ΓΔ: 1401.58 0.28% Τζίρος: 97.06 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 DATA
Image by Pixabay

Κοντά στην επαναλειτουργία ο πετρελαιαγωγός Θεσσαλονίκης - Σκοπίων

Ο πετρελαιαγωγός κατασκευάστηκε το 2002, προκειμένου να συνδέσει τα διυλιστήρια της Θεσσαλονίκης με το διυλιστήριο της εταιρείας ΟΚΤΑ στα Σκόπια, την οποία έχουν εξαγοράσει τα Ελληνικά Πετρέλαια το 1998.

Αίτημα στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας της Βόρειας Μακεδονίας, υπέβαλε η ΒΑΡΔΑΞ ΑΕ, εταιρεία που λειτουργεί τον πετρελαιαγωγό που συνδέει τη Θεσσαλονίκη με τα Σκόπια προκειμένου να λάβει άδεια για την επαναλειτουργία του αγωγού, ο οποίος από το 2013 παραμένει ανενεργός.

Όπως αναφέρει η οικονομική ιστοσελίδα των Σκοπίων "Faktor", το αίτημα υποβλήθηκε στις 23 Νοεμβρίου.

Το 80% της ΒΑΡΔΑΞ ΑΕ ανήκει στην ΕΛΠΕΤ - ΒΑΛΚΑΝΙΚΗ (100% θυγατρική της HELLENiQ ENERGY - μέχρι πρότινος ΕΛΠΕ) και το 20% στην κρατική εταιρεία της Βόρειας Μακεδονίας, NAFTOVOD.

Ο πετρελαιαγωγός κατασκευάστηκε το 2002, προκειμένου να συνδέσει τα διυλιστήρια της Θεσσαλονίκης με το διυλιστήριο της εταιρείας ΟΚΤΑ στα Σκόπια, την οποία έχουν εξαγοράσει τα Ελληνικά Πετρέλαια το 1998.

Ωστόσο, η λειτουργία του διακόπηκε το 2013, όταν τα ΕΛΠΕ ανέστειλαν ως οικονομικά ασύμφορη τη λειτουργία του διυλιστηρίου στην όμορη χώρα.

Στο μεταξύ, ο αγωγός έχει καθαριστεί - καθώς δεν χρησιμοποιείται πια για μεταφορά αργού - και σε περίπτωση επαναλειτουργίας του θα μεταφέρει στη Βόρεια Μακεδονία τελικά προϊόντα πετρελαιοειδών.

«Αγκάθι» για την επαναλειτουργία του μήκους 213 χλμ. αγωγού αποτελούν οι αποζημιώσεις που διεκδικούν τα ΕΛΠΕ από το κράτος της Βόρειας Μακεδονίας, στο πλαίσιο αθέτησης των συμβατικών του υποχρεώσεων για εξαγορά τουλάχιστον 500.000 τόνων πετρελαίου σε ετήσια βάση. Για την περίοδο 2008 - 2011, το ποσό αυτό ανέρχεται σε 32 εκατ. ευρώ.

Τα οφέλη από την επαναλειτουργία

Το σχέδιο επαναλειτουργίας προβλέπει την αναβάθμιση του αγωγού, για τη μεταφορά προϊόντων διύλισης στη Βόρεια Μακεδονία, τα οποία θα αποθηκεύονται στο πρώην διυλιστήριο της ΟΚΤΑ, που στο ενδιάμεσο έχει μετατραπεί σε αποθηκευτικό χώρο.

Από το 2013 η Βόρεια Μακεδονία τροφοδοτείται οδικώς με καύσιμα, με συνέπεια το κόστος ανεφοδιασμού να είναι υψηλό. Επίσης, η διακίνηση καυσίμων οδικώς καθιστά πιο εύκολη τη λαθρεμπορία, η οποία «μεταφράζεται» σε απώλεια εσόδων.

Αντίθετα, με την επαναλειτουργία του αγωγού, η Βόρεια Μακεδονία θα μπορούσε να ανεφοδιάζεται με υψηλής ποιότητας καύσιμα, και με μικρότερο κόστος. Παράλληλα, η HELLENiQ ENERGY θα μπορούσε να αξιοποιήσει τις εγκαταστάσεις της ΟΚΤΑ ως κέντρο διακίνησης καυσίμων στην ευρύτερη περιοχή και κυρίως προς το Κόσοβο και τη Σερβία.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ELPE_Siamisis
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

HelleniQ Energy: Αυξημένος όγκος πωλήσεων, αλλά υποχώρησε η κερδοφορία

Όπως σημειώνει η εταιρεία, τα περιθώρια διύλισης διαμορφώθηκαν χαμηλότερα, τόσο σε σχέση με το γ’ τρίμηνο 2023, όσο και το β’ τρίμηνο 2024. Θα διανεμηθεί προσωρινό μέρισμα 0,20 ευρώ ανά μετοχή.
ΔΙΕΘΝΗ

Δώδεκα τραυματίες από την έκρηξη στα διυλιστήρια Tupras στη Νικομήδεια

«Η πυρκαγιά τέθηκε υπό έλεγχο και η μονάδα τέθηκε ελεγχόμενα εκτός λειτουργίας. Οι υπόλοιπες δραστηριότητές μας στο διυλιστήριο συνεχίζονται κανονικά», τονίζεται στην ανακοίνωση της εταιρείας.
ΔΙΕΘΝΗ

Κίνα: Ηλεκτροκίνητο φορτηγό όχημα εξυπηρετεί τις ανάγκες ενός ορυχείου

Με την αντικατάσταση των συμβατικών πετρελαιοκίνητων φορτηγών από αυτό το ηλεκτροκίνητο μοντέλο φορτηγού οχήματος, η λειτουργία του ορυχείου μπορεί να μειώσει την κατανάλωση πετρελαίου κατά 600 τόνους ετησίως.
ΔΙΕΘΝΗ

Βόρεια Μακεδονία: Επιμένει στον όρο «Μακεδονία» ο Χρίστιαν Μίτσκοσκι

«Μπορώ να σας πω ότι πουθενά στη Συμφωνία των Πρεσπών δεν απαγορεύεται ο προσδιορισμός «Μακεδονικός» ή το «Μακεδονία». Αυτά ρυθμίζονται από το άρθρο 7 παράγραφος 2 και 3 της Συμφωνίας» ανέφερε ο Μίτσκοσκι.
ΔΙΕΘΝΗ

Η Φον ντερ Λάιεν ζήτά από τη Βόρεια Μακεδονία τροποποίηση του Συντάγματος

«Ελπίζω πως όλες οι πολιτικές δυνάμεις της χώρας, με κοινό διάλογο θα ενωθούν και θα κάνουν τα απαραίτητα αποφασιστικά βήματα για την πρόοδο» υποστήριξε η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής .
ΔΙΕΘΝΗ

Σοβαρά προβλήματα αντιμετωπίζει η ενταξιακή πορεία της Βόρειας Μακεδονίας

Οι Βρυξέλλες αδυνατούν να δεχτούν αιτήματα των Σκοπίων για την ενταξιακή τους πορεία. Τι εκτιμά για το ζήτημα ο επικεφαλής της αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Ένωσης στα Σκόπια, Μιχάλης Ρόκας.