Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης σημείωσε την σημασία της κατασκευής του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι τονίζοντας πως αποτελεί ένα έργο που δείχνει τον δρόμο για τις υποδομές που θέλει να χτίσει η Ελλάδα για τον 21ο αιώνα και μπορεί να μετατρέψει την Κρήτη σε έναν ισχυρό τουριστικό προορισμό και θα βελτιώσει την ποιότητα ζωής των κατοίκων του νησιού.
Στην ομιλία του ο πρωθυπουργός σημείωσε πως είναι ένα έργο που βάλτωνε για χρόνια κι επιτέλους ξεκινά ώστε, σε πέντε χρόνια από τώρα, αυτό το κόσμημα του νησιού να είναι έτοιμο να υποδεχθεί τους πρώτους ταξιδιώτες.
Αναφερόμενος στον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη ο πρωθυπουργός σημείωσε ότι ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης θα ήταν ιδιαίτερα υπερήφανος για τη σημερινή ημέρα. «Θυμάμαι τις συζητήσεις που είχα μαζί του αλλά και με πολλούς τοπικούς φορείς, οι οποίοι παρουσίαζαν την εναλλακτική πρόταση να μην φτιάξουμε ένα καινούργιο αεροδρόμιο στην Κρήτη και να παραμείνουμε στο υφιστάμενο αεροδρόμιο «Καζαντζάκης» με κάποια έργα αναβάθμισης.
Η απάντηση η δική μου ήταν από την πρώτη στιγμή κάθετη: Αν θέλουμε να χτίσουμε τις υποδομές για τον 21ο αιώνα και να σχεδιάσουμε, όχι απλά με ορίζοντα δεκαετίας αλλά με ορίζοντα τα επόμενα 50, τα επόμενα 100 χρόνια, η Κρήτη, η περιοχή του Ηρακλείου χρειαζόταν, χρειάζεται ένα καινούργιο αεροδρόμιο. Και αυτό ακριβώς θα αποκτήσει».
Ο πρωθυπουργός πρόσθεσε πως «Το "Νίκος Καζαντζάκης" εξυπηρετεί σήμερα, με πολύ μεγάλες δυσκολίες, 8 εκατομμύρια επιβάτες. Επιβαρύνει με ηχορύπανση και κυκλοφοριακό φόρτο την περιοχή του Ηρακλείου κι εκ των πραγμάτων αποτελεί τροχοπέδη στην προσέλκυση περισσότερων επισκεπτών. Αντίθετα, το υπερσύγχρονο αεροδρόμιο στο Καστέλι, το οποίο θα πάρει τη θέση του, θα είναι ένα αεροδρόμιο φιλικό προς το περιβάλλον. Το αεροδρόμιο αυτό θα είναι το καλύτερο αεροδρόμιο στη χώρα. Τελεία και παύλα. Το πιο σύγχρονο, το πιο φιλικό προς το περιβάλλον, αυτό που θα ενσωματώνει τις πιο σύγχρονες τεχνολογίες».
Αναφερόμενος στο διεθνές αεροδρόμιο Καστελίου ο Κυρ. Μητσοτάκης υπογράμμισε:«Είναι ένα αεροδρόμιο το οποίο βρίσκεται στην καρδιά της Ανατολικής Μεσογείου, σε απόσταση λιγότερη από 4 ώρες από τις πρωτεύουσες της Δυτικής Ευρώπης και από τις μεγάλες πόλεις της Μέσης Ανατολής και της Βόρειας Αφρικής. Έχει τη δυνατότητα, δηλαδή, το αεροδρόμιο αυτό να μετατρέψει την Κρήτη, όχι απλά σε έναν ισχυρό τουριστικό προορισμό -που είναι ήδη- αλλά και σε έναν κόμβο αεροπορικό ολόκληρο το χρόνο και σε όλες τις εποχές.
Ένα τέτοιο κορυφαίο έργο δεν θα μπορούσε να υλοποιηθεί παρά μόνο από φορείς που ξέρουν και μπορούν: Από τη μία πλευρά, το ελληνικό Δημόσιο με την ισχύ αλλά και την εμπειρία πια του κράτους. Και από την άλλη, ο ιδιωτικός τομέας με την εμπειρία του και με την ευελιξία του. Μία μεγάλη, σημαντική, ελληνική κατασκευαστική εταιρεία και ένας παγκόσμιος γίγαντας, η ινδική κατασκευαστική εταιρεία GMR, που ειδικεύεται στη διαχείριση αεροδρομίων. Σήμερα είναι operator τριών διεθνών αεροδρομίων, μεταξύ των οποίων και του Δελχί. Κατασκευάζει δύο ακόμη και έχει την ευθύνη για τη διακίνηση 100 εκατομμυρίων επιβατών το χρόνο.
Όπως αντιλαμβάνεστε πρόκειται για μία ιδανική σύμπραξη που εγγυάται γρήγορο και καλό αποτέλεσμα. Και βεβαίως, σηματοδοτεί και την πρώτη μεγάλη ινδική επένδυση στην Ελλάδα της νέας εποχής. Είναι ένα έργο που έρχεται σε συνέχεια της συνεργασίας μας με την Fraport, η οποία αναβάθμισε -όλα τα έργα θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του επόμενου χρόνου- 14 αεροδρόμια της ελληνικής περιφέρειας. Όμως, δεν σταματάμε εδώ. Σειρά θα πάρουν ακόμα 23 αεροδρόμια συνολικά, για τα οποία σύντομα θα υπάρξουν σύντομα ανακοινώσεις με βάση τον κυβερνητικό σχεδιασμό.
Οι προδιαγραφές του αεροδρομίου Ηρακλείου εγγυώνται την επάρκειά του, όχι μόνο για τις σημερινές αλλά κυρίως για τις μελλοντικές ανάγκες: Ο νέος διάδρομος προσγείωσης μήκους 3,2 χιλιομέτρων και οι 27 θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών θα αυξήσουν κατακόρυφα τη δυναμικότητα του αερολιμένα. Ο κεντρικός αεροσταθμός των 72.000 τετραγωνικών μέτρων με τις 5 γέφυρες, θα προσφέρει γρήγορη πρόσβαση των επιβατών στα αεροσκάφη. Και, βέβαια, το αεροδρόμιο θα περιβάλλεται από μία εμπορική ζώνη 400 στρεμμάτων, που θα αναπτυχθεί σταδιακά γύρω του, τονώνοντας όλη την οικονομική ζωή της ευρύτερης περιοχής. Η πρόσβαση στο αεροδρόμιο Καστελίου θα εξασφαλίζεται από οδικούς άξονες συνολικού μήκους 24 χιλιομέτρων.
«Γνωρίζετε καλύτερα από εμένα τη συμβολή αυτού του σημαντικού έργου στην τοπική οικονομία. Θα δημιουργηθούν, όπως είπε και ο Υπουργός, 7.000 θέσεις εργασίας. Στο ίδιο το αεροδρόμιο, στις αεροπορικές εταιρείες που θα εξυπηρετεί, καθώς και στις πολλές επιχειρήσεις που θα παρέχουν υπηρεσίες και αγαθά στους εργαζόμενούς του και κυρίως στους επισκέπτες του. Και, βέβαια, πάρα πολύ σημαντικό, θα απελευθερώσει για αξιοποίηση τα 2.800 στρέμματα που καταλαμβάνει το υφιστάμενο αεροδρόμιο. Η σχετική μελέτη θα αρχίσει να καταρτίζεται αμέσως και θα είναι έτοιμη πολύ πριν παραδοθεί το νέο αεροδρόμιο».
Απευθυνόμενος στον περιφερειάρχη, στους δημάρχους και στους τοπικούς βουλευτές, ο Πρωθυπουργός σημείωσε: «Θα υπάρχει συμμετοχή όλων των τοπικών φορέων. Ώστε το μέλλον αυτής της περιοχής να έχει την έγκριση και τη σφραγίδα των ίδιων των κατοίκων της.
Η ταχεία παράδοση του νέου αεροδρομίου είναι δυνατή μόνο με το σχήμα που υιοθετήθηκε. Να ανατεθούν, δηλαδή, η κατασκευή και η διαχείριση του αεροδρομίου σε μία ειδική εταιρεία, με αποκλειστικούς μετόχους από τη μία πλευρά το ελληνικό Δημόσιο και από την άλλη τον παραχωρησιούχο, τον “Όμιλο Αριάδνη” στον οποίο συμμετέχουν με τη σειρά τους οι δύο ιδιωτικοί φορείς στους οποίους προαναφέρθηκα. Το Δημόσιο κρατάει το 46% του μετοχικού κεφαλαίου. Θα καταβάλει ως άμεση χρηματοδότηση 180 εκατομμύρια κι άλλα 125 εκατομμύρια αργότερα, από το Τέλος Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αερολιμένων. Μαζί με τα 160 εκατομμύρια που θα συνεισφέρει ο ιδιώτης-μέτοχος, καλύπτουν πλήρως το ύψος της επένδυσης. Το Δημόσιο θα πάρει, όμως, πίσω και με το παραπάνω τα ποσά που θα συνεισφέρει. Στα 35 χρόνια της περιόδου διαχείρισης, τα μερίσματα μόνο του Δημοσίου από τα κέρδη του αεροδρομίου υπολογίζεται ότι θα ξεπεράσουν τα 1,2 δισεκατομμύρια ευρώ, στα οποία θα προστίθενται ακόμη 115 εκατομμύρια από το Αντισταθμιστικό Αντάλλαγμα και σημαντικά έσοδα από την ετήσια φορολόγηση.
Πρόκειται, με άλλα λόγια -και θα το επαναλάβω- για ένα σχήμα που συνδυάζει την εποπτεία του κράτους με την πρωτοβουλία και την εμπειρία του ιδιώτη. Έτσι διασφαλίζονται η γρήγορη κατασκευή του έργου, η σωστή λειτουργία του, η κερδοφόρα διαχείρισή του και η προοπτική επέκτασής του. Στο τέλος, δε, των 35 ετών της παραχώρησης, η αξία του αεροδρομίου -με μοναδικό, πλέον, ιδιοκτήτη το ελληνικό Δημόσιο- εκτιμούμε ότι θα ξεπερνά τα 2 δισεκατομμύρια ευρώ. Αυτό το μοντέλο σύμπραξης προσφέρει πολύτιμη τεχνογνωσία, φέρνει μαζί του την ποιοτική απασχόληση και σταθερά κέρδη και στους δύο μετόχους.
Γι' αυτό, εξάλλου, και μετά από πολλές παλινωδίες, τελικά το αποδέχθηκε και η προηγούμενη κυβέρνηση, που κύρωσε τη σύμβαση κατασκευής και παραχώρησης, άσχετα αν κληροδότησε στη σημερινή κυβέρνηση, όπως είπε ο Υπουργός, μια σειρά από μεγάλες δυσκολίες οι οποίες, όμως, χάρη στη συστηματική δουλειά του Υπουργείου ξεπεράστηκαν ώστε να είμαστε σήμερα στην ευχάριστη θέση να έχουμε υπογράψει όλα τα χρηματοδοτικά σχήματα και να μπορούμε να θεμελιώσουμε σήμερα το σπουδαίο αυτό έργο».
Τελειώνοντας την ομιλία του ο Κυριάκος Μητσοτάκης αφού τόνισε ότι «σήμερα ξεκινά ένα έργο που θα βελτιώσει την ποιότητα ζωής των κατοίκων του Ηρακλείου και ολόκληρης της Κρήτης, ενισχύοντας δραστικά την οικονομία της», πρόσθεσε:« Σε λίγα χρόνια από τώρα η Κρήτη δεν θα είναι απλώς το καμάρι της χώρας. Αλλά το πιο χειροπιαστό παράδειγμα του πως αντιλαμβανόμαστε την ανάπτυξη στην Ελλάδα. Από εσάς, συμπατριώτες μου, ζητώ ένα πράγμα μόνο: να αγκαλιάσετε από την αρχή αυτό το νέο, μεγάλο έργο. Γιατί αυτό το έργο είναι και δική σας περιουσία».