Στην οδό Εγνατία, στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, δεκάδες εμπορικά καταστήματα παραμένουν κλειστά, παρά τη μεγάλη καθημερινή κίνηση που δημιουργούν οι σταθμοί του Μετρό.
Ένα χρόνο μετά την έναρξη λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης, στις 20 Νοεμβρίου 2024, οι προσδοκίες για ενίσχυση του λιανεμπορίου δεν έχουν ακόμη εκπληρωθεί, αν και υπάρχει ελπίδα ότι η κατάσταση θα βελτιωθεί με τη λειτουργία της επέκτασης προς Καλαμαριά.
Ωστόσο, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης (ΕΣΘ), Παντελή Φιλιππίδη, έχει ήδη καταγραφεί μια άλλη, λιγότερο θετική εξέλιξη: σημαντικές αυξήσεις στα ενοίκια των καταστημάτων.
Σε ορισμένες περιπτώσεις, τα ζητούμενα μισθώματα έχουν υπερδιπλασιαστεί, επιβαρύνοντας τους επαγγελματίες που, όπως σημειώνει, στήριξαν τις επιχειρήσεις τους για 16 χρόνια κατά τη διάρκεια των έργων του Μετρό.
Παρά τις δυσκολίες, πολλοί καταστηματάρχες αναγκάζονται να κλείσουν, καθώς τα νέα ενοίκια είναι δυσβάσταχτα σε μια αγορά με χαμηλή αγοραστική δύναμη. Τα νέα καταστήματα που ανοίγουν, συχνά δεν αφορούν το λιανεμπόριο, αλλά δραστηριότητες όπως καφέ ή μίνι μάρκετ.
Ο κ. Φιλιππίδης επισημαίνει ότι η αναμενόμενη τόνωση της αγοράς από το Μετρό δεν ήταν ρεαλιστικό να συμβεί άμεσα. Υπογραμμίζει πως μόνο με την ολοκλήρωση της επέκτασης προς Καλαμαριά αναμένεται να υπάρξει ουσιαστικό αποτέλεσμα για το εμπορικό κέντρο της πόλης.
Σημειώνει επίσης ότι το πρόβλημα των κλειστών καταστημάτων δεν περιορίζεται στην Εγνατία, αλλά παρατηρείται και σε άλλες περιοχές όπως η Τσιμισκή, η Μητροπόλεως και η Βενιζέλου, όπου τα υψηλά ενοίκια και η μειωμένη ζήτηση παραμένουν σημαντικά εμπόδια.
Η διευθύντρια του γραφείου Θεσσαλονίκης της DΑΝΟS, Φώφη Πασχαλίδου, αναφέρει ότι οι περιοχές γύρω από τα εργοτάξια του Μετρό είχαν υποστεί μεγάλη πίεση τα προηγούμενα χρόνια, με αποτέλεσμα οι τιμές να είχαν υποχωρήσει σημαντικά.
Με την έναρξη λειτουργίας του Μετρό, παρατηρήθηκε άνοδος τόσο στις κατοικίες όσο και στα εμπορικά ακίνητα. Σε όλη τη Θεσσαλονίκη, η αύξηση τιμών είχε ξεκινήσει πριν την ολοκλήρωση του Μετρό, λόγω της ζήτησης από επενδυτές, της «Χρυσής Βίζας», της επανεκκίνησης της κατασκευαστικής δραστηριότητας και της επιστροφής της τραπεζικής χρηματοδότησης.
Παρ’ όλα αυτά, στην οδό Εγνατία, οι αυξήσεις στα ενοίκια των εμπορικών ακινήτων είναι ιδιαίτερα έντονες, φτάνοντας ακόμη και το διπλασιασμό σε σχέση με προηγούμενα χρόνια.
Η κα Πασχαλίδου εκτιμά ότι οι τιμές θα εξισορροπηθούν σταδιακά, καθώς η αγορά δεν μπορεί να υποστηρίξει τόσο υψηλές αυξήσεις για μεγάλο διάστημα. Παράλληλα, τονίζει ότι είναι ακόμα νωρίς για να διαμορφωθεί μια ουσιαστική εμπορική αγορά γύρω από το Μετρό, ενώ αναμένει σημαντικές εξελίξεις με την επέκταση προς Καλαμαριά.
Σύμφωνα με έρευνα της Danos, το πρώτο εξάμηνο του 2025 οι αποδόσεις για εμπορικά ακίνητα σε δημοφιλείς οδούς κυμάνθηκαν μεταξύ 5,50% και 6%, ενώ σε δευτερεύουσες περιοχές όπως η Καλαμαριά, η Πυλαία και η δυτική Θεσσαλονίκη, οι αποδόσεις διαμορφώθηκαν μεταξύ 7% και 8%.
Έρευνα της Cerved Property Services, που παρουσιάστηκε σε συνέδριο του Συλλόγου Εκτιμητών Ελλάδος, δείχνει ότι η επίδραση του Μετρό στις αξίες ακινήτων διαφέρει ανάλογα με τον κλάδο. Στα γραφεία, τα μισθώματα στο κέντρο και στον Βαρδάρη αυξήθηκαν σημαντικά – έως και 58% την περίοδο 2020-2024 – για ακίνητα σε απόσταση έως 350 μέτρων από σταθμούς του Μετρό.
Για τα καταστήματα, η ζώνη επιρροής ορίζεται στα 250 μέτρα. Πολλοί ιδιοκτήτες προχώρησαν σε αυξήσεις ενοικίων έως και 50% με την έναρξη λειτουργίας του Μετρό, όμως η αγορά δεν έχει ανταποκριθεί, με αποτέλεσμα να παραμένουν αρκετά κενά καταστήματα σε περιοχές όπως η Εγνατία, η Φλέμινγκ, η Ανάληψη και η 25ης Μαρτίου.
Πλήρης εμπορική ανάπτυξη παρατηρείται μόνο γύρω από τον σταθμό Αγίας Σοφίας, περιοχή που ήταν ήδη εμπορικά ανεπτυγμένη πριν τη λειτουργία του Μετρό.
Τέλος, σύμφωνα με την ίδια έρευνα, ενόψει της επέκτασης του Μετρό προς τα ανατολικά, στον δήμο Καλαμαριάς καταγράφεται άνοδος τιμών έως και 35% την τελευταία διετία.