το επιχειρησιακό περιβάλλον σε σχέση με την τελευταία πενταετία, η καλή λειτουργία των διυλιστηρίων, η ιστορικά υψηλότερη επίδοση του κλάδου των Πετροχημικών, καθώς και η συνεχιζόμενη μείωση του κόστους δανεισμού, οδήγησαν σε θετικά αποτελέσματα και ταμειακές ροές για τον Όμιλο.
Τα διεθνή περιθώρια σύνθετων διυλιστηρίων Μεσογείου διαμορφώθηκαν στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων ετών, με σημαντικά προβλήματα στον εφοδιασμό αργού πετρελαίου από τη Ρωσία προς την Ευρώπη και τα περισσότερα προϊόντα να καταγράφουν μειωμένα περιθώρια σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2018. Σε αυτό το περιβάλλον, η ευελιξία των διυλιστηρίων του Ομίλου για κατεργασία διαφόρων τύπων αργού πετρελαίου, καθώς και η αξιοποίηση ευκαιριών στην αγορά ελαφρύτερων τύπων αργού επέτρεψαν για άλλη μία φορά τον απρόσκοπτο εφοδιασμό των μονάδων και τη λειτουργία τους με τον πλέον συμφέροντα τρόπο, διατηρώντας αμετάβλητα, σε σχέση με πέρυσι, τα υψηλά επίπεδα παραγωγής (3,7 εκατ. τόνοι) και πωλήσεων, που ανήλθαν στους 4,1 εκατ. τόνους.
Υψηλά παραμένει το ποσοστό εξαγωγών για τον Όμιλο, με 57% των πωλήσεων να κατευθύνονται σε αγορές του εξωτερικού, επιβεβαιώνοντας την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών διυλιστηρίων».