Με 367 εκατ. ευρώ καθαρό δανεισμό στο τέλος του πρώτου εξαμήνου και με την επικείμενη είσπραξη 683 εκατ. ευρώ από την πώληση του 75% του κλάδου των ΑΠΕ (Ανεμος) στη Motor Oil, είναι εμφανές ότι η Ελλάκτωρ αλλάζει σελίδα και από μία υπερδανεισμένη οντότητα με υψηλά χρηματοοικονομικά κόστη μετασχηματίζεται σε έναν υγιέστατο χρηματοοικονομικά όμιλο, με άνοδο τζίρου και λειτουργικών κερδών σε όλες του τις δραστηριότητες.
Ακόμη και οι κατασκευές που αποτελούσαν χαίνουσα πληγή για τον όμιλο εμφάνισαν οριακά θετικό EBITDA στο πρώτο εξάμηνο και οι καθαρές ζημίες μειώθηκαν στα 7,2 εκατ. από 67 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2021.
Σε επίπεδο τζίρου και λειτουργικών κερδών όλες οι δραστηριότητες (κατασκευές, παραχωρήσεις, ΑΠΕ, real estate) πλην της Ηλέκτωρ εμφάνισαν άνοδο. Και στην Ηλέκτωρ όμως τα συγκρίσιμα μεγέθη είναι ανοδικά καθώς η διοίκηση προχώρησε σε πρόβλεψη 9 εκατ. στα έσοδα και 8 εκατ. στα EBITDA λόγω της φορολογίας για τα υπερκέρδη στην ενέργεια που θα επιβάλει η κυβέρνηση. Σημειώνεται πως η Ηλέκτωρ αν και δραστηριοποιείται στη διαχείριση απορριμμάτων διαθέτει και εγκατεστημένη ισχύ 33MW από βιοαέριο.
Από που προήλθε η ανάπτυξη του ομίλου το τελευταίο 12μηνο
Στα αποτελέσματα εξαμήνου η διοίκηση διαχώρισε τα μεγέθη σε συνεχιζόμενες και διακοπείσες δραστηριότητες ενόψει της πώλησης της Άνεμος.
Μια πρώτη ματιά στα EBITDA δείχνει τη σημαντική συμβολή των ΑΠΕ στα συνολικά λειτουργικά κέρδη. Από τα 117 εκατ. ευρώ (+134%) των συνολικών λειτουργικών κερδών τα 43 εκατ. ευρώ προήλθαν από τον Άνεμο, τα οποία και θα «χαθούν» από την πώληση του κλάδου στη Motor Oil.
Από την πλευρά της, η διοίκηση κατά την παρουσίαση σε αναλυτές υποστήριξε πως το τελευταίο δωδεκάμηνο η ανάπτυξη του ομίλου προέρχεται κυρίως από τις άλλες δραστηριότητες, καθώς τα μεγέθη της Ανεμος είναι λίγο -πολύ σταθερά. Ειδικότερα, ο τζίρος του ομίλου στο τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2021 ήταν 847 εκατ. εκ των οποίων τα 747 εκατ προήλθαν από τις συνεχιζόμενες δραστηριότητες και τα 100 εκατ. από τον Άνεμο. Στο τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2022 ο τζίρος διαμορφώθηκε στα 1.002 εκατ ευρώ, εκ των οποίων τα 894 εκατ. ευρώ προήλθαν από τις συνεχιζόμενες δραστηριότητες και τα 108 εκατ. ευρώ από τις ΑΠΕ.
Η ίδια περίπου εικόνα καταγράφεται και στα EBITDA. Στις 30/6/202 τα λειτουργικά κέρδη των ΑΠΕ ήταν 77 εκατ. ευρώ και οι άλλες δραστηριότητες είχαν αρνητικό EBITDA 38 εκατ. ευρώ. Δώδεκα μήνες μετά, τα EBITDA των ΑΠΕ έφτασαν τα 87 εκατ. ευρώ και των άλλων δραστηριοτήτων «γύρισαν» θετικά στα 153 εκατ. ευρώ.
Η εξάλειψη του δανεισμού και η διεκδίκηση της Αττικής Οδού
Η διοίκηση της Ελλάκτωρ είχε δηλώσει πως το τίμημα από τον Άνεμο θα κατευθυνθεί για την επαναγορά του ομολόγου των 670 εκατ. ευρώ με επιτόκιο 6,4% που ετησίως κοστίζει στον όμιλο 43 εκατ. ευρώ σε τόκους. Ήδη «τρέχει» πρόταση προς τους ομολογιούχους με τιμή 1.010 ευρώ για κάθε ομολογία των 1.000 ευρώ (τιμή 101) μαζί με την καταβολή των τόκων. Η διορία για την αποδοχή από την πλευρά των ομολογιούχων λήγει στις 21 Σεπτεμβρίου, χωρίς όμως να αποκλείεται να δοθεί και παράταση.
Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Ελλάκτωρ, κ. Θύμιο Μπουλούτα, η κυκλοφορία στην Αττική Οδό αυξήθηκε 28% το πρώτο εξάμηνο του 2022. Ο όμιλος διεκδικεί την ανανέωση της παραχώρησης της Αττικής Οδού μαζί με την Adrian και την AVAX με καλύτερες πλέον προοπτικές, αφού εκτός από την επικείμενη εξάλειψη του δανεισμού έχει επέλθει και διοικητική ηρεμία μετά την αποχώρηση των εφοπλιστών από τη μετοχική σύνθεση.
Πρόκληση παραμένει η οριστική εξυγίανση της ΑΚΤΩΡ και η απρόσκοπτη εκτέλεση των έργων που έχει η εταιρεία καθώς το ανεκτέλεστο των συμβάσεων έχει ξεπεράσει τα 2,8 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, θα υπάρξουν αυξημένες χρηματοδοτικές ανάγκες για να υλοποιηθούν τα φιλόδοξα projects της θυγατρικής Reds στις Γούρνες, στο Κτήμα Καμπά και στη Μαρίνα Αλίμου.