- Η νέα χρονιά έλαβε τη σκυτάλη από το 2019 με τις προσδοκίες όλων σε ιστορικά υψηλά επίπεδα. Νοικοκυριά και επιχειρήσεις ατενίζουν το αύριο με μεγάλη αισιοδοξία και περιμένουν πολλά από τη νέα χρονιά και την (όχι πια και τόσο νέα...) κυβέρνηση, μετά από πολλά, πολλά χρόνια απαισιοδοξίας και συρρίκνωσης.
- Οι μεγάλες προσδοκίες έχουν θετικές αλλά και αρνητικές πλευρές. Δεδομένου ότι η ψυχολογία είναι κάτι παραπάνω από καθοριστική για την πορεία της οικονομίας, η αισιοδοξία είναι απαραίτητο συστατικό για την επιτάχυνση των ρυθμών ανάπτυξης, κάτι που αποτελεί κεντρικό στόχο της κυβέρνησης.
- Από την άλλη, οι μεγάλες προσδοκίες αργά ή γρήγορα έρχονται αντιμέτωπες με την πραγματικότητα. Και για να είμαστε ειλικρινείς η ελληνική πραγματικότητα, με μια δημόσια διοίκηση και Δικαιοσύνη βαριά προβληματικές, δεν αφήνει πολλά περιθώρια αισιοδοξίας σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα. Διότι το μεγάλο στοίχημα δεν είναι αν το 2020 θα πετύχουμε υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης αλλά κατά πόσο η κυβέρνηση θα πετύχει τη στροφή της χώρας και της οικονομίας προς ένα νέο αναπτυξιακό πρότυπο (κάτι που συζητάμε χρόνια και χρόνια…) που θα βοηθά και ενθαρρύνει έμπρακτα τις επενδύσεις.
- Εκεί που οι προσδοκίες μάλλον θα επαληθευτούν σχετικά άνετα είναι στο μέτωπο των αποκρατικοποιήσεων, μετά από τη στασιμότητα, και λόγω εκλογών, το 2019. Η ΔΕΠΑ αποτελεί το πετράδι του στέμματος και τόσο για την απόκτηση της ΔΕΠΑ Υποδομών όσο και της ΔΕΠΑ Εμπορίας αναμένεται σκληρή μάχη μεταξύ εγχώριων και ξένων ενεργειακών ομίλων. Η προθεσμία για την υποβολή προτάσεων εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την ΔΕΠΑ Υποδομών ολοκληρώνεται στις 14 Φεβρουαρίου, ωστόσο η μάχη των μαχών θα γίνει για την ΔΕΠΑ Εμπορίας. Για την εταιρία θα κονταροχτυπηθούν όλοι οι μεγάλοι εγχώριοι όμιλοι: Μυτιληναίος, Motor Oil, Κοπελούζος, ΓΕΚ – Τέρνα. Δεδομένο είναι το ενδιαφέρον και ισχυρών ξένων ενεργειακών παικτών.
- Η τρίτη μεγάλη ιδιωτικοποίηση, που θα προχωρήσει στο ξεκίνημα της νέας χρονιάς, είναι η πώληση του 30% του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών – Ελευθέριος Βενιζέλος, για το οποίο έχουν καταθέσει προσφορές 10 μεγάλοι επενδυτές, οι οποίοι όπως φαίνεται ενδιαφέρονται πολύ σοβαρά για το αεροδρόμιο, γεγονός που προοιωνίζεται ένα ιδιαίτερα υψηλό τίμημα.
- Ωστόσο η πώληση του 30% του ΔΑΑ, σημαντικότατη μεν για την αγορά και την πρόοδο των ιδιωτικοποιήσεων, δεν αποτελεί και κανένα σπουδαίο κατόρθωμα. Κατόρθωμα θα είναι να ξεκινήσει, ας πούμε, το Ελληνικό και να μην δούμε και το 2020 να περνά παίζοντας καθυστερήσεις…
- Διότι μπορεί στο παρά ένα, στην κυριολεξία, να παραδόθηκε στην Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων το πρακτικό της επιτροπής αξιολόγησης των δικαιολογητικών συμμετοχής των διαγωνιζομένων για το Καζίνο, ωστόσο γιατί χρειάστηκαν 2,5 μήνες για να εξεταστούν ορισμένα δικαιολογητικά; Και αν απαιτούνται 2,5 μήνες για κάτι τόσο απλό, πόσος καιρός θα απαιτηθεί για να προχωρήσουν πιο σύνθετα ζητήματα;
- Μπορεί η νέα χρονιά να ξεκίνησε για τις αγορές με έντονες αναταράξεις που προκάλεσε το χτύπημα Τράμπ στο Ιράκ, ωστόσο η εγχώρια χρηματιστηριακή αγορά αντέδρασε με εντυπωσιακή ψυχραιμία. Ψυχραιμία που αρμόζει σε μια αγορά με μεγάλες φιλοδοξίες, με μεγάλη δυναμική και μεγάλη αυτοπεποίθηση. Αν δεν υπάρξουν εξελίξεις, κατά βάση εξωγενείς, που ανατρέψουν τα δεδομένα, οι 1.000 μονάδες θα αποτελέσουν γρήγορα την επόμενη στάση του Γενικού Δείκτη. Η ελληνική αγορά έχει παραμείνει στο περιθώριο για πάρα πολύ καιρό σε μια συγκυρία αδιάκοπης ανόδου, εδώ και μια δεκαετία, για τις διεθνείς μετοχές.
- Πολλοί επαγγελματίες της αγοράς εκνευρίστηκαν από το τόσο γρήγορο μάζεμα των απωλειών κατά τη συνεδρίαση της περασμένης Παρασκευής, καθώς είχαν στηθεί για αγορές σε χαμηλότερες τιμές. Όμως η αγορά δεν τους έκανε τη χάρη. Αν και ο Γενικός Δείκτης βρέθηκε να σημειώνει απώλειες μέχρι και -2,26% κατά τις 14.30, τελικά η αγορά έκλεισε κοντά στο υψηλό σημείο της ημέρας, αφήνοντας πίσω τα χαμηλά.
- Τώρα που η αγορά καυσίμων έχει αναστατωθεί με αφορμή τα γεγονότα στον Περσικό και την άνοδο του μπρεντ στα 70 δολ., γίνεται επίκαιρη μια μελέτη που δημοσίευσαν πρόσφατα δύο οικονομολόγοι της Τράπεζας της Ελλάδος. Εξέτασαν αν στην ελληνική αγορά εξακολουθεί να υπάρχει το φαινόμενο του… πυραύλου και του φτερού: όταν οι διεθνείς τιμές ανεβαίνουν, οι ελληνικές τιμές εκτοξεύονται σαν πύραυλος, όταν οι διεθνείς τιμές πέφτουν, οι ελληνικές τιμές χαμηλώνουν με… ταχύτητα φτερού.
- Το αποτέλεσμα της μελέτης, είναι ευχάριστο: πριν την κρίση, όντως η αγορά μας, που είναι έντονα ολιγοπωλιακή, ακολουθούσε το νόμο του πυραύλου και του φτερού. Τα τελευταία χρόνια, όμως, το πρόβλημα έχει εξαφανισθεί, καθώς οι καταναλωτές έχουν μειωμένα εισοδήματα και αναζητούν τις χαμηλότερες τιμές, ενώ τα μέτρα που λήφθηκαν για το άνοιγμα της αγοράς στα χρόνια της κρίσης βελτίωσαν τις συνθήκες του ανταγωνισμού. Πάντως, οι δύο οικονομολόγοι συνιστούν στην Επιτροπή Ανταγωνισμού να μην εφησυχάζει και να συνεχίσει να παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις στην αγορά καυσίμων.
2020: Το έτος όπου οι προσδοκίες θα αναμετρηθούν με την πραγματικότητα
Ο Επίμονος Κηπουρός σκαλίζει, ψάχνει και αναζητά ενδιαφέροντα σημεία από τον κόσμο των επιχειρήσεων, των αγορών, της οικονομίας και της πολιτικής.