ΓΔ: 1390.25 -0.88% Τζίρος: 130.99 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:24:59 DATA
odos_pyrgos

Εκτινάχτηκε πάνω από 700 εκατ. το κόστος του δρόμου Πύργος - Τσακώνα

Απαγορευτικά υψηλό το κόστος των εναλλακτικών λύσεων που εξετάζονται στην υπό κατάθεση προμελέτη, μπαίνει χρηματοδοτικό φρένο στο έργο. Σε προτεραιότητα η σύνδεση με την Αρχαία Ολυμπία μετά το 2025.

Χρηματοδοτικό φρένο στο έργο που θα κλείσει το οδικό «δαχτυλίδι» της Πελοποννήσου βάζει το κόστος των εναλλακτικών λύσεων για το τμήμα Πύργος – Καλό Νερό – Τσακώνα, που ξεκινούν από 700 εκατ. ευρώ και προσεγγίζουν το 1 δισ. ευρώ. Με την ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου που θα ενώσει την Πάτρα με τον Πύργο ως τα τέλη του 2025, σε προτεραιότητα μπαίνει το οδικό τμήμα που θα φτάσει ως την Αρχαία Ολυμπία.

Δεδομένου ότι η ημερήσια κυκλοφορία στον άξονα που διατρέχει νοτιότερα τη δυτική Πελοπόννησο είναι ακόμα πιο χαμηλή από το κομμάτι της Πατρών-Πύργου, η εξασφάλιση ευρωπαϊκών πόρων συνιστά μία δύσκολη εξίσωση. Εκτιμάται ότι με τα τεχνοοικονομικά χαρακτηριστικά και τον χαμηλό κυκλοφοριακό φόρτο, δύσκολα θα ενταχθεί στο ΕΣΠΑ.

Ειδικά από τη στιγμή που το πρόγραμμα «Μεταφορές» για τα έτη 2021-2027 του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, όπως πρόσφατα είπε στη Βουλή ο υφυπουργός Νίκος Ταχιάος, είναι μόλις 1,9 δισ. ευρώ, «κλάσμα μόνο των κολοσσιαίων κονδυλίων που ήταν διαθέσιμα σε προηγούμενες προγραμματικές περιόδους».

Υπενθυμίζεται ότι μόνο για να επιστρέψουν τα περίπου 75 χλμ. της Πατρών – Πύργου στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού, από την οποία είχε αποκοπεί το 2013, με την αναθεώρηση των συμβάσεων εξαιτίας της οικονομικής ύφεσης, χρειάστηκαν πάνω από δύο χρόνια διαπραγματεύσεων με τρεις διευθύνσεις της Κομισιόν. Θεωρείται πάντως ότι μετά από αυτή την επίπονη διαδικασία - πιλότο, η επανένωση και των υπολοίπων τμημάτων με την παραχώρηση, εφόσον βρεθεί χρηματοδότηση, θα είναι πιο εύκολη υπόθεση.

Σε προτεραιότητα η Αρχαία Ολυμπία

Σύμφωνα με όσα είπε ο κ. Ταχιάος στο πρόσφατο Olympia Forum, η προμελέτη του έργου Πύργος – Καλό Νερό – Τσακώνα, η οποία εκπονείται από την Ολυμπία Οδό κατόπιν υπουργικής απόφασης του 2022, θα παραδοθεί σε δύο εβδομάδες. Αυτή περιλαμβάνει τρία εναλλακτικά σενάρια για τη χάραξη του δρόμου, κυρίως στην περιοχή της λίμνης Καϊάφα για την οποία βγήκε και η «κόκκινη κάρτα» του ΣτΕ.

Ουσιαστικά το έργο αποτελείται από δύο τμήματα, το «Πύργος - Αλφειός» μήκους 13 χλμ. και το «Αλφειός - Καλό Νερό - Τσακώνα» μήκους 76,2 χλμ. Kαι τα δύο ήταν αρχικώς ενταγμένα στη σύμβαση παραχώρησης του 2007, δίνοντας επί της ουσίας και το εμβληματικό όνομα στον αυτοκινητόδρομο που θα έφτανε ως την Αρχαία Ολυμπία.

Οι περιβαλλοντικοί όροι για τα δύο τμήματα εγκρίθηκαν με κοινή υπουργική απόφαση το 2006, ύστερα από δημόσια διαβούλευση που προηγήθηκε. Όμως, κατόπιν προσφυγών που υποβλήθηκαν από ιδιώτες τόσο ενώπιον του ΣτΕ όσο και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αυτοί ακυρώθηκαν το 2010 για το τμήμα της διέλευσης από τον δήμο Ζαχάρως.

Πρόκειται για μία περιβαλλοντικά ευαίσθητη περιοχή που είναι χαρακτηρισμένη ως Natura. Η αποκοπή των τμημάτων από την παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού λόγω της κρίσης, μετέθεσε τις όποιες αποφάσεις στο μέλλον. Σε κάθε περίπτωση, η εκ νέου περιβαλλοντική αδειοδότηση της τεχνικής λύσης που θα επιλεγεί αποτελεί προϋπόθεση.

Όμως οι οφειλόμενες αλλαγές στον σχεδιασμό φέρνουν ως φαίνεται και τεράστια επιβάρυνση στο κόστος υλοποίησης, αφού η πιο «οικονομική» από τις τρεις εναλλακτικές είναι της τάξεως των 700 εκατ. ευρώ. Αυτό σημαίνει υπερδιπλάσιο κόστος από την Πατρών – Πύργου. Σύμφωνα δε με πληροφορίες, θα μπορούσε να φτάσει ως και το 1 δισ. ευρώ, εξαιτίας του ανάγλυφου του εδάφους και των αυξήσεων στα υλικά και την εργασία.

Έτσι, βάζοντας μπροστά την τμηματική υλοποίηση του έργου, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει θέσει σε προτεραιότητα το τμήμα «Πύργος – Αλφειός», που θα ενώσει τον αυτοκινητόδρομο με την Αρχαία Ολυμπία. Πρόκειται για το πιο ώριμο αυτή τη στιγμή τμήμα, μελετητικά και περιβαλλοντολογικά.

«Εμείς κοιτάζουμε πολύ σοβαρά πώς θα υλοποιηθεί αυτό το έργο και μάλιστα με τον τρόπο που είχε αρθρωθεί, με πρώτο το κομμάτι ως την Αρχαία Ολυμπία και εν συνεχεία πώς θα προχωρήσουν και τα επόμενα τμήματα. Πάντως εάν πούμε σήμερα ότι ολοκληρώνουμε την Πατρών-Πύργου, ένα έργο 331 εκατ. ευρώ, και αμέσως δημοπρατούμε ένα έργων των 700 εκατ. ευρώ, μάλλον αναξιόπιστους θα μας έκανε», σημείωσε την περασμένη εβδομάδα στη Βουλή ο κ. Ταχιάος, αποφεύγοντας να δώσει οποιοδήποτε χρονοδιάγραμμα.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Χρόνο και χρήμα ζητούν τα νέα έργα υποδομών: Το στοίχημα του υπ. Υποδομών

Νέο μείγμα πόρων αναζητεί το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, καθώς οι πόρτες του Ταμείου Ανάκαμψης έχουν κλείσει. Αύξηση ΠΔΕ και στροφή σε ιδιωτικά κεφάλαια για να καλυφθούν οι ανάγκες.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στην εκκίνηση τρία μεγάλα έργα με συνολικό προϋπολογισμό 560 εκατ.

Στη Βουλή η σύμβαση για τον αυτοκινητόδρομο Ιωάννινα - Κακαβιά που θα ενώσει την Ιονία με την Εγνατία Οδό. Στο υπουργικό συμβούλιο δύο σημαντικά έργα ύδρευσης που είχαν τεθεί εκτός Ταμείου Ανάκαμψης.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πακτωλός 23,9 δισ. στις κατασκευές αλλά φοβίζουν οι καθυστερήσεις πληρωμών

Μόνο μία στις τέσσερις πληρωμές γίνονται στην ώρα τους. Διαχρονική παθογένεια η αναθεώρηση προϋπολογισμών στα έργα. Αντιδρούν οι εταιρείες στο «χαράτσι» που επιβάλλεται στις παραχωρήσεις.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ανοίγει το νότιο τμήμα του Ε65: Η ιστορία... τρέλας ενός έργου 1,4 δισ.

Σε λιγότερες από τρεις ώρες το ταξίδι στα Τρίκαλα, διασύνδεση με την Εγνατία ως το καλοκαίρι του 2026. Η ανορθόδοξη πορεία κατασκευής του έργου, οι περιπέτειές του στην οικονομική κρίση και η δύσκολη επανεκκίνηση.