Σε τροχιά αδειοδότησης μπαίνει το οδικό έργο που θα συνδέσει την παράκαμψη Μακρακώμης με τη σήραγγα Τυμφρηστού του άξονα Λαμία – Καρπενήσι. Ανοίγει έτσι, βήμα – βήμα, ο δρόμος για να προχωρήσει στην τελική φάση ο διαγωνισμός για το έργο, προϋπολογισμού 200 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ, που βγήκε για δεύτερη φορά στον αέρα πριν δεκαπέντε μήνες.
Η πρώτη απόπειρα δημοπράτησης ακυρώθηκε μετά από «κόκκινη κάρτα» της Ενιαίας Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ), η οποία και έκανε δεκτή την προδικαστική προσφυγή της ένωσης ΔΟΜΙΚΗ ΚΡΗΤΗΣ – ΕΚΤΕΡ – ΕΡΕΤΒΟ – ΤΕΝΑ για τον αποκλεισμό μικρότερων εταιρειών. Ο διαγωνισμός με όρους που προσαρμόστηκαν στην απόφαση της αρχής επαναπροκηρύχθηκε άμεσα.
Έτσι, στη δεύτερη ευκαιρία, λίγο πριν τα Χριστούγεννα του 2023, πέρα από τους μεγάλους ομίλους, ΑΒΑΞ, ΤΕΡΝΑ, ΜΕΤΚΑ (Metlen) - ΑΚΤΩΡ (AKTOR Group), έδωσαν το «παρών» και τα εξής σχήματα: ΔΟΜΙΚΗ ΚΡΗΤΗΣ – ΕΚΤΕΡ – ΕΡΕΤΒΟ – ΤΕΝΑ, ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ – ΟΔΟΣ - ΙΝΤΕΡΚΑΤ - ΕΡΓΟΔΟΜΙΚΗ ΒΟΙΩΤΙΑΣ – ΕΡΓΟΚΑΤ και ΤΕΚΑΛ – ΕΛΙΚΑ – TRACE.
Οι έξι συμμετέχοντες πέρασαν επιτυχώς στην επόμενη φάση, η οποία είναι σε αναμονή από τον Μάρτιο του 2024, καθώς για να κληθούν οι ενδιαφερόμενοι να καταθέσουν προσφορές θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου.
Τα επόμενα βήματα
Τις προηγούμενες ημέρες τέθηκε σε διαβούλευση η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΜΠΕ) του έργου, η οποία θα ολοκληρωθεί στις 24 Μαρτίου 2025. Σύμφωνα με όσα είχε επισημάνει ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας στη Βουλή, αυτό που εκκρεμούσε για την ολοκλήρωση της ΜΠΕ ήταν η επιβεβαίωση της εφικτότητας της χάραξης του άξονα, μήκους 28,26 χιλιομέτρων.
Η έκδοση της απόφασης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων θα δώσει το έναυσμα για να εγκριθούν οι μελέτες ωρίμανσης του έργου και να ακολουθήσει η έγκριση της μελέτης κτηματολογίου και η κήρυξη της αναγκαστικής απαλλοτρίωσης. Η ολοκλήρωση αυτού του κύκλου θα οδηγήσει στην πρόσκληση των μνηστήρων να υποβάλουν οικονομικές προσφορές. Αν και το αρμόδιο υπουργείο εκτιμούσε ότι όλα αυτά θα είχαν ολοκληρωθεί εντός του πρώτου τριμήνου του 2025, τα πράγματα έχουν πάει αρκετά πίσω.
Η αξία του έργου
Το έργο ξεκινά επί της υφιστάμενης οδού Λαμίας - Καρπενησίου, από το ανατολικό μέτωπο της σήραγγας Τυμφρηστού και κατευθύνεται δυτικά όπου συνδέεται με το πέρας της Παράκαμψης Μακρακώμης. Πρόκειται για δευτερεύουσα αρτηρία, συνολικού μήκους 28,26 χλμ. Προβλέπονται 28 οδοί αποκατάστασης του τοπικού δικτύου, που κατά κύριο λόγο εξυπηρετούν προσβάσεις σε ιδιοκτησίες και αποκατάσταση δασικών ή αγροτικών δρόμων που διακόπτονται από τη διέλευση της χάραξης.
Η ταχύτητα μελέτης της οδού έχει προσδιοριστεί κατά κανόνα στα 70 χλμ./ώρα, σε ορεινό ως επί το πλείστον ανάγλυφο, και κατά τμήματα αυξημένη στα 80 ή 90 χλμ./ώρα. Η τυπική διατομή περιλαμβάνει μία λωρίδα κυκλοφορίας, πλάτους 3,75 μέτρων και μία εξωτερική λωρίδα καθοδήγησης 0,25 μέτρων ανά κατεύθυνση. Ανά τμήματα, στο ανηφορικό ρεύμα, προβλέπεται πρόσθετη λωρίδα κυκλοφορίας, όπου το συνολικό πλάτος της οδού φτάνει στα 11,5 μέτρα.
Η στοιχειώδης κυκλοφοριακή ανάλυση, που έγινε στο πλαίσιο της προμελέτης οδοποιίας, βάσει μετρήσεων που πραγματοποιήθηκαν την περίοδο Απριλίου 2002 Μαΐου 2003, η ετήσια μέση ημερήσια κυκλοφορία εκτιμήθηκε σε 2.096 οχήματα, με το ποσοστό βαρέων οχημάτων στο 12%.
Ο άξονας εξασφαλίζει τη συντομότερη σε μήκος οδική σύνδεση της Ανατολικής με τη Δυτική Στερεά Ελλάδα, καθώς και την οριζόντια σύνδεση του αυτοκινητόδρομου Αθήνας – Θεσσαλονίκης με την Ιόνια Οδό. Θα συνδυάσει επίσης και θαλάσσιες μεταφορές ενώνοντας τα λιμάνια σε Βόλο, Στυλίδα, Πλατυγυάλι Αστακού, Αμφιλοχία. Συγχρόνως, θα εξυπηρετεί την κίνηση μεταξύ Φθιώτιδας και Ευρυτανίας και αντίστοιχα των πρωτευουσών των δύο νομών, Λαμίας και Καρπενησίου, καθώς και οικιστικών περιοχών. Θα συνδέσει το Καρπενήσι με τον ΠΑΘΕ.
Διασχίζει οριζόντια και εξυπηρετεί τρεις νομούς και δύο περιφέρειες, σπάζοντας την απομόνωση των κεντρικών περιοχών της Στερεάς Ελλάδας, με πολλαπλασιαστικά οφέλη στην περιφερειακή και εθνική οικονομία. Αναμένεται πως θα επιδράσει καταλυτικά στην ανάπτυξη του εναλλακτικού τουρισμού του ενιαίου ορεινού όγκου Δυτικής Φθιώτιδας, Ευρυτανίας και Αιτωλοακαρνανίας, που αποτελεί έναν από τους πλησιέστερους και ελκυστικότερους φυσικούς πνεύμονες στην πρωτεύουσα.
Στόχος του σχεδιασμού, όπως σημειώνεται στο πλαίσιο της ΜΠΕ, ήταν η κατά το δυνατόν αποφυγή διέλευσης από περιοχές καταγεγραμμένων γεωλογικών ασταθειών, ο μέγιστος περιορισμός της γεωλογικής αβεβαιότητας, η κατά το δυνατόν ελαχιστοποίηση της κατά μήκος κλίσης σε υψόμετρα άνω των 600 μέτρων.
Πρόκειται για ένα σχετικά συμβατικό έργο, με περιορισμένο αριθμό και βαθμό δυσκολίας κατασκευής τεχνικών και κατά συνέπεια μικρό εκτιμώμενο χρόνο υλοποίησης. Η ωρίμανση του έργου, δηλαδή περίοδος αδειοδότησης και εκπόνησης μελετών, κατά τη ΜΠΕ, υπολογίζεται σε 8 μήνες, ενώ η κατασκευή του έργου σε 40 μήνες.
Η τελική χάραξη σχεδιάστηκε για τον δραστικό περιορισμό του κόστους του έργου, αλλά και της συντήρησής του. Υπενθυμίζεται ότι στο πλαίσιο της διακήρυξης, η συνολική προθεσμία εκτέλεσης του έργου ανέρχεται σε 54 μήνες.