ΓΔ: 2074.96 1.04% Τζίρος: 256.84 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:04
Αεροδρόμιο Μακεδονία κτίριο
Φώτο: Konstantinos Tsakalidis / SOOC

«Πετάνε» τα 14 αεροδρόμια της Fraport, αντίστροφή μέτρηση για την Καλαμάτα

Με ρεκόρ επιβατών θα κλείσει το 2025. Από Κέρκυρα και Κω ξεκινούν τα έργα επέκτασης στο πλαίσιο του επενδυτικού πλάνου της Fraport Greece ως το 2030. Κεντρικός στόχος η επέκταση της σεζόν.

Έχοντας διακινήσει 37 εκατομμύρια επιβάτες αναμένεται να κλείσουν τη χρονιά τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας, καταγράφοντας νέο ρεκόρ. Κι αυτό παρότι η Σαντορίνη έχασε 450-500 χιλιάδες επιβάτες, εξαιτίας της ανησυχίας που δημιούργησε η σεισμική ακολουθία του περασμένου Φεβρουαρίου. 

Εντωμεταξύ, ο χρόνος μετρά αντίστροφα ως τον ερχόμενο Ιανουάριο για την 40ετή παραχώρηση του αεροδρομίου Καλαμάτας, στην κοινοπραξία της Fraport AG με τους ομίλους Κοπελούζου και Κωνσταντακόπουλου.

Ήδη στο δεκάμηνο του έτους, οι περιφερειακοί αερολιμένες, που διαχειρίζεται η Fraport Greece, καταγράφουν αύξηση κίνησης 2,7%, με 35,2 εκατ. επιβάτες, δηλαδή σχεδόν 1 εκατ. περισσότερους από το αντίστοιχο περσινό διάστημα. 

Άνοδος που αποδίδεται αποκλειστικά στην κίνηση εξωτερικού, η οποία αυξήθηκε κατά 3,5%. Αντιστοιχεί εξάλλου στο 81% της συνολικής κίνησης των 14 αερολιμένων.

Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Fraport Greece, Αλεξάντερ Τσινέλ, η επίδοση για το σύνολο του έτους αναμένεται στους 37 εκατ. επιβάτες, αυξημένη κατά περίπου 2,5% σε σχέση με το 2024. Αν συγκρίνει κανείς με τους 25,3 εκατ. επιβάτες που είχαν διακινήσει τα 14 αεροδρόμια προ της παραχώρησης, δηλαδή το 2016, τότε η αύξηση αντιστοιχεί σε 45%.

Οι επενδύσεις

Άλμα που αποδίδεται στις δεσμευτικές επενδύσεις, ύψους σχεδόν 500 εκατ. ευρώ, που έκανε η FraportGreece, κατά την πρώτη τριετία της παραχώρησης, για την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό των αερολιμένων. 

«Όταν αναλάβαμε, η συνολική επιφάνεια των τερματικών σταθμών ήταν 200 χιλ. τ.μ. και αυξήθηκαν στα 310-320 χιλ. τ.μ., δηλαδή σχεδόν +50%», περιέγραψε, εχθές, ο γενικός διευθυντής Εμπορικής και Επιχειρηματικής Ανάπτυξης της εταιρείας, Γιώργος Βήλος, κάνοντας μία ανασκόπηση της χρονιάς σε εκπροσώπους των μέσων ενημέρωσης.

Οι επενδύσεις, μέχρι σήμερα, έχουν ξεπεράσει τα 2 δισ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένων των 50 εκατ. ετησίως για περαιτέρω εκσυγχρονισμό των υποδομών. Χωρίς να λαμβάνονται υπόψιν τα έργα που γίνονται σε διαδρόμους και για τις πιστοποιήσεις κατά EASA υπό τον μηχανισμό του Ταμείου Ανάκαμψης.

Με ορισμένα από τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια να έχουν φτάσει ήδη στα όριά τους, η FraportGreece έχει στα σκαριά ένα επενδυτικό πλάνο ύψους 250 εκατ. ευρώ για νέες επεκτάσεις ως το 2030. Αν και οι αποφάσεις για το μείγμα των επενδύσεων δεν έχουν ακόμη οριστικοποιηθεί, τα αεροδρόμια της Κέρκυρας και της Κω είναι τα πρώτα που θα ενταχθούν σε αυτό.

Στην αύξηση της χωρητικότητας, θα συμβάλλουν και τα νέα συστήματα αεροναυτιλίας που έχει αναλάβει να προμηθεύει η παραχωρησιούχος σε ορισμένα αεροδρόμια, πχ. Χανίων, Ζακύνθου, Ανδραβίδας. Ειδικά, για το ραντάρ των Χανίων, ο σχετικός διαγωνισμός ολοκληρώθηκε κι έχει επιλεγεί ο ανάδοχος. 

Σύμφωνα με τον κ. Βήλο, η εγκατάσταση θα έχει ολοκληρωθεί ως τον ερχόμενο Μάρτιο, με στόχο να είναι πλήρως λειτουργικό τον Ιούνιο του 2026. Δεδομένου όμως ότι τα slots θα έχουν «κλειδώσει» νωρίτερα, τα ευεργετικά αποτελέσματα δεν θα γίνουν ορατά πριν το καλοκαίρι του 2027.

Σε πίεση Σαντορίνη και Μύκονος

Δεδομένου ότι η παρατεταμένη ανησυχία για το ηφαίστειο της Σαντορίνης, που έλαβε διεθνείς διαστάσεις, στις αρχές της χρονιάς, στοίχησε στο αεροδρόμιο του νησιού 450-500 χιλιάδες επιβάτες, ο κ. Βήλος εκτίμησε ότι εάν αυτό δεν συνέβαινε, τότε η συνολική ετήσια επιβατική κίνηση θα ανέβαινε στους 37,5 εκατ. επιβάτες, με την αύξηση στο 4-4,1%.

Ακόμα κι έτσι, πάντως, η δυναμική του προορισμού φάνηκε από το γεγονός ότι η αρχική καθίζηση της ζήτησης κατά 40% υποχώρησε στην πορεία των μηνών, με αποτέλεσμα ως σήμερα η μείωση της επιβατικής κίνησης στη Σαντορίνη να έχει περιοριστεί το -16%, ενώ αναμένεται να κλείσει το έτος με -15%. 

Το δεύτερο αεροδρόμιο που παρουσίασε πτώση είναι αυτό της Μυκόνου, το οποίο μάλιστα την τελευταία τριετία εμφανίζει μία μείωση της τάξης του 2% κάθε χρόνο. 

Όπως είπε, όμως, συνοψίζοντας ο κ. Βήλος αυτές οι δύο εξαιρέσεις δεν προκαλούν ανησυχία, διότι η μεν Σαντορίνη προέρχεται από μία περίοδο αύξησης 25%, ενώ Μύκονος από το 2019 ως το 2023 εκτοξεύθηκε κατά 40%. «Μιλάμε λοιπόν περισσότερο για μειώσεις διορθωτικού χαρακτήρα», σχολίασε.

Έχοντας ως κεντρικό ζητούμενο την επιμήκυνση της σεζόν, φέτος οι 14 περιφερειακοί αερολιμένες της χώρας υποδέχθηκαν 1 εκατ. παραπάνω επιβάτες από το 2022, κατά τους τέσσερις περιφερειακούς μήνες της χρονιάς. Πρόκειται για τους Μάρτιο - Απρίλιο και Οκτώβριο - Νοέμβριο που βρίσκονται στις παρυφές της σεζόν. 

Ειδικότερα, μετά την πλήρη ανάκαμψη από τον Covid και την εισαγωγή οικονομικών κινήτρων για τις αεροπορικές, η αύξηση της επιβατικής κίνησης για Μάρτιο και Απρίλιο προσεγγίζει το 30%. Αντίστοιχα για Οκτώβριο και Νοέμβριο είναι στο 26-27%. 

Σημειώνεται ότι το χειμερινό κίνητρο που ξεκίνησε το 2018 για νέα δρομολόγια εξωτερικού έχει ήδη ανανεωθεί δύο φορές, ενώ από φέτος αυξήθηκε και η προσφερόμενη έκπτωση στα 10 ευρώ/αναχωρούντα επιβάτη, έναντι 7 ευρώ ως πέρσι. 

Αντίστοιχα για μία τριετία ανανεώθηκε και το κίνητρο για τους περιφερειακούς μήνες, που προβλέπει μεγαλύτερες εκπτώσεις για Μάρτιο και Νοέμβριο, που είναι οι πιο δύσκολοι μήνες.

Καλαμάτα: Το 2028 έτοιμο το νέο τέρμιναλ

Όπως περιέγραψε ο κ. Βήλος, ο αερολιμένας «Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος» θα γίνει στις αρχές της επόμενης χρονιάς, ενδεχομένως και εντός Ιανουαρίου, το 15ο ελληνικό αεροδρόμιο που θα ενταχθεί στο χαρτοφυλάκιο της Fraport AG. 

Σημειώνεται ότι, η Fraport Greece σημειώνει τις υψηλότερες επιδόσεις μεταξύ των διεθνών θυγατρικών του ομίλου. Ειδικότερα, το 2024 είχε την υψηλότερη συνεισφορά στην αύξηση των προσαρμοσμένων εσόδων με 49,9 εκατ. ευρώ. 

Στο πλαίσιο της προσφοράς, ύψους 45,2 εκατ. ευρώ, η κοινοπραξία Fraport AG - Delta Airport Investments – ΠΗΛΕΑΣ δεσμεύεται και για επενδύσεις ύψους 28,3 εκατ. ευρώ κατά την πρώτη τριετία της σύμβασης παραχώρησης. 

«Πρόθεσή μας είναι η δημιουργία ενός νέου τερματικού σταθμού δίπλα στον σημερινό, αλλά τριπλάσιου μεγέθους, δηλαδή της τάξης των 9 χιλ. τ.μ.», είπε ο κ. Βήλος, θέτοντας ως στόχο αυτός να ολοκληρωθεί νωρίτερα από τη συμβατική υποχρέωση των 36 μηνών. Προσδιόρισε, μάλιστα, το 2028 ως το επιθυμητό ορόσημο.

Εντωμεταξύ, δεδομένου ότι ήδη ο αερολιμένας φαίνεται πως έχει φτάσει στα όριά του, ο παραχωρησιούχος θα προχωρήσει και σε πυροσβεστικές παρεμβάσεις, προκειμένου να βελτιωθεί άμεσα η εικόνα του αεροδρομίου και η εμπειρία των διακινούμενων. 

Μόνο για φέτος, η αύξηση της επιβατικής κίνησης για το αεροδρόμιο της Καλαμάτας μέχρι σήμερα είναι στο 8,6%, ενώ συνολικά το έτος αναμένεται να κλείσει με 380.000 επιβάτες.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Φράπορτ Μακεδονία αεροδρόμιο
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

«Χρυσά» για τη Fraport τα ελληνικά αεροδρόμια, κορυφαίες οι αποδόσεις τους

Η Fraport είχε τη μεγαλύτερη συμβολή στην αύξηση των εσόδων της από τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της Ελλάδας, που έφεραν στα ταμεία σχεδόν 50 εκατ. ευρώ. Έλαβε και αποζημίωση 28 εκατ. από το Δημόσιο.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Το αεροδρόμιο Καλαμάτας περνά σε Fraport και όμιλο Κωνσταντακόπουλου

Tα συνολικά έσοδα θα ανέλθουν σε 71,2 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 45 εκατ. ευρώ αποτελούν προκαταβολή παραχώρησης. Δεκτή η προσφορά των Fraport, Delta Airport Investments συμφερόντων του ομίλου Κοπελούζου και ΠΗΛΕΑΣ του ομίλου Κωνσταντακόπουλου.