ΓΔ: 1397.63 0.94% Τζίρος: 86.84 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 DATA
Φωτο: Shuttesrtock

Παράταση για υποβολή των φορολογικών δηλώσεων ζητά ο Συνήγορος του Πολίτη

Η παρέμβαση του Συνηγόρου γίνεται μετά από αναφορά συλλόγων λογιστών - φοροτεχνικών όπου κατήγγειλαν ότι λόγω κακοδιοίκησης γίνεται αδύνατη η απρόσκοπτη διεκπεραίωση των επαγγελματικών υποχρεώσεων τους. 

Την παράταση της προθεσμίας υποβολής των φορολογικών δηλώσεων, των οποίων η προθεσμία για την κατάθεσή τους λήγει αύριο 26 Ιουλίου, ζητά με παρέμβασή του στην ΑΑΔΕ ο Συνήγορος του Πολίτη. Παράλληλα αναφέρεται στα προβλήματα που αντιμετωπίζει η φορολογική διοίκηση με αποτέλεσμα να υπάρχει δυσκολία στην κατάθεση των φορολογικών δηλώσεων. 

Όπως τονίζεται στην επιστολή του Συνηγόρου, «η παράταση της προθεσμίας υποβολής των αρχικών και τροποποιητικών δηλώσεων των φορολογουμένων, χωρίς την επιβολή προστίμου, για εύλογο χρονικό διάστημα, θα αποτελούσε μέτρο σύμφωνο με την αρχή της χρηστής διοίκησης και της επιείκειας, προς όφελος όλων των εμπλεκομένων (υπηρεσιών της ΑΑΔΕ, πολιτών/φορολογούμενων και επαγγελματιών λογιστών)».

Υπενθυμίζεται ότι Σύλλογοι λογιστών - φοροτεχνικών έκαναν αναφορά στον Συνήγορο του Πολίτη κατά της ΑΑΔΕ, όπου και κατήγγειλαν ότι λόγω κακοδιοίκησης γίνεται αδύνατη η απρόσκοπτη διεκπεραίωση των επαγγελματικών υποχρεώσεων τους. 

Η αναφορά ήρθε σε συνέχεια προηγούμενων ανακοινώσεων των συλλόγων, στις οποίες τόνιζαν ότι δεν μπορούν να υποβληθούν οι φορολογικές δηλώσεις επιχειρήσεων και πολιτών στα προβλεπόμενα χρονικά όρια και ζητούσαν παράταση των προθεσμιών. 

Η παρέμβαση του Συνηγόρου:

Στον Συνήγορο του Πολίτη περιήλθε πρόσφατα αναφορά του Λογιστικού Συλλόγου Αθηνών, του Συλλόγου Οικονομολόγων Λογιστών Νομού Θεσσαλονίκης, του Συλλόγου Οικονομολόγων Λογιστών Ελευθέρων Επαγγελματιών Ν. Μαγνησίας, του Συλλόγου Λογιστών Θήρας και Πανελλήνιας Ένωσης Φοροτεχνών Επιστημόνων ΠΕΦΕ, σχετικά με οργανωτικές δυσλειτουργίες και ζητήματα ορθής λειτουργίας των μηχανογραφικών συστημάτων της φορολογικής διοίκησης.

Η ανωτέρω αναφορά επικεντρώνεται ειδικότερα στα ακόλουθα θέματα:

1. Τεχνικά προβλήματα και καθυστέρηση φόρτωσης και εμπλουτισμού οικονομικών δεδομένων των φορολογουμένων στο μηχανογραφικό σύστημα, τα οποία αφενός καθυστερούν την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων, αφετέρου δημιουργούν την ανάγκη υποβολής τροποποιητικών δηλώσεων. Xαρακτηριστικά αναφέρεται η περίπτωση που οι φορολογούμενοι ενημερώνονται μέσω ηλεκτρονικού μηνύματος, ότι κατόπιν νέων δεδομένων έχει μεταβληθεί η δήλωση φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων που έχουν υποβάλει για το φορολογικό έτος 2023, λόγω αποστολής αρχικού ή τροποποιητικού αρχείου από τον εργοδότη τους ή τον αρμόδιο φορέα. Σημειώνεται, επιπλέον, ότι το σύστημα των προσυμπληρωμένων φορολογικών δηλώσεων που εφαρμόστηκε για πρώτη φορά φέτος δεν φαίνεται να έχει διευκολύνει την υποβολή φορολογικών δηλώσεων, λόγω της σωρείας ζητημάτων και λαθών που αυτές παρουσιάζουν.

2. Το μηχανογραφικό σύστημα της φορολογικής διοίκησης σε αρκετές περιπτώσεις υπολειτουργεί ή παύει εντελώς να λειτουργεί, ακόμα και σε περιόδους αιχμής, δημιουργώντας σοβαρά προβλήματα τόσο στους ίδιους τους πολίτες φορολογουμένους όσο και στους επαγγελματίες, οι οποίοι είναι επιφορτισμένοι με τις φορολογικές υποχρεώσεις των πολιτών, φυσικών προσώπων και επιχειρήσεων.

3. Οι συγχωνεύσεις του μεγαλύτερου μέρους των περιφερειακών υπηρεσιών (Δ.Ο.Υ.), κάποιες εκ των οποίων διενεργήθηκαν εντός του Ιουνίου και Ιουλίου δημιουργούν επιπρόσθετα προβλήματα, καθώς η οργάνωση των νέων υπηρεσιών (βλ. ιδίως ΚΕΒΕΙΣ και πρόσφατα ΚΕΦΟΔΕ) δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη, στις υπηρεσίες αυτές οι υπάλληλοι εργάζονται ακόμη και χωρίς να διαθέτουν ηλεκτρονικούς υπολογιστές με αποτέλεσμα ακόμη και εργασίες οι οποίες θα ήταν δυνατό να διεκπεραιωθούν άμεσα από τους αρμόδιους υπαλλήλους κατά το παρελθόν να φτάνουν να χρονίζουν (βλ. ιδία συμψηφισμοί, επιστροφές).

Οι ανωτέρω ενδεικτικές παρατηρήσεις των επαγγελματιών λογιστών αντικατοπτρίζουν την πραγματικότητα, όπως έχει διαμορφωθεί με τις πρόσφατες παρεμβάσεις της φορολογικής αρχής. Το μηχανογραφικό σύστημα της φορολογικής διοίκησης συχνά αδυνατεί σε περιόδους αιχμής να ανταποκριθεί στις αυξημένες ανάγκες των πολιτών, οι διαδικασίες συγχώνευσης των υπηρεσιών της φορολογικής διοίκησης φαίνεται να μην αποδίδουν τα αναμενόμενα αποτελέσματα, η διαδικασία υποβολής των ηλεκτρονικών αιτημάτων των πολιτών καθυστερεί, χωρίς καν να υπολογίζει κανείς τη δυσκολία που συναντά πλέον ο φορολογούμενος πολίτης να ανεύρει τόσο την αρμόδια υπηρεσία για να υποβάλει το αίτημά του όσο και να επιλέξει με ορθό τρόπο το αρμόδιο τμήμα κ.λ.π.

Εν όψει των ανωτέρω, η παράταση της προθεσμίας υποβολής των αρχικών και τροποποιητικών δηλώσεων των φορολογουμένων, χωρίς την επιβολή προστίμου, για εύλογο χρονικό διάστημα, θα αποτελούσε μέτρο σύμφωνο με την αρχή της χρηστής διοίκησης και της επιείκειας, προς όφελος όλων των εμπλεκομένων (υπηρεσιών της ΑΑΔΕ, πολιτών/φορολογούμενων και επαγγελματιών λογιστών). Συγχρόνως, αναγκαία κρίνεται η αποτίμηση του αντικτύπου - και ενδεχομένως και η επανεξέταση - της συγχώνευσης των περιφερειακών υπηρεσιών της φορολογικής διοίκησης που, τουλάχιστον σε αυτή τη πρώτη, μεταβατική, φάση, σε αρκετές περιπτώσεις φαίνεται να επιτείνουν αντί να επιλύουν ζητήματα αποτελεσματικής εξυπηρέτησης των πολιτών και των εκπροσώπων τους.

Κατόπιν των ανωτέρω, παρακαλούμε να εξετάσετε με την δέουσα προσοχή όσα ανωτέρω αναπτύχθηκαν και να προβείτε στις απαραίτητες ενέργειες για την διευθέτηση τους.

Σας ευχαριστούμε εκ των προτέρων για τη συνεργασία σας και παραμένουμε στη διάθεσή σας για τυχόν πληροφορίες ή διευκρινίσεις

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΑΑΔΕ: Ολοκληρώθηκε το 17ο Διεθνές Φόρουμ Φορολογικών Διοικήσεων του ΟΟΣΑ

Κατά τη διάρκεια του φετινού συνεδρίου, με θέμα τον μετασχηματισμό των φορολογικών διοικήσεων παγκοσμίως, οι συμμετέχοντες συζήτησαν και συμφώνησαν σε μια σειρά από φιλόδοξες πρωτοβουλίες.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΑΑΔΕ: Ψηφιακή εφαρμογή διακοπής εργασιών επαγγελματιών και επιχειρήσεων

Οι φορολογούμενοι που έχουν ήδη υποβάλει αίτημα μέσω της εφαρμογής «Τα Αιτήματά μου», το οποίο δεν έχει ακόμα διεκπεραιωθεί, μπορούν να υποβάλουν εκ νέου το αίτημά τους στη νέα ψηφιακή εφαρμογή.