Θετικές επιδόσεις αναμένει η Aegean για το 2024, μετά την επιτυχή έκβαση του 2023 σε όρους επιβατικής κίνησης και κερδοφορίας. Παρά την επιβράδυνση του ρυθμού ανάπτυξης του κλάδου, η εταιρεία έχει προγραμματίσει 1,1 εκατ. περισσότερες θέσεις για τη φετινή χρονιά. Κλείνοντας τον κύκλο της πανδημίας, με την ολοκλήρωση της επαναγοράς των warrants από το ελληνικό Δημόσιο και τη μείωση του δανεισμού της, η Aegean αναμένεται να διανείμει, για πρώτη φορά μετά από τέσσερα χρόνια, μέρισμα 0,75 ευρώ ανά μετοχή για τη χρήση του 2023.
Παράλληλα, όπως είπε ο πρόεδρος της Aegean, κ. Ευτύχης Βασιλάκης, κατά τη χθεσινή ενημέρωση των αναλυτών για τα αποτελέσματα της περασμένης χρονιάς, επετεύχθη η συμφωνία αποζημίωσης της εταιρείας από την Pratt & Whitney για το έκτακτο κόστος, το οποίο έχει επωμισθεί εξαιτίας της καθήλωσης αεροσκαφών, λόγω του προβλήματος που έχει προκύψει διεθνώς με τους κινητήρες GTF. Επισήμανε ότι η αποζημίωση είναι σημαντική,, το ύψος της έχει «κλειδώσει», αλλά δεν μπορεί να ανακοινωθεί. Πάντως, δεν καλύπτει το σύνολο των απωλειών.
Για να διασφαλισθεί η ανάπτυξη στις βασικές δραστηριότητες της Aegean, που εστιάζει στρατηγικά στην ελληνική αγορά, δεδομένου ότι εντός του 2024 δέκα αεροσκάφη θα μείνουν εκτός προγράμματος, η εταιρεία κινήθηκε σε τέσσερις άξονες. Προς κάλυψη των κενών που θα δημιουργηθούν, επανέφερε στο πτητικό πρόγραμμα τέσσερα αεροσκάφη που μέχρι πρότινος εκτελούσαν πτήσεις τσάρτερ, περιορίζοντας αυτή τη δραστηριότητα σε δύο αεροσκάφη, μία μείωση δηλαδή κατά 250.000 των διαθέσιμων θέσεων σε τσάρτερ.
Επίσης, ανανέωσε το leasing για ακόμη πέντε αεροσκάφη A320ceo, που έληγε το πρώτο εξάμηνο του 2024, κι έχει συνάψει συμφωνίες μίσθωσης (wet leases) για δύο αεροσκάφη ως τη λήξη της θερινής σεζόν. Οδηγήθηκε, ακόμη, στην απόφαση αποεπένδυσης από την Animawings, με αποτέλεσμα να επιστρέψουν δύο αεροσκάφη, τα οποία μίσθωνε η ρουμανική εταιρεία, για την ενίσχυση του θερινού προγράμματος. Αυτό σημαίνει ότι επαναπατρίσθηκαν 350.000 θέσεις που αποσπάσθηκαν από τη Ρουμανία.
Ο κ. Βασιλάκης εκτίμησε ότι ο κύκλος του προβλήματος, που θα διαρκέσει περί τα δυόμιση χρόνια, θα κορυφωθεί από τον Νοέμβριο του 2024 ως το καλοκαίρι του 2025 και δεν θα αφήσει ανεπηρέαστες τις επιδόσεις της εταιρείας, κυρίως στερώντας της δυνατότητες ανάπτυξης.
Ανάπτυξη ψηλότερα από τον ανταγωνισμό
Κάνοντας λόγο για ένα έτος που έθεσε τη βάση για μια ισχυρή επίδοση και το 2024, ο κ. Βασιλάκης εστίασε στο γεγονός ότι η Aegean ήταν ο μοναδικός, μη low cost αερομεταφορέας που το 2023 έφτασε σε χωρητικότητα το 110% των επιπέδων του 2019. Παράλληλα, η επιβατική κίνηση του περασμένου έτους κινήθηκε κατά 26% πάνω από το 2022, ρυθμός πολύ υψηλότερος από το 14% της εγχώριας αγοράς. Συνολικά, η εταιρεία διακίνησε 15,69 επιβάτες, εκ των οποίων 9,5 εκατ. επιβάτες εξωτερικού.
Για το 2024, ο όμιλος πρόκειται να αυξήσει τη δραστηριότητά του, κυρίως από τη βάση της Αθήνας, ενισχύοντας τη συχνότητα των πτήσεων σε υφιστάμενα δρομολόγια προς χώρες όπως Ηνωμένο Βασίλειο, Γερμανία, Ισπανία, Πορτογαλία, Ιταλία και Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, προσφέροντας 7% μεγαλύτερη χωρητικότητα. Αντίστοιχη αύξηση αναμένεται και από τη βάση της Θεσσαλονίκης, καθώς και για το σύνολο του δικτύου εσωτερικού.
Σημειώνεται ότι, βάσει των μέχρι σήμερα ανακοινωμένων προγραμμάτων, οι αερομεταφορείς είναι πιο συγκρατημένοι, κυρίως κατά το πρώτο εξάμηνο, με αποτέλεσμα να αναμένεται μία λελογισμένη αύξηση της χωρητικότητας στα επίπεδα του 5%. Μάλιστα, το τελευταίο τρίμηνο του 2023, εμφάνισε μία μικρή μείωση της τάξεως του 2% στο έσοδο ανά διακινούμενο επιβάτη, σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, αν και η τάση αυτή ανατρέπεται το πρώτο τρίμηνο του 2024.
Πρόοδος των επενδύσεων
Ειδική αναφορά έκανε ο κ. Βασιλάκης στο νέο κέντρο προσομοιωτών και εκπαίδευσης πληρωμάτων που ξεκίνησε να λειτουργεί, σε σύμπραξη με την CAE, τον Δεκέμβριο του 2023 και ήδη έχει ανοίξει τις πόρτες του και σε πληρώματα τρίτων αεροπορικών εταιρειών. Αυτή την περίοδο, βρίσκεται σε φάση ολοκλήρωσης ο δεύτερος άξονας της επένδυσης, συνολικού ύψους 140 εκατ. ευρώ, που αφορά στη νέα βάση συντήρησης. Η μετακίνηση της υφιστάμενης βάσης στη νέα μεγαλύτερη και αναβαθμισμένη εγκατάσταση αναμένεται μέσα στον επόμενο ένα με ενάμιση μήνα.
Μέσα στο 2023, ο όμιλος παρέλαβε εννέα νέα αεροσκάφη από την Airbus, έχοντας φτάσει συνολικά τα 28. Το τελευταίο τρίμηνο του έτους, προχώρησε στην επέκταση της παραγγελίας κατά τέσσερα αεροσκάφη, ανεβάζοντας το σύνολο σε 50.
Η ισχυρή κερδοφορία του προηγούμενου έτους είχε ως αποτέλεσμα την παραγωγή υψηλών λειτουργικών ταμειακών ροών, ύψους 334,8 εκατ. ευρώ, μετά και την πληρωμή των μισθωμάτων αεροσκαφών. Έτσι, διασφαλίστηκαν η απρόσκοπτη χρηματοδότηση των εννέα νέων αεροπλάνων, καθώς και η ταχεία εξέλιξη της επένδυσης στο κέντρο εκπαίδευσης και τη βάση συντήρησης.
Μπόνους για τους εργαζόμενους
«Δεν θα ωφεληθούν μόνο οι μέτοχοι από την κερδοφορία και τα καλά αποτελέσματα της εταιρείας, αλλά και οι εργαζόμενοι», επισήμανε ο κ. Βασιλάκης. Εξέφρασε, δε, την ικανοποίησή του, που η εταιρεία είναι σε θέση να ανταποδώσει στους εργαζόμενους τη συμβολή τους στη διάρκεια της πανδημίας, οπότε μειώθηκαν οι απολαβές τους και τέθηκαν σε πιο ευέλικτα σχήματα εργασίας.
Για το 2023, ποσό 24 εκατ. ευρώ αντιστοιχεί σε έκτακτες παροχές, σημαντικά υψηλότερο από τα προϋπολογισθέντα 18 εκατ. ευρώ, έναντι 12 εκατ. το 2022. Περίπου 600 εργαζόμενοι συμμετέχουν στο πρόγραμμα ανταμοιβών της εταιρείας. Παράλληλα, όμως, τόσο το 2022 όσο και το 2023, ακόμη 2.000 εργαζόμενοι, που απασχολούνταν στην Aegean για πάνω από μία διετία, έλαβαν ως bonus έναν επιπλέον μισθό.