Τις ρυθμίσεις για τη στήριξη των καταναλωτών έναντι των «φουσκωμένων» λογαριασμών ρεύματος φέρνει σήμερα στη Βουλή το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με την κατάθεση του νομοσχεδίου για την ενεργειακή απόδοση, στο οποίο έχουν ενταχθεί και οι διατάξεις για την παροχή επιδότησης στους καταναλωτές της χαμηλής τάσης.
Επίσης, περιλαμβάνονται οι ρυθμίσεις για την επίτευξη των εθνικών στόχων για την εξοικονόμηση ενέργειας, καθώς και τα μέτρα συμμόρφωσης της χώρας με την απόφαση της Κομισιόν για την υπόθεση του μονοπωλίου της ΔΕΗ στον λιγνίτη (anti-trust case) και καθορίζονται οι πόροι και τρόπος διαχείρισής τους, ώστε να δημιουργηθεί το Εθνικό Ταμείο Στήριξης για την Ενεργειακή Μετάβαση.
Ειδικότερα, μετά τις σχετικές ανακοινώσεις του πρωθυπουργού από τη ΔΕΘ καθώς και την εξειδίκευση των μέτρων από τον αρμόδιο υπουργό, Κώστα Σκρέκα, στο νομοσχέδιο που θα φτάσει σήμερα στη Βουλή θα υπάρχουν αναλυτικές προβλέψεις για τον τρόπο με τον οποίο θα γίνει η επιδότηση των νοικοκυριών και επιχειρήσεων της χαμηλής τάσης.
Με το σχέδιο νόμου θα δίνεται η δυνατότητα επιδότησης της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας χαμηλής τάσης ως έκπτωση από τους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας, η οποία δεν μπορεί να ξεπεράσει τα 30 ευρώ/MWh. Στο πλαίσιο αυτό θα καθοριστούν οι δικαιούχοι, τα κριτήρια για τη χορήγηση της επιδότησης, το ακριβές ποσό της επιδότησης και η διαδικασία.
Τα έσοδα για την κάλυψη της επιδότησης θα προέρχονται από τους πλειστηριασμούς δικαιωμάτων εκπομπών αερίων θερμοκηπίου έως το 2030 και διαχειριστής των χρημάτων αυτών θα είναι ο ΔΑΠΕΕΠ (Διαχειριστής Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Εγγυήσεων Προέλευσης).
Σε ό,τι αφορά στην υπόθεση του ανταγωνισμού στην ενεργειακή αγορά, μέσω της κατάργησης του λιγνιτικού μονοπωλίου της ΔΕΗ, όπως προέκυψε και από την απόφαση της Κομισιόν που εκδόθηκε την περασμένη εβδομάδα, θεσπίζεται η υποχρέωση της ΔΕΗ να πωλεί ανά τρίμηνο συγκεκριμένες ποσότητες προθεσμιακών προϊόντων ηλεκτρικής ενέργειας εντός των οργανωμένων αγορών ενεργειακών παραγώγων. Με τον τρόπο αυτό αξιοποιείται και ενισχύεται η προθεσμιακή αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.
Επιπλέον, καθορίζεται η διαδικασία ορισμού και οι αρμοδιότητες του monitoring trustee, ο οποίος θα αναλάβει την επίβλεψη της εφαρμογής των διαδικασιών και των στόχων καθώς και την ενημέρωση προς όλους τους φορείς. Τέλος, καταργείται η υποχρέωση αποεπένδυσης, η οποία είχε προβλεφθεί στο πλαίσιο της ίδιας υπόθεσης, και δίνεται στην ΔΕΗ η δυνατότητα να προβεί, κατά την διακριτική της ευχέρεια, σε εταιρικούς μετασχηματισμούς που εξυπηρετούν το επιχειρησιακό της σχέδιο.
Στο σχέδιο νόμου του ΥΠΕΝ θα περιγράφονται οι στόχοι, καθώς και οι διαδικασίες για να επιτευχθούν οι στόχοι για την ενεργειακή απόδοση. Στόχος της ηγεσίας του ΥΠΕΝ είναι η μείωση της τελικής κατανάλωσης ενέργειας το 2030 κατά 38% σε σχέση με το 2017 στο σύνολο της οικονομίας, βιομηχανία, μεταφορές, επιχειρήσεις καθώς και νοικοκυριά.
Ο ετήσιος στόχος της εξοικονόμησης θα είναι 0,8% συγκριτικά με την τελευταία τριετία ενώ προβλέπεται η υποχρέωση ενεργειακής αναβάθμισης του 3% των κτιρίων του Δημοσίου. Με άλλα λόγια προβλέπεται η ενεργειακή αναβάθμιση 12.000 τ.μ. ετησίως.
Επιπλέον, προβλέπονται ανταγωνιστικές διαδικασίες βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης, ώστε να προσφέρει χρηματοδοτική ενίσχυση σε τεχνικές παρεμβάσεις εξοικονόμησης ενέργειας σε τομείς όπως ο βιομηχανικός και ο τριτογενής τομέας.
Βασικός γνώμονας θα είναι η οικονομική αποδοτικότητα των παρεμβάσεων με σαφείς οδηγίες για τον υπολογισμό και την επαλήθευση της εξοικονομούμενης ενέργειας. Ακόμη, θα έχει αυξημένη ευελιξία καθώς θα είναι ανοιχτό σε όλες τις εγχώριες επιχειρήσεις, ενώ αναμένεται να οδηγήσει στην αύξηση της ανταγωνιστικότητας των επενδυτικών έργων για εξοικονόμηση ενέργειας.