ΓΔ: 1451.4 -0.29% Τζίρος: 47.22 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 15:07:27 DATA

Γ. Πλακιωτάκης στο BD: Η Ελλάδα θα παραμείνει υπερδύναμη της ναυτιλίας

Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής υπογραμμίζει τη μεγάλη αύξηση εγγραφών ποντοπόρων πλοίων στο ελληνικό νηολόγιο την τελευταία διετία και αναφέρεται στα νέα δεδομένα που δημιουργήθηκαν σε βασικούς τομείς πολιτικής.

«Στον τομέα των δια θαλάσσης μεταφορών η Ελλάδα ήταν, είναι και θα παραμείνει και στο μέλλον μια υπερδύναμη», υπογραμμίζει, σε συνέντευξη στο BD, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης.

Ο κ. Πλακιωτάκης επισημαίνει ότι έχουν προωθηθεί από τις αρχές του 2021 σημαντικά μέτρα για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού νηολογίου, κάνοντας λόγο για μια επιτυχημένη παρέμβαση, καθώς «τη διετία 2021-2022 παρατηρήθηκε σταθερή αύξηση των εγγραφών ποντοπόρων πλοίων στο ελληνικό νηολόγιο, που αντιστοιχεί σε αύξηση 23,8% για το έτος 2021 και 42,8 % για το έτος 2022, σε σχέση με το προηγούμενο έτος 2020».

Αναφερόμενος στον απολογισμό της θητείας του στο υπουργείο, τονίζει: «Καταφέραμε ως ομάδα να δημιουργήσουμε κάποια νέα δεδομένα σε βασικούς τομείς όπως είναι η νησιωτικότητα, οι άγονες γραμμές, η παρεμβατική ικανότητα της Ελλάδος στα  διεθνή ναυτιλιακά φόρα και πρόσφατα η ψήφιση ενός νέου νόμου με τον οποίον εκσυγχρονίζεται μετά από 65 χρόνια ο Κώδικας Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου».

  • Πρόσφατα αναδειχθήκατε ως ο πολιτικός με τη μεγαλύτερη συνεχή θητεία στην θέση του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής από της συστάσεως του υπουργείου, το 1944, έχοντας συμπληρώσει στις 14 Φεβρουαρίου 2023, τρία χρόνια, δέκα μήνες και έξι μέρες. Πώς σας φαίνεται που σπάσατε ένα ρεκόρ δεκαετιών;

Είναι τιμή μου που υπηρέτησα και υπηρετώ το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ένα χαρτοφυλάκιο με ιδιαίτερη σημασία για τη χώρα μας. Ένα χαρτοφυλάκιο "ελληνικό", αλλά -χάρη σε αυτή την κυβέρνηση- και νησιωτικό.

Μέλημά μου είναι να ολοκληρώσω αυτή τη θητεία έχοντας παραδώσει όσο το δυνατό μεγαλύτερο και ποιοτικότερο έργο, για τη ναυτιλία μας, τα νησιά μας, την Ελλάδα.

  • Κάνοντας ένα σύντομο απολογισμό αυτών των τριών χρόνων και δέκα μηνών, ποιες ήταν οι κύριες πρωτοβουλίες που αναλάβατε ;

Από την αρχή είχαμε ένα συγκεκριμένο σχέδιο για το τι θέλαμε να πράξουμε ως κυβέρνηση για τον τομέα των θαλασσίων μεταφορών, τα νησιά μας, αλλά και για την αποστολή του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής.

Πιστεύω ότι παρά τα σοβαρά εξωτερικά και επείγοντα ζητήματα που κληθήκαμε να διαχειριστούμε, όπως η πανδημία, η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, η ενεργειακή κρίση, η εργαλειοποίηση του μεταναστευτικού ζητήματος από την Τουρκία, καταφέραμε να παραμείνουμε σταθεροί και προσηλωμένοι στο πρόγραμμα μας.

Αν με ρωτάτε αν είμαι ικανοποιημένος θα σας απαντούσα με το γνωστό «το καλύτερο είναι ο εχθρός του καλού», κάτι που πρακτικά σημαίνει πως πάντα βρισκόμαστε σε μια εγρήγορση.  Ωστόσο, καταφέραμε ως ομάδα να δημιουργήσουμε κάποια νέα δεδομένα σε βασικούς τομείς όπως είναι η νησιωτικότητα, οι άγονες γραμμές, η παρεμβατική ικανότητα της Ελλάδος στα  διεθνή ναυτιλιακά φόρα και πρόσφατα η ψήφιση ενός νέου νόμου με τον οποίον εκσυγχρονίζεται μετά από 65 χρόνια ο Κώδικας Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου. Και δεν είναι τυχαία η αναφορά μου σε «ομάδα». Είχα την τύχη και την τιμή να έχω μια εξαιρετική ομάδα συνεργατών η οποία εδώ και σχεδόν τέσσερα χρόνια μοιράζεται το ίδιο όραμα για τη ναυτιλία των Ελλήνων και για τα νησιά μας.

  • Τι σηματοδοτεί για εσάς η πρωτιά που απέσπασε πρόσφατα η υποψηφιότητα της Ελλάδας στην Πρώτη Κατηγορία του Συμβουλίου του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού;

Η πρωτιά αυτή καταδεικνύει ποια είναι η θέση της χώρας στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία.

Αναμφισβήτητα στον τομέα των δια θαλάσσης μεταφορών η Ελλάδα ήταν, είναι και θα παραμείνει και στο μέλλον μια υπερδύναμη. Αυτό είναι το έργο και το όραμα των ανθρώπων της θάλασσας. Τόσο των διαχειριστών πλοίων, όσο και των άξιων Ελλήνων ναυτικών. Το κράτος έρχεται συμπληρωματικά να ενισχύσει αυτό το όραμα και να διασφαλίσει ότι η ναυτιλία μας θα παραμείνει σταθερά μια ισχυρή και ανταγωνιστική ναυτιλία.

Για τον λόγο αυτό στις αρχές του 2021 προωθήσαμε μέτρα για την ανάκτηση ανταγωνιστικότητας του νηολογίου μας. Σήμερα, δύο χρόνια μετά την εφαρμογή των μέτρων, μπορούμε να μιλάμε για μία επιτυχημένη παρέμβαση. Τη διετία 2021-2022 παρατηρήθηκε σταθερή αύξηση των εγγραφών ποντοπόρων πλοίων στο ελληνικό νηολόγιο, που αντιστοιχεί σε αύξηση 23,8% για το έτος 2021 και 42,8 % για το έτος 2022, σε σχέση με το προηγούμενο έτος 2020.

Την ίδια περίοδο οι διαχειριστές πλοίων έφτασαν  στο ιστορικό υψηλό να ελέγχουν 5.114 πλοία. Ο Πειραιάς είναι πλέον ένα από τα μεγαλύτερα, αν όχι το μεγαλύτερο κέντρο διαχείρισης πλοίων παγκοσμίως.

  • Η κλιματική αλλαγή και η προστασία του περιβάλλοντος είναι δύο ζητήματα που απασχολούν έντονα τον πλανήτη. Με ποιόν τρόπο η ναυτιλιακή βιομηχανία και ιδιαίτερα η ναυτιλία μας που είναι και πρώτη παγκοσμίως συμβάλει προς την κατεύθυνση αυτή ;

Τα τελευταία χρόνια, η διεθνής κοινότητα προωθεί πρωτοβουλίες και δράσεις που σχετίζονται με την «πράσινη» μετάβασή των θαλασσίων μεταφορών.

Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO), ως ο αρμόδιος Οργανισμός για τη ρύθμιση περιβαλλοντικών ζητημάτων της ναυτιλίας, εστιάζει τις προσπάθειές του, λόγω της ενεργειακής εξάρτησης της ναυτιλίας από τα ορυκτά καύσιμα, στην ανάπτυξη πολιτικών και την θέσπιση κανόνων για τον ενεργειακό μετασχηματισμό της ναυτιλίας και την απαλλαγή της από τις ανθρακούχες εκπομπές με χρονικό ορίζοντα το 2050.

Η Ελλάδα συμμετέχει ενεργά στις εν εξελίξει διεργασίες, στο πλαίσιο του ΙΜΟ, ως προς την αναθεώρηση της «Στρατηγικής του ΙΜΟ», ιδίως ως προς τον επιδιωκόμενο στόχο μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία με χρονικό ορίζοντα το 2050, καθώς και ως προς τον επανακαθορισμό των ενδεδειγμένων μέτρων για την υλοποίηση της εν λόγω Στρατηγικής, αποδίδοντας έμφαση στον καθορισμό παγκόσμιων προτύπων για την ενεργειακή απόδοση των καυσίμων καθ’ όλη τη διάρκεια του κύκλου ζωής τους (fuel carbon intensity on a life cycle assessment), καθώς και για την εφαρμογή ενός παγκόσμιου μηχανισμού τιμολόγησης των εκπομπών άνθρακα (carbon pricing mechanism).

Στο πλαίσιο αυτό επετεύχθη, για την μεν ποντοπόρο ναυτιλία, η άμεση συμμετοχή στο κόστος συμμόρφωσης του εμπορικού διαχειριστή που λαμβάνει τις αποφάσεις για το φορτίο/πορεία/ταχύτητα του πλοίου σύμφωνα με την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει», για την δε ελληνική ακτοπλοΐα, η παροχή ζωτικού χρόνου, ήτοι μέχρι το τέλος του 2030, για την προσαρμογή της στα νέα δεδομένα.

Σχετικά με το ζήτημα αυτό θα πρέπει να τονίσω ότι η ενεργειακή μετάβαση των θαλασσίων μεταφορών είναι μια πρόκληση που αφορά ολόκληρη την αλυσίδα αξίας της ναυτιλίας (ερευνητικά ιδρύματα, χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, ναυπηγεία, κατασκευαστές κινητήρων πλοίων και εξοπλισμού, παραγωγούς και προμηθευτές καυσίμων, λιμάνια, φορτωτές και παραλήπτες φορτίου), ιδίως όσον αφορά στην ανάπτυξη, παραγωγή και ευρεία διαθεσιμότητα καινοτόμων τεχνολογιών μηδενικών/ χαμηλών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και εναλλακτικών καυσίμων για τον ανεφοδιασμό των πλοίων με αυτά.

  • Κύριε υπουργέ πολύς λόγος έχει γίνει για τη μετεξέλιξη των ελληνικών λιμένων. Μια μετεξέλιξη που προϋποθέτει σημαντικές ιδιωτικές επενδύσεις που τόσο χρειάζεται η εθνική μας οικονομία. Ποια είναι η ως τώρα εικόνα ;

Τα ελληνικά λιμάνια έχουν πάψει προ πολλού να αποτελούν ένα σημείο στην ξηρά που απλά εναποθέτουμε φορτία.

Τα ελληνικά λιμάνια διαθέτουν πλέον ένα ισχυρό γεωπολιτικό αποτύπωμα στην Ανατολική Μεσόγειο που με τη σειρά του δημιουργεί ένα εξίσου ισχυρό οικονομικό περιβάλλον μέσα στο οποίο διασταυρώνονται πολλές και διαφορετικές επιχειρηματικές δραστηριότητες που όλες μαζί συνθέτουν αυτό που λέμε με δύο λέξεις εφοδιαστική αλυσίδα.

Ακριβώς για τους παραπάνω λόγους τα λιμάνια μας αποτελούν μοχλούς ανάπτυξης της περιφερειακής οικονομίας της χώρας, αλλά κατ΄επέκταση και της εθνικής μας οικονομίας.

Το ζωηρό και έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον που καταγράφεται ήδη από μεγάλους διεθνείς οίκους για αυτά με κάνει να είμαι αισιόδοξος για το μέλλον τους και συνάμα δικαιωμένος για την επιλογή της κυβέρνησης μας να εμπλέξει ιδιωτικά κεφάλαια στον εκσυγχρονισμό και την ανάπτυξη τους. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Στυλιανίδης: Στόχος τα προσιτά καύσιμα χαμηλού και μηδενικού άνθρακα

Υπογράμμισε δε ότι η παραγωγή καθαρών καυσίμων για την ναυτιλία πρέπει να αποτελέσει απόλυτη προτεραιότητα, στο πλαίσιο της επικείμενης Ευρωπαϊκής πρωτοβουλίας για την καθαρή βιομηχανία στην Ευρώπη.
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Γ. Πορτοκαλίδης στο BD: Η συμφωνία με τη SwitzGroup και το νέο εργοστάσιο

Η επένδυση σε νέο εργοστάσιo θα είναι το επόμενο μεγάλο βήμα για την εταιρεία Ιωνική Σφολιάτα, μετά τη συμφωνία με τη SwitzGroup, τονίζει ο ιδρυτής, αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της επιχείρησης, Γιώργος Πορτοκαλίδης.
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Χρ. Δήμας στο BD: Η νέα πολιτική για τις startup και οι επόμενοι μονόκεροι

Ο υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων εξηγεί σε συνέντευξη στο BD πώς χαρτογραφήθηκε το οικοσύστημα των νεοφυών επιχειρήσεων για να υλοποιηθούν πολιτικές στήριξης. Κορυφαίες διεθνείς εταιρείες εκδηλώνουν ενδιαφέρον για την Πολιτεία Καινοτομίας.
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Αλ. Πατέλης στο BD: Πώς θα ξεπεράσει η Ελλάδα και τη νέα διεθνή κρίση

Ο οικονομικός σύμβουλος του πρωθυπουργού, σε συνέντευξη στη Μ. Νικόλτσιου στο Business Daily, μιλά για το ρόλο της κυβέρνησης στη διαχείριση της νέας κρίσης, την επάνοδο στην επενδυτική βαθμίδα, τις τράπεζες, τις μεγάλες ξένες επενδύσεις και τη μεταρρύθμιση στον ΟΑΕΔ.
Τσακίρης, Νικόλτσιου
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Γ. Τσακίρης στο BD: Το στοίχημα του ΕΣΠΑ και οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις

Ο υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων μιλά στη Μ. Νικόλτσιου για την επιτάχυνση της απορρόφησης του ΕΣΠΑ, τους στόχους και τις μεγάλες προκλήσεις της επόμενης προγραμματικής περιόδου και για τη χρηματοδότηση των ΜμΕ.