ΓΔ: 0 0.00% Τζίρος: 0.00 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 10:12:52 DATA
Φωτο: Shutterstock

Το μεγάλο... τρακάρισμα για τις μετοχές εταιρειών ηλεκτρικών οχημάτων

Απώλειες που πλησιάζουν φέτος το 70% για τη μετοχή της Tesla, ενώ αποκαθηλώθηκαν και οι τίτλοι νεοσύστατων εταιρειών που θέλουν να μιμηθούν την επιτυχία της εταιρείας του Έλον Μασκ.

Το 2022 είναι απογοητευτικό για τους επενδυτές που αποφάσισαν να ποντάρουν υπέρ της Tesla και σε ανταγωνιστικές νεοσύστατες επιχειρήσεις κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων που ήλπιζαν να μιμηθούν την επιτυχία του ιδρυτή της Tesla, Έλον Μασκ.

Η μετοχή της Tesla έχει αποκαθηλωθεί, καταγράφοντας φέτος απώλειες σχεδόν 70%, με τη χρηματιστηριακή της αξία να έχει πέσει στα 385 δισ. δολ., ενώ είχε ξεπεράσει και το 1 τρισ. δολ.

Καθώς τα επιτόκια αυξάνονταν και οι χρηματοπιστωτικές αγορές είχαν έντονες διακυμάνσεις, οι μετοχές πολλών νεοσύστατων επιχειρήσεων ηλεκτρικών οχημάτων «βούλιαξαν». Η Rivian Automotive, η οποία είχε υψηλότερη χρηματιστηριακή αξία από τη Ford λίγο μετά την εισαγωγή της στο χρηματιστήριο το 2021, έχασε πάνω από το 70% της αξίας της μέσα στο 2022.

Άλλες νεοσύστατες επιχειρήσεις κατασκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων είχαν χειρότερη πορεία. Η εταιρεία κατασκευής ηλεκτρικών φορτηγών Arrival προειδοποίησε ότι θα μπορούσε να ξεμείνει από μετρητά σε λιγότερο από ένα χρόνο. Η Lucid Group, η οποία υποστηρίζεται από το κρατικό ταμείο της Σαουδικής Αραβίας, είχε προβλήματα στην παραγωγή των πολυτελών EV Air. Οι μετοχές του κινεζικού ανταγωνιστή της Tesla, της Xpeng, έχασαν περισσότερο από το 80% της αξίας τους.

Η αυτοκινητοβιομηχανία επενδύει πάνω από 1 τρισεκατομμύριο δολάρια σε μια επαναστατική στροφή από τις μηχανές εσωτερικής καύσης στα ηλεκτρικά οχήματα που καθοδηγούνται από λογισμικό. Από το Ντιτρόιτ μέχρι τη Σαγκάη, οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι κυβερνητικοί φορείς έχουν αγκαλιάσει την υπόσχεση των ηλεκτρικών οχημάτων να παρέχουν καθαρότερες και ασφαλέστερες μεταφορές. Οι ευρωπαϊκές χώρες και η Καλιφόρνια έχουν θέσει το 2035 ως καταληκτική ημερομηνία για τον τερματισμό των πωλήσεων νέων επιβατικών οχημάτων εσωτερικής καύσης.

Η επιτυχία της Tesla να γίνει η πιο πολύτιμη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο -επιτυγχάνοντας αποτίμηση 1 τρισεκατομμυρίου δολαρίων- «ταπείνωσε» καθιερωμένες αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Toyota και η Volkswagen που κάποτε ήταν απρόθυμες να μεταβούν στην ηλεκτροκίνηση.

«Βομβαρδισμός» με νέα μοντέλα το 2023

Από το 2023 και μετά, ένα κύμα νέων ηλεκτρικών οχημάτων, από φορτηγά μέχρι SUV και σεντάν της μεσαίας αγοράς, θα φτάσει στις μεγάλες αγορές του κόσμου.

Στην Κίνα, τη μεγαλύτερη ενιαία αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο, τα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία έχουν κατακτήσει μερίδιο περίπου. Στην Ευρώπη, τα ηλεκτροκίνητα οχήματα αντιπροσωπεύουν περίπου το 12% των συνολικών πωλήσεων επιβατικών οχημάτων. Αλλά στις Ηνωμένες Πολιτείες, το μερίδιο αγοράς τους είναι μόνο περίπου 6%.

Μεταξύ των εμποδίων για την υιοθέτηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων συγκαταλέγονται η έλλειψη δημόσιας υποδομής ταχείας φόρτισης και το αυξανόμενο κόστος των μπαταριών, λόγω της έλλειψης βασικών υλικών και της αβεβαιότητας σχετικά με τις κυβερνητικές επιδοτήσεις που έχουν ενισχύσει τις αγορές ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε μεγάλες αγορές, συμπεριλαμβανομένων των Ηνωμένων Πολιτειών, της Κίνας και της Ευρώπης.

Μέχρι το 2029, τα ηλεκτρικά οχήματα θα μπορούσαν να αντιπροσωπεύουν το ένα τρίτο της βορειοαμερικανικής αγοράς και περίπου το 26% των οχημάτων που παράγονται παγκοσμίως, σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων AutoForecast Solutions (AFS). Οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων πιθανότατα δεν θα αυξηθούν με μια ομαλή, συνεχώς αυξανόμενη καμπύλη, δήλωσε ο πρόεδρος της AFS, Τζο ΜακΚέιμπ. Εάν υπάρξει ύφεση το επόμενο έτος, όπως προβλέπουν πολλοί οικονομολόγοι, αυτό θα επιβραδύνει την υιοθέτηση των ηλεκτρικών οχημάτων.

Η Wards Intelligence προβλέπει ότι τα οχήματα εσωτερικής καύσης θα αποτελούν λίγο κάτω από το 80% των πωλήσεων στη Βόρεια Αμερική το 2027. Καθ' όλη τη διάρκεια του 2022, καθιερωμένες αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Mercedes, η Ford και η General Motors παρουσίασαν δεκάδες νέα ηλεκτρικά οχήματα για να προκαλέσουν την Tesla και τις υπόλοιπες εταιρείες κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων. Η μαζική παραγωγή των περισσότερων από αυτά τα οχήματα ξεκινάει το 2023 και το 2024.

Μέχρι το 2025, θα μπορούσαν να προσφέρονται 74 διαφορετικά μοντέλα ηλεκτρικών οχημάτων στη Βόρεια Αμερική. Αλλά εκτιμάται ότι λιγότερο από το 20% αυτών των μοντέλων είναι πιθανό να πωλούνται σε ποσότητες άνω των 50.000 οχημάτων ετησίως. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα μπορούσαν να κολλήσουν με πάρα πολλά εξειδικευμένα μοντέλα και υπερβολική χωρητικότητα. Η επιβράδυνση των οικονομιών απειλεί τη συνολική ζήτηση οχημάτων στην Ευρώπη και την Κίνα, επίσης.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΕΘΝΗ

Βυθίζεται η μετοχή της Mercedes Benz από τον «εφιάλτη της Κίνας»

Ο γερμανικός κολοσσός έχει να αντιμετωπίσει το δύσκολο μακροοικονομικό περιβάλλον της Κίνας καθώς και την στροφή των καταναλωτών σε εγχώριες μάρκες αυτοκινήτων που διαθέτουν πιο προηγμένη ψηφιακή τεχνολογία.
ΔΙΕΘΝΗ

Νέα κινεζική εταιρία ηλεκτρικών αυτοκινήτων κάνει απόβαση στην Ευρώπη

Η Leapmotor που έρχεται με δυο μοντέλα στην ευρωπαϊκή αγορά μέσω των καναλιών διανομής της Stellantis, ήταν η τέταρτη μεγαλύτερη κινεζική εταιρεία νέων ενεργειακών οχημάτων στην Κίνα σε πωλήσεις τον φετινό Ιούνιο.
ΔΙΕΘΝΗ

Έτοιμη να κλείσει εργοστάσια η VW για πρώτη φορά στην ιστορία της

Επτά εργοστάσια που απασχολούν 123.000 εργαζόμενους εξετάζεται να κλείσουν. Η κορυφαία ευρωπαϊκή βιομηχανία αυτοκινήτων δίνει τέλος στο πρόγραμμα «ασφάλεια στην εργασία». Ισχυρή πίεση από Ασία.