Άρχισαν την Παρασκευή στην Ελλάδα οι παρουσιάσεις του ομολόγου της ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ύψους 600 εκατ. ευρώ και ήδη η διοίκηση της εταιρείας βρίσκεται στο εξωτερικό για τις παρουσιάσεις του ομολόγου της σε διαχειριστές κεφαλαίων.
Η έκδοση, η οποία ανακοινώθηκε την Παρασκευή και για την οποία άνοιξε ήδη το βιβλίο προσφορών, είναι 5ετούς διάρκειας (λήξη 2024) και γίνεται μέσω της θυγατρικής εταιρείας ELLAKTOR Value Plc, η οποία αποτελεί και το σημείο κλειδί για την επιτυχία της έκδοσης.
Ειδικότερα, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, η νέα εταιρεία δημιουργήθηκε ακριβώς για να σηκώσει το βάρος της έκδοσης αλά και να εγγυηθεί την επιτυχία της, καθώς σε αυτήν περιλαμβάνονται οι πλέον κερδοφόρες συμμετοχές του Ομίλου, δηλαδή η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ο κλάδος των Αιολικών και η διαχείριση απορριμμάτων (ΗΛΕΚΤΩΡ).
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα όσα παρουσιάστηκαν την Παρασκευή, εγγυητής του ομολόγου δεν είναι η ΕΛΛΑΚΤΩΡ, αλλά ένα ιδιότυπο γκρουπ δραστηριοτήτων που περιλαμβάνει την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, τη Μητρική ΕΛΛΑΚΤΩΡ (άρα ουσιαστικά τον Κλάδο των Αιολικών σε συνέχεια της πρόσφατης συγχώνευσης δι’ απορροφήσεως της ΕΛ.ΤΕΧ.ΑΝΕΜΟΣ) και την ΗΛΕΚΤΩΡ, δηλαδή τη διαχείριση απορριμμάτων.
Έτσι, η δομή της έκδοσης παρέχει τη μέγιστη δυνατή ασφάλεια στους επενδυτές και διασφαλίζει την καλύτερη δυνατή αξιολόγηση από τους οίκους. Σε κάθε περίπτωση, πρόκειται για ένα ομόλογο υψηλής απόδοσης (high yield bond), άρα το επιτόκιο δεν μπορεί να πέσει κάτω από 4%.
Το πλέγμα των εγγυήσεων
Σύμφωνα με τις παρουσιάσεις που έλαβαν χώρα, οι δραστηριότητες που παρέχουν εγγυήσεις –με έμφαση στις Παραχωρήσεις και στα Αιολικά– πλαισιώνονται από σαφώς οριοθετημένες μακροχρόνιες συμβάσεις, που δεν επηρεάζονται από τις συνθήκες της αγοράς. Ειδικότερα,
- Τα αιολικά πάρκα που διαθέτει η ΕΛΛΑΚΤΩΡ ή που πρόκειται να θέσει σε λειτουργία μέχρι το τέλος του 2020, διαθέτουν υπογεγραμμένες συμφωνίες με τον ΛΑΓΗΕ με μέση διάρκεια 18,5 χρόνια και προκαθορισμένη εγγυημένη αμοιβή για την ενέργεια που προσφέρουν στο σύστημα.
- Αντίστοιχα, η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, διαθέτοντας σημαντικά μερίδια στην Αττική Οδό, τη Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου, την Ολυμπία Οδό και τον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, έχει ένα χαρτοφυλάκιο επενδύσεων με πλήρως προδιαγεγραμμένη πορεία και με μέση διάρκεια σύμβασης τα 16 χρόνια.
Ωστόσο πρέπει να σημειωθεί ότι εξαίρεση αποτελεί η σύμβαση της Αττικής Οδού, η οποία λήγει το 2024, χρονικό σημείο στο οποίο λήγουν και οι ομολογίες καθώς είναι το τελευταίο έτος που η ΕΛΛΑΚΤΩΡ μπορεί να εγγυηθεί ότι θα διαθέτει υπό τον έλεγχό της τον «χρυσοφόρο» αυτοκινητόδρομο, από όπου προέρχεται σήμερα και μεγάλο μέρος των ροών της.
Παράλληλα, οι Παραχωρήσεις και τα Αιολικά εκτός από μεγάλη και προβλέψιμη διάρκεια ζωής, έχουν μακροπρόθεσμα και απόλυτα ορατά έσοδα. Όσον αφορά την Αττική Οδό, είναι ένα έργο που έχει ολοκληρώσει τις δαπάνες της κατασκευής του και έχει σχεδόν αποπληρώσει τα δάνειά του, για αυτό και από το 2013 έχει ξεκινήσει την καταβολή μερισμάτων στους μετόχους του.
Τα τελευταία χρόνια, τα μερίσματα αυτά ανέρχονται σε σχεδόν 80 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση και με δεδομένο ότι η ΕΛΛΑΚΤΩΡ (μέσω της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις) ελέγχει το 65,75% της Αττικής Οδού, ξέρει με βεβαιότητα πως για τα επόμενα χρόνια και μέχρι τη λήξη της παραχώρησης θα εισπράττει 50 εκατ. ευρώ το χρόνο, μόνο από το συγκεκριμένο αυτοκινητόδρομο.
Αυτή μάλιστα η πρόβλεψη βασίζεται στα σημερινά δεδομένα, και άρα δεν περιλαμβάνει αυξημένα μερίσματα, λόγω πχ αύξησης της κυκλοφορίας (π.χ. το διάστημα 2014-2018 η κυκλοφορία αυξήθηκε σχεδόν 15%) ή αύξησης των διοδίων.
Παράλληλα, υπάρχουν και οι ροές από τις συμμετοχές της στις υπόλοιπες παραχωρήσεις, που ναι μεν δεν έχουν ωριμάσει ώστε να αποφέρουν μερίσματα του επιπέδου της Αττικής Οδού, εκτιμάται όμως πως προσθέτουν στον «κουμπαρά» της ΕΛΛΑΚΤΩΡ κατά μέσο όρο γύρω στα 5 εκατ. ευρώ τον χρόνο, ενώ εισέρχονται σταδιακά σε φάση ωριμότητας μετά τη λήξη της σύμβασης της Αττικής Οδού το 2024, άρα θα μπορούν να συνεισφέρουν σημαντικά μέσω διανομής μερίσματος.
Ειδικά ως προς το θέμα της λήξης της σύμβασης της Αττικής Οδού το 2024, θα πρέπει να σημειωθεί ότι η ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ως βασικός μέτοχος που χρηματοδότησε, σχεδίασε, κατασκεύασε, συντηρεί και λειτουργεί τον εν λόγω αυτοκινητόδρομο, βρίσκεται σε πλεονεκτική θέση έναντι του ανταγωνισμού σε περίπτωση προκήρυξης νέου διαγωνισμού, αλλά ακόμα κι αν ο αυτοκινητόδρομος δεν περάσει ξανά στον έλεγχό της, αφενός θα λάβει μέρισμα περί τα 50 εκατ. ευρώ το 2025 (από τη χρήση του 2024) κι αφετέρου τα επόμενα 2-3 χρόνια (2026-2028) έχει λαμβάνειν περί τα 115 εκατ. ευρώ από την επιστροφή του μετοχικού κεφαλαίου και των αποθεματικών της κοινοπραξίας που της αναλογούν.
Όσον αφορά τις ροές των αιολικών, όπως αναφέρθηκε στις παρουσιάσεις η μέση συμβαιολοποιημένη απόδοση για την ΕΛΛΑΚΤΩΡ κυμαίνεται πάνω από τα 90 ευρώ ανά MW, ενώ κάθε MW υπολογίζεται πως παράγει 114.000 ευρώ λειτουργικές ροές.
Αυτό σημαίνει πως με τα 296 MW που διαθέτει σήμερα η ΕΛΛΑΚΤΩΡ παράγει σε ετήσια βάση 33 εκατ. ευρώ λειτουργικές ροές, ενώ με τα 491 MW που θα έχει σε λειτουργία το 2020 θα παράγει 56 εκατ. ευρώ λειτουργικές ροές και από το 2021 και μετά – όταν θα έχει ολοκληρώσει το υπό εξέλιξη επενδυτικό της πλάνο που προβλέπει 579 MW- οι λειτουργικές ροές σε ετήσια βάση θα είναι 66 εκατ. ευρώ.
Αξίζει να σημειωθεί πως η ΕΛΛΑΚΤΩΡ βρίσκεται ήδη ένα βήμα πριν την ολοκλήρωση των 196 MW από τα συνολικά 284 MW που έχει υπό κατασκευή, με τις εργασίες να ολοκληρώνονται εντός του έτους και να απομένει η κατασκευή μόλις 87 MW εντός του 2020, ενώ η χρηματοδότηση για την υλοποίηση αυτών έχει ήδη εξασφαλιστεί.