ΓΔ: 1482.43 1.23% Τζίρος: 89.73 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Image by Pixabay

Κοντά στην επαναλειτουργία ο πετρελαιαγωγός Θεσσαλονίκης - Σκοπίων

Ο πετρελαιαγωγός κατασκευάστηκε το 2002, προκειμένου να συνδέσει τα διυλιστήρια της Θεσσαλονίκης με το διυλιστήριο της εταιρείας ΟΚΤΑ στα Σκόπια, την οποία έχουν εξαγοράσει τα Ελληνικά Πετρέλαια το 1998.

Αίτημα στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας της Βόρειας Μακεδονίας, υπέβαλε η ΒΑΡΔΑΞ ΑΕ, εταιρεία που λειτουργεί τον πετρελαιαγωγό που συνδέει τη Θεσσαλονίκη με τα Σκόπια προκειμένου να λάβει άδεια για την επαναλειτουργία του αγωγού, ο οποίος από το 2013 παραμένει ανενεργός.

Όπως αναφέρει η οικονομική ιστοσελίδα των Σκοπίων "Faktor", το αίτημα υποβλήθηκε στις 23 Νοεμβρίου.

Το 80% της ΒΑΡΔΑΞ ΑΕ ανήκει στην ΕΛΠΕΤ - ΒΑΛΚΑΝΙΚΗ (100% θυγατρική της HELLENiQ ENERGY - μέχρι πρότινος ΕΛΠΕ) και το 20% στην κρατική εταιρεία της Βόρειας Μακεδονίας, NAFTOVOD.

Ο πετρελαιαγωγός κατασκευάστηκε το 2002, προκειμένου να συνδέσει τα διυλιστήρια της Θεσσαλονίκης με το διυλιστήριο της εταιρείας ΟΚΤΑ στα Σκόπια, την οποία έχουν εξαγοράσει τα Ελληνικά Πετρέλαια το 1998.

Ωστόσο, η λειτουργία του διακόπηκε το 2013, όταν τα ΕΛΠΕ ανέστειλαν ως οικονομικά ασύμφορη τη λειτουργία του διυλιστηρίου στην όμορη χώρα.

Στο μεταξύ, ο αγωγός έχει καθαριστεί - καθώς δεν χρησιμοποιείται πια για μεταφορά αργού - και σε περίπτωση επαναλειτουργίας του θα μεταφέρει στη Βόρεια Μακεδονία τελικά προϊόντα πετρελαιοειδών.

«Αγκάθι» για την επαναλειτουργία του μήκους 213 χλμ. αγωγού αποτελούν οι αποζημιώσεις που διεκδικούν τα ΕΛΠΕ από το κράτος της Βόρειας Μακεδονίας, στο πλαίσιο αθέτησης των συμβατικών του υποχρεώσεων για εξαγορά τουλάχιστον 500.000 τόνων πετρελαίου σε ετήσια βάση. Για την περίοδο 2008 - 2011, το ποσό αυτό ανέρχεται σε 32 εκατ. ευρώ.

Τα οφέλη από την επαναλειτουργία

Το σχέδιο επαναλειτουργίας προβλέπει την αναβάθμιση του αγωγού, για τη μεταφορά προϊόντων διύλισης στη Βόρεια Μακεδονία, τα οποία θα αποθηκεύονται στο πρώην διυλιστήριο της ΟΚΤΑ, που στο ενδιάμεσο έχει μετατραπεί σε αποθηκευτικό χώρο.

Από το 2013 η Βόρεια Μακεδονία τροφοδοτείται οδικώς με καύσιμα, με συνέπεια το κόστος ανεφοδιασμού να είναι υψηλό. Επίσης, η διακίνηση καυσίμων οδικώς καθιστά πιο εύκολη τη λαθρεμπορία, η οποία «μεταφράζεται» σε απώλεια εσόδων.

Αντίθετα, με την επαναλειτουργία του αγωγού, η Βόρεια Μακεδονία θα μπορούσε να ανεφοδιάζεται με υψηλής ποιότητας καύσιμα, και με μικρότερο κόστος. Παράλληλα, η HELLENiQ ENERGY θα μπορούσε να αξιοποιήσει τις εγκαταστάσεις της ΟΚΤΑ ως κέντρο διακίνησης καυσίμων στην ευρύτερη περιοχή και κυρίως προς το Κόσοβο και τη Σερβία.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΕΘΝΗ

Το HALC καταγγέλλει στο Στέιτ Ντιπάρτμεντ την παραβίαση της Συμφωνίας των Πρεσπών

Σε επιστολή, ο εκτελεστικός διευθυντής του Ελληνοαμερικανικού Συμβουλίου Ηγεσίας (HALC), Έντι Ζεμενίδης, καταγράφει λεπτομερώς τις περιπτώσεις που η νέα κυβέρνηση στη γειτονική χώρα έχει υπονομεύσει τη συμφωνία.
ΔΙΕΘΝΗ

Η Ουγγαρία θα χορηγήσει δάνειο 500 εκατ. ευρώ στη Βόρεια Μακεδονία

«Οι κυβερνήσεις των δύο χωρών συμφώνησαν να καθιερώσουν μια ειδική οικονομική συνεργασία στο μέλλον, κάτι που θα σημαίνει ασφάλεια και χρηματοπιστωτική σταθερότητα για την μακεδονική οικονομία» δήλωσε ο Χρίστιαν Μίτσκοσκι.
ΔΙΕΘΝΗ

ΥΠΕΞ Βόρειας Μακεδονίας: Επιτρέπεται η χρήση του όρου «Μακεδονία»

«Ως κόμμα, έχουμε εκφράσει τη θέση μας σχετικά με τη Συμφωνία των Πρεσπών. Από πολιτική άποψη, μιλώντας εκ μέρους του κόμματος VMRO-DPMNE, έχουμε δηλώσει ότι πρόκειται για μια ντροπιαστική και αναξιοπρεπή πράξη» είπε ο κ. Μουτσούνσκι.
ΔΙΕΘΝΗ

O Μίτσκοσκι αποκάλεσε τη χώρα «Μακεδονία» στη Σύνοδο Κορυφής του ΝΑΤΟ

«Είμαστε εδώ μαζί με τους συμμάχους μας για να επιβεβαιώσουμε τη δέσμευσή μας, όπως πριν έτσι και στο μέλλον, σχετικά με την προώθηση της ειρήνης» σημείωσε ο πρωθυπουργός της Βόρειας Μακεδονίας.