ΓΔ: 2015.51 1.44% Τζίρος: 255.34 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:04
Αττική Οδός ανισόπεδος κόμβος
Άποψη ανισόπεδου κόμβου της Αττικής Οδού στην Αθήνα από ψηλά.

Με συμβάσεις παραχώρησης "ξεκλειδώνει" το υπ. Υποδομών τα έργα της Αττικής

Το υπουργείο Υποδομών αναζητά νέο μοντέλο για έργα στην Αττική, από την Παράκαμψη Αττικής και την αστική σήραγγα Ηλιούπολης έως τον τριπλό κόμβο Σκαραμαγκά, για ανάσα στο κυκλοφοριακό. Στο τραπέζι οι υφιστάμενες συμβάσεις παραχώρησης.

Φόρμουλα για να υλοποιήσει τα μεγάλα έργα που έχει ανάγκη η Αττική ώστε να σωθεί από το κυκλοφοριακό χάος αναζητεί το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, βάζοντας στο κάδρο και τις υφιστάμενες συμβάσεις παραχώρησης. 

Οι παρεμβάσεις που δρομολογούνται αυτή την περίοδο, όπως η προκήρυξη του Τριπλού Κόμβου Σκαραμαγκά, ύψους 70 εκατ. ευρώ, και η διπλή έξοδος στον κόμβο Μεταμόρφωσης, θα δώσουν ανάσες, αλλά δεν θα λύσουν το πρόβλημα.

Η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών αναζητά τον τρόπο να υλοποιηθούν τα έργα πρώτης γραμμής, δηλαδή η αστική σήραγγα Ηλιούπολης και ο άξονας Ελευσίνα – Οινόφυτα, δίχως το δημόσιο να βάλει άμεσα το χέρι στην τσέπη. Φαίνεται μάλιστα πως κλείνει την πόρτα στις πρότυπες προτάσεις, εξετάζοντας   τη δυνατότητα παράτασης των υφιστάμενων συμβάσεων παραχώρησης, προκειμένου σε αυτές να «ξεκολλήσουν» τα νέα έργα.

Σήμερα, οι ενεργές συμβάσεις παραχώρησης στη χώρα έχουν χρόνο λήξης μετά το 2041 και ως το 2049. Βεβαίως, η παράταση «εν κινήσει» αυτών των συμβάσεων δεν είναι μια εύκολη υπόθεση. Θα πρέπει από τη μία να δώσουν το πράσινο φως δύο διευθύνσεις της Κομισιόν, οι DG Move και DG Comp, ενώ θα πρέπει να κριθεί και συμφέρουσα επιλογή από τους παραχωρησιούχους και τους πιστωτές τους.

Πρόσφατα, ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, επιχειρώντας να προσγειώσει τις προσδοκίες, σχολίασε πως τα χρηματοδοτικά μοντέλα δεν τρέχουν όπως νομίζουμε και όσο επεκτείνεται ο χρόνος των παραχωρήσεων, τόσο πιο ασύμφορες γίνονται αυτές για τον ιδιώτη ανάδοχο. 

Έκλεισε, μάλιστα, την πόρτα στο ενδεχόμενο να προσδεθούν έργα στις υφιστάμενες παραχωρήσεις που δεν είναι σε άμεση σύνδεση με αυτές, για παράδειγμα, η συντήρηση υποδομών ή η υλοποίηση έργων σε άλλες περιφέρειες της χώρας, όπως έχει κατά καιρούς προταθεί από διάφορους φορείς.

Αυτή τη στιγμή, στο λεκανοπέδιο «τρέχουν» δύο παραχωρήσεις από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, αυτή της νέας Αττικής Οδού, που ξεκίνησε τον Νοέμβριο του 2024 με διάρκεια 25 ετών και της Νέας Οδού, που διαχειρίζεται το τμήμα της εθνικής οδού από τη Μεταμόρφωση ως τη Σκάρφεια Φθιώτιδας. 

Διέξοδος για τον Κηφισό και τη Βουλιαγμένης

Με τη μεγάλη επένδυση στο Ελληνικό να βρίσκεται προ των πυλών, αφού βάσει σχεδιασμού η νέα πόλη θα αρχίσει να ζωντανεύει από το 2027, η Αττική θα χρειαστεί ριζικές λύσεις. Αλλιώς από τις σημερινές συνθήκες ασφυξίας σε βασικούς άξονες όπως η λεωφόρος Βουλιαγμένης και η Ποσειδώνος, θα περάσει στην πλήρη ακινησία. 

Ενώ ο Κηφισός πνίγει ήδη τις γύρω περιοχές του λεκανοπεδίου, καθώς πέφτουν εκεί όλα τα φορτηγά, σημειώνοντας καθημερινά πάνω από 20.000 κινήσεις.

Για να λυθεί ο κυκλοφοριακός γρίφος της Αττικής, δύο είναι τα έργα προτεραιότητας. Πρώτον ο άξονας «Ελευσίνα-Οινόφυτα» ή ευρύτερα γνωστός ως Παράκαμψη Αττικής, αφού θα δώσει διέξοδο στα φορτηγά που θα κινούνται από την Πελοπόννησο προς τη Βόρεια Ελλάδα και αντίστροφα, χωρίς να μπαίνουν στην πρωτεύουσα. 

Ο προϋπολογισμός εκτιμάται άνω των 500 εκατ. ευρώ. Το έργο έχει κατατεθεί ως πρότυπη πρόταση από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με τη μορφή παραχώρησης.

Το δεύτερο κρίσιμο έργο αφορά στην αστική σήραγγα της Ηλιούπολης. Αποτελεί επί της ουσίας επέκταση της Αττικής Οδού από την περιφερειακή Υμηττού ως τη λεωφόρο Βουλιαγμένης. Έχει, επίσης, προταθεί στο πλαίσιο των προτύπων προτάσεων από το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις και ΑΒΑΞ. Παρότι οι φάκελοι παραμένουν επισήμως κλειστοί, το κόστος και αυτού του έργου εκτιμάται στο μισό δισεκατομμύριο, αν και θα οριστικοποιηθεί όταν ληφθεί η απόφαση για το εάν θα διέρχονται ή όχι βαρέα οχήματα από τη σήραγγα. 

Σε αυτή τη περίπτωση έχει προταθεί ένας συνδυασμός πληρωμών διαθεσιμότητας και δημόσιας επένδυσης. Δεδομένου όμως ότι οι διαθέσιμοι πόροι για το δημόσιο είναι δυσεύρετοι, από την πλευρά του τεχνικού κόσμου έχουν προταθεί ακόμη και «σκιώδη» διόδια, μετά από 10-12 χρόνια, ώστε η συμβολή του να μηδενιστεί. 

Είναι ενδεικτικό ότι για την επόμενη επταετή προγραμματική περίοδο οι κοινοτικοί πόροι για υποδομές μεταφορών δεν θα υπερβούν τα 2 δισ. ευρώ.

Ο τριπλός κόμβος Σκαραμαγκά

Η αρχή πάντως θα γίνει από τα δυτικά, όπου εξαιτίας της μεγάλης ανάπτυξης του λιμανιού του Πειραιά και των logistics στις περιοχές Θριασίου και Ασπροπύργου, μποτιλιάρονται καθημερινά χιλιάδες φορτηγά. Έτσι, χθές, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κήρυξε την έναρξη ενός πολυαναμενόμενου έργου, που έμενε ημιτελές εδώ και πάνω από μία εικοσαετία. 

Η ολοκλήρωση του τριπλού κόμβου Σκαραμαγκά θα βελτιώσει την κυκλοφοριακή ροή από την Αθήνα προς το βιομηχανικό κέντρο του Ασπροπύργου, τα εμπορευματικά κέντρα στο Θριάσιο, καθώς και την κίνηση προς τη Δυτική Ελλάδα και την Πελοπόννησο μέσω της Ολυμπίας Οδού και προς το Σχιστό και το λιμάνι του Πειραιά. Το έργο θα ολοκληρώσει τη δυτική περιφερειακή λεωφόρο Αιγάλεω, θα αναβαθμίσει τον ανισόπεδο κόμβο Σχιστού και θα δημιουργήσει δύο ανισόπεδους κόμβους σε Σκαραμαγκά και Ναυπηγεία. 

«H ολοκλήρωση της Περιφερειακής Αιγάλεω και οι τρεις νέοι ανισόπεδοι κόμβοι στον Σκαραμαγκά, το Σχιστό και τα Ναυπηγεία σημαίνουν λιγότερη ταλαιπωρία, πιο γρήγορες διαδρομές και μεγαλύτερη ασφάλεια στο δρόμο για χιλιάδες ανθρώπους», είπε, εχθές, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστος Δήμας, κατά την προκήρυξη του διαγωνισμού. Η δημοπράτηση του έργου θα γίνει στις 17 Δεκεμβρίου και η διάρκεια της κατασκευαστικής περιόδου είναι τρία χρόνια. 

Το συνολικό μήκος του έργου ανέρχεται σε 7,4 χιλιόμετρα και περιλαμβάνει ένα σύστημα τριών ανισόπεδων κόμβων, τρεις γέφυρες, τρεις κάτω διαβάσεις και μία υπόγεια πεζοδιάβαση. Στον προϋπολογισμό των 70 εκατ. ευρώ, που χρηματοδοτείται από εθνικούς πόρους, περιλαμβάνονται ακόμη οι προαιρέσεις, οι απαλλοτριώσεις, η μεταφορά δικτύων ΟΚΩ και η αρχαιολογία. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Με λουκέτα σε εργοτάξια λόγω προσωρινών τιμών απειλούν οι κατασκευαστικές

Οι κατασκευαστικές εταιρείες ζητούν οριστικές τιμές για να αποφευχθούν δικαστικές διαμάχες που θα καθυστερήσουν τα έργα και προειδοποιούν για λουκέτο στα εργοτάξια αν δεν βρεθεί λύση.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Aνάσα στο κυκλοφοριακό χάος της Δ. Αττικής θα δώσει ο τριπλός κόμβος Σκαραμαγκά

Στην τελική ευθεία η προκήρυξη του κόμβου Σκαραμαγκά, μετά από 20 χρόνια καθυστερήσεων. Το έργο θα αποσυμφορήσει τη Δυτική Αττική από εκατοντάδες φορτηγά βελτιώνοντας την κυκλοφοριακή ροή από και προς Ασπρόπυργο, Θριάσιο, Σχιστό και Πειραιά.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κατασκευές: Το Ταμείο Ανάκαμψης τελειώνει, οι εθνικοί πόροι δεν φτάνουν

Ο κατασκευαστικός κλάδος ανησυχεί και αναζητά νέα χρηματοδοτικά εργαλεία με μεγαλύτερη συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων καθώς το Ταμείο Ανάκαμψης οδεύει προς ολοκλήρωση και οι εθνικοί πόροι δεν φτάνουν.
Κατασκευαστικό έργο
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ωριμάζουν έργα πολλών δισεκατομμυρίων, τέλος στις κόντρες των εταιρειών

Με καταιγιστικούς ρυθμούς οι αναθέσεις έργων, ενώ σημειώνεται πρόοδος σε project που «ταλαιπωρήθηκαν» για χρόνια. Οι κατασκευαστικές περνούν από την εποχή των προσφυγών και αντιπαραθέσεων σε περίοδο συνεργασιών.
Κεντρική-Οδός
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μάχες κατασκευαστικών τον Φεβρουάριο για τέσσερα μεγάλα οδικά έργα

Προσφορές για το οδικό έργο Μπράλος - Άμφισσα στις 15 Φεβρουαρίου, ενώ ακολουθούν, στις 22 Φεβρουαρίου, τρεις μεγάλοι διαγωνισμοί μέσα σε μία ημέρα. Διαγωνισμοί για έργα 8 δισ. ευρώ τα τελευταία 2,5 χρόνια.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Επιστολή της Επ. Ανταγωνισμού σε 30 εργολάβους: Τι ζητά, πώς αντιδρούν

Άρχισε νέα έρευνα για τις συνθήκες ανταγωνισμού στον κλάδο, η δεύτερη τα τελευταία χρόνια. Ζητείται πλήθος στοιχείων σε προθεσμία δέκα ημερών. Αναβρασμός και αντιδράσεις στον κλάδο.