Με τους δύο βασικούς του μετόχους, δηλαδή την AviAllinace και το Υπερταμείο, να λένε αρχικό «ναι» στο πρόγραμμα επανεπένδυσης μερίσματος, το αεροδρόμιο της Αθήνας επιταχύνει το επενδυτικό του πλάνο. Το εντυπωσιακό come back της τελευταίας διετίας, με ρεκόρ 31,9 εκατομμυρίων επιβατών το 2024, φέρνει συνένωση των δύο πρώτων φάσεων επέκτασης, μια συνολική επένδυση 1,28 δισ. ευρώ ως το 2032.
Η αύξηση της επιβατικής κίνησης κατά 13,1% σε σχέση με το 2023, που ξεπέρασε κάθε πρόβλεψη, συμπαρασύροντας και τις οικονομικές επιδόσεις του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, έστρωσαν το έδαφος για την πρόταση διανομής του 100% του καθαρού κέρδους της χρήσης που ανήλθε σε 235,9 εκατ. ευρώ. Αυτό αντιστοιχεί σε μεικτό μέρισμα περίπου 0,78 ευρώ ανά μετοχή.
Σημειώνεται ότι τα έσοδα το 2024 διαμορφώθηκαν σε 665,5 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 10,2% σε σχέση με το 2023, με τα έσοδα από μη αεροπορικές δραστηριότητες να παρουσιάζουν βελτίωση κατά 18,9%. Τα EBITDA ανήλθαν σε 439,8 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 37,7 εκατ. ευρώ (+9,4%) συγκριτικά με το 2023, αντανακλώντας την υψηλότερη επιβατική κίνηση και την ισχυρή εμπορική δυναμική.
Όπως υπογράμμισε ο διευθύνων σύμβουλος του ΔΑΑ, Γιάννης Παράσχης, κατά τη χθεσινή ενημέρωση των αναλυτών για τα αποτελέσματα του 2024, την ανάπτυξη οδήγησε η διεθνής κίνηση, καταγράφοντας αύξηση 15,7%. Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε στο γεγονός ότι το 75% της ανάπτυξης προήλθε από τα τρίμηνα του έτους που δεν είναι στην κορύφωση της σεζόν, γεγονός που «εναρμονίζεται με τη στρατηγική για ένα πιο ήπιο προφίλ κίνησης στο σύνολο του έτους».
Συγχρόνως, το «Ελευθέριος Βενιζέλος» ξεπέρασε τις επιδόσεις των ευρωπαϊκών αεροδρομίων συγκριτικά όχι μόνο με το 2023, οπότε κατέγραψαν μέσο ρυθμό ανάπτυξης 7,4%, αλλά και με τα προ πανδημίας επίπεδα. Έχοντας πετύχει αύξηση της επιβατικής κίνησης κατά 24,5% συγκριτικά με το 2019, το αεροδρόμιο της Αθήνας άφησε πολύ πίσω τους υπόλοιπους ευρωπαϊκούς αερολιμένες που δεν ξεπέρασαν το 4%, με τον μέσο όρο να διαμορφώνεται σε μόλις +1,8%.
Γρηγορότερα η επένδυση, περισσότερα τα έσοδα
Οι εντυπωσιακές επιδόσεις, σε συνδυασμό με την πρόβλεψη για ήπια ανάπτυξη με μέτριο μονοψήφιο ρυθμό για το 2025, αλλά και μακροπρόθεσμα με χαμηλότερο μονοψήφιο, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών επιταχύνει για τους 40 εκατ. επιβάτες. Όπως διαφαινόταν εδώ και μήνες, αφού η επιβατική κίνηση είναι σε απόσταση αναπνοής από το πρώτο σκαλοπάτι των 33 εκατ. επιβατών, οι δύο πρώτες φάσεις επέκτασης του αεροδρομίου συγχωνεύονται σε μία με ορίζοντα το 2032.
Η νέα προσέγγιση επιταχύνει την υλοποίηση του 40MAP φέρνοντας τη δυναμικότητα εξυπηρέτησης 40 εκατ. επιβατών κατά πέντε χρόνια νωρίτερα. Το ενδιάμεσο ορόσημο που θα αυξήσει τη δυναμικότητα από 26 εκατ. σήμερα σε 33 εκατ. θα επιτευχθεί στο πρώτο εξάμηνο του 2028. Αυτό αντιστοιχεί στο 50% των επενδύσεων, που συνολικά υπολογίζονται σε 1,28 δισ. ευρώ.
Στο πλαίσιο του νέου σχεδιασμού, θα αυξηθούν κατά 68% οι χώροι του κύριου και του δορυφορικού αεροσταθμού, προσθέτοντας συνολικά 148.000 τ.μ. για πρόσθετες εγκαταστάσεις διαχείρισης επιβατών, αίθουσες επιβίβασης, νέες θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών. Οι εμπορικοί χώροι θα είναι υπερδιπλάσιοι σε σχέση με το αρχικό σχέδιο, αφού θα επεκταθούν από 13.500 τ.μ. σε 34.000 τ.μ., μία αύξηση της τάξης του 150% έναντι 60% της προηγούμενης πρόβλεψης.
Ερωτηθείς σχετικά, ο επικεφαλής του ΔΑΑ εκτίμησε ότι ο νέος ενιαίος σχεδιασμός θα έχει ως αποτέλεσμα εξοικονόμηση πόρων μέσω συνεργειών εμπορικών και κόστους. Συγχρόνως, αυξάνοντας γρηγορότερα τους χώρους για εμπορικές δραστηριότητες, θα φέρει περισσότερα έσοδα. Ενδεικτικά, για το 2025, το έσοδο ανά επιβάτη από μη αεροπορικές δραστηριότητες, που κινήθηκε στα 5 ευρώ το 2024, αναμένεται να σημειώσει οριακή άνοδο, λόγω των περιορισμένων εμπορικών χώρων, ως τη σταδιακή ολοκλήρωση του προγράμματος επέκτασης.
Σύμφωνα με τις προβλέψεις, για τα επόμενα ένα με δύο χρόνια, το περιθώριο προσαρμοσμένου EBITDA αναμένεται να συμπιεστεί κατά περίπου 100 μονάδες βάσης κάτω από τον στόχο του 60%+. Αυτό θα επιτευχθεί καθώς θα εξελίσσεται το επενδυτικό πλάνο.
Το μείγμα χρηματοδότησης
Έχοντας ήδη εξασφαλίσει 800 εκατ. ευρώ τραπεζικής χρηματοδότησης, προκειμένου να καλύψει τις ανάγκες του νέου επενδυτικού πλάνου, ο ΔΑΑ σχεδίασε ένα πρόγραμμα που επιτρέπει την αξιοποίηση equity, μέσω αύξησης μετοχικού κεφαλαίου για αεροπορικές δραστηριότητες, σε εναρμόνιση με το ρυθμιστικό πλαίσιο.
Αυτή θα γίνει μέσω ενός προαιρετικού Scrip Dividend ως 100 εκατ. ευρώ από τα κέρδη του 2024. Το υπόλοιπο ποσό ύψους 135,9 εκατ. ευρώ από τα καθαρά κέρδη θα διανεμηθεί σε μετρητά. Για την επόμενη τριετία, οι μέτοχοι θα κληθούν να επανεπενδύσουν επιπλέον ως 140 εκατ. ευρώ από τα κέρδη. Τα παραπάνω θα προταθούν στην ετήσια γενική συνέλευση της 14ης Απριλίου.
Όπως είπε ο κ. Παράσχης, μετά τη δημοσίευση των οικονομικών αποτελεσμάτων, οι κύριοι θεσμικοί μέτοχοι του ΔΑΑ, που κατέχουν αθροιστικά το 75,5% του μετοχικού κεφαλαίου, ενημέρωσαν ότι είναι θετικοί σε μία συμμετοχή στο πρόγραμμα. Παράλληλα, εκτίμησε ότι η αποδοχή του προγράμματος θα είναι σημαντική, καθώς αναμένεται μερικό ενδιαφέρον και από το free float. Οι επιπλέον πόροι που θα χρειαστούν για την επένδυση θα συμπληρωθούν από πρόσθετο δανεισμό.
«Πιστεύουμε ότι συνεχίζοντας να προσφέρουμε υψηλής ποιότητας υπηρεσίες και με την επιτάχυνση του προγράμματος επέκτασης, θα δημιουργήσουμε σημαντική αξία για τους μετόχους μας», είπε ο κ. Παράσχης. Παράλληλα, με την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου μέσω της επανεπένδυσης μερίσματος, θα διατηρηθεί η υγιής χρηματοοικονομική θέση της εταιρείας, προκειμένου ο δείκτης καθαρού χρέους προς EBITDA να παραμείνει στο εύρος 2,0x ως 3,0x, κατά τη διάρκεια της επέκτασης, μη υπερβαίνοντας το 3,5x.