ΓΔ: 1392.77 0.59% Τζίρος: 38.17 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 14:00:33 DATA
Φωτο: Shutterstock

Εισπράξεις - ρεκόρ στην Αττική Οδό: Έσοδα 170 εκατ. πριν περάσει στη ΓΕΚ

Στο σύνολο των εννέα μηνών του 2024 και προτού αλλάξει χέρια, ο πιο επιτυχημένος αστικός αυτοκινητόδρομος της Ευρώπης κατέγραψε αύξηση εσόδων κατά περίπου 8% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2023. 

Με άλμα στη μέση ημερήσια κυκλοφορία πάνω από τις 270 χιλιάδες διελεύσεις για το πρώτο εννιάμηνο του έτους, η Αττική Οδός κλείνει σήμερα έναν κύκλο 23 ετών αδιάλειπτης λειτουργίας.

Στο σύνολο των εννέα μηνών, και προτού αλλάξει χέρια, περνώντας στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ο πιο επιτυχημένος αστικός αυτοκινητόδρομος της Ευρώπης κατέγραψε αύξηση εσόδων κατά περίπου 8% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρσι, ξεπερνώντας τα 170 εκατ. ευρώ.

Το ανοδικό σερί στις επιδόσεις της Αττικής Οδού επιβεβαιώνει τον χαρακτηρισμό που είθισται να της αποδίδεται ως «χρυσοφόρου» οδικού άξονα, ο οποίος επισφραγίσθηκε και με το καταβληθέν εχθές τίμημα των 3,27 δισ. ευρώ για τη νέα παραχώρηση.

Για τη χρήση του 2023, κατέγραψε τζίρο άνω των 215 εκατ. ευρώ έναντι 197,2 εκατ. ευρώ το 2022, σημειώνοντας μία αύξηση της τάξεως του 9,5% και 9% σε όρους κυκλοφορίας και εσόδων αντίστοιχα. Οι μέσες ημερήσιες διελεύσεις ανήλθαν σε 259,3 χιλιάδες, κατά 9,9% υψηλότερες από το 2019.

Ακολουθώντας αυτή την τάση, η μέση ημερήσια κυκλοφορία στο πρώτο εννιάμηνο του 2024 ενισχύθηκε, σύμφωνα με πληροφορίες, κατά περίπου 5% σε σχέση με το αντίστοιχο ενιάμηνο του 2023, ενώ η αύξηση σε σχέση με το 2019 ανήλθε σε 16%. Ακόμη, τα έσοδα -χωρίς ΦΠΑ- ξεπέρασαν τα 170 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά σχεδόν 8% έναντι του ενιαμήνου του 2023. Σε σχέση, δε, με το αντίστοιχο διάστημα του 2019 η άνοδος είναι 18%.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την εξέλιξη της κυκλοφορίας στον αυτοκινητόδρομο, που άλλαξε το προφίλ των μετακινήσεων στο λεκανοπέδιο, κυρίως με το δεδομένου της μείωσης του διοδίου στα 2,50 ευρώ αρχής γενομένης από αύριο Κυριακή, έχουν ορισμένα απολογιστικά στοιχεία του 2023. Στα επιβαρυμένα κυκλοφοριακά τμήματα του άξονα παρατηρήθηκε άνοδος 5,7% τις εργάσιμες ημέρες και 10,9% τις αργίες. 

Διανύθηκαν συνολικά 1.535.472.654 χιλιόμετρα, με το πιο επιβαρυμένο τμήμα να είναι αυτό μεταξύ των κόμβων Εθνικής Οδού Αθηνών – Λαμίας (Μεταμόρφωσης) και Δουκίσσης Πλακεντίας.

Τι θα ισχύσει με διόδια και e-pass

Βάσει των προβλέψεων της νέας σύμβασης, από τα μεσάνυχτα του Σαββάτου προς Κυριακή το βασικό διόδιο ορίζεται στα 2,50 ευρώ ανά διέλευση για ΙΧ (κατηγορίες 2, 3 και 4) και αυτό θα ισχύσει για πέντε χρόνια. Ως προς τα υπόλοιπα οχήματα, η χρέωση θα είναι 1,25 ευρώ για τα μοτοποδήλατα, 6,25 ευρώ για τα μικρά και μεσαία φορτηγά (κατηγορία 5) και 10,00 ευρώ για τα μεγάλα φορτηγά (κατηγορία 6).

Όσο για τους κατόχους e-PASS για τη διασφάλιση της ομαλής κυκλοφορίας των οχημάτων, περνούν αυτομάτως όλες οι συνδρομές στη Νέα Αττική Οδός Α.Ε. Έτσι,  οι πομποδέκτες e-PASS και οι κάρτες διελεύσεων συνεχίζουν να χρησιμοποιούνται κανονικά και μετά τις 05.10.2024, με μεταφορά των ποσών που αντιστοιχούν στα χρηματικά υπόλοιπα των συνδρομητικών λογαριασμών προπληρωμής.

Ειδικά για τον Οκτώβριο, διατηρούνται τα προγράμματα Bonus: διατηρείται η πρόβλεψη για τις 15 δωρεάν διελεύσεις του Οκτωβρίου, καθώς και τα προγράμματα Friendly και Business: οι τιμές των 30 πρώτων διελεύσεων μειώνονται στα επίπεδα του βασικού διοδίου, με τις υφιστάμενες τιμές των επόμενων 20 διελεύσεων (31η έως 50η) και τις τιμές πλέον των 50 διελεύσεων (51η και άνω) να διατηρούνται ως έχουν σήμερα, μόνο για τον μήνα Οκτώβριο.

Επιπλέον, οι συσκευές e-PASS εξακολουθούν να χρησιμοποιούνται στο πλαίσιο της διαλειτουργικότητας και στους άλλους αυτοκινητοδρόμους, ενώ αντίστοιχα οι πομποδέκτες άλλων αυτοκινητοδρόμων συνεχίζουν να χρησιμοποιούνται κανονικά και στην Αττική Οδό.  

Κλιμακωτά διόδια μετά το πέμπτο έτος

Μετά την πέμπτη επέτειο της σύμβασης, για να αποφευχθούν φαινόμενα κυκλοφοριακής συμφόρησης, ο ανάδοχος μπορεί να προτείνει την καθιέρωση διαφοροποιημένου διοδίου, ανά χρονικά διαστήματα εντός της ημέρας πχ. ώρες αιχμής και μη, ή ανά ημέρες πχ. καθημερινές, Σαββατοκύριακα ή αργίες, ή ακόμα και ανά σταθμούς διοδίων. 

Σε περίπτωση που αυτό εφαρμοστεί, όμως, δεν θα μπορεί το μέσο ωριαίο τέλος διοδίου να υπερβαίνει το βασικό διόδιο, ενώ κατά τις ώρες αιχμής το τέλος διοδίου δεν θα πρέπει να ξεπεράσει το 30% του βασικού τέλους διοδίου. Ορίζονται πάντως τέσσερις προϋποθέσεις, που πρέπει να πληρούνται σωρρευτικά για να εφαρμοστεί η διαφοροποιημένη χρέωση.

Αρχικά, θα πρέπει η μέση ωριαία ταχύτητα κυκλοφορίας στην κατεύθυνση αιχμής και κατά τη διάρκεια της πρωινής και απογευματινής αιχμής (διάρκειας τουλάχιστον δύο ωρών) να πέφτει κάτω από 45 χλμ./ώρα για 30 ημέρες εντός ενός συνεχόμενου εξαμήνου, της θερινής περιόδου (15/06-31/08) μη συμπεριλαμβανομένης, και σε τουλάχιστον τρία από τα τέσσερα τμήματα μεταξύ ανισόπεδων κόμβων: Δουκίσσης Πλακεντίας-Αθηνών-Λαμίας, Παπάγου-Αγίας Παρασκευής, Φυλής-Αθηνών-Λαμίας, Λεονταρίου-Δουκίσσης Πλακεντίας.

Ακολούθως, η πρόταση θα πρέπει να εγκριθεί από το δημόσιο, κατόπιν σύμφωνης γνώμης του ανεξάρτητου μηχανικού, καθώς και να ενημερωθεί σχετικά η DGMove και εφόσον κριθεί απαραίτητο να ληφθεί σύμφωνη γνώμη της. Τέλος, το προτεινόμενο σύστημα ξεκαθαρίζεται πως θα εφαρμοσθεί με ευθύνη, επιμέλεια και έξοδα του παραχωρησιούχου.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Περνά στην... παράταση η Αττική Οδός: Πότε θα αναλάβει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

Έπεσαν οι υπογραφές για να πάρει τον «χρυσό» αυτοκινητόδρομο η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, αλλά δεν αναμένεται να αναλάβει τη λειτουργία πριν το α' τρίμηνο του 2025. Μέχρι τότε θα την κρατήσει ο υφιστάμενος παραχωρησιούχος.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Γκάζια» στα έσοδα της Αττικής Οδού λίγο πριν περάσει στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

Ένα εξάμηνο προτού γίνει αλλαγή σκυτάλης, με τις εργασίες βαριάς συντήρησης του άξονα σε πλήρη εξέλιξη, τα έσοδα του αυτοκινητόδρομου συνέχισαν το πρώτο τρίμηνο του 2024 την ανοδική πορεία, ξεπερνώντας τα 50 εκατ. ευρώ.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Έγκριση από την Επ. Ανταγωνισμού της απόκτησης Αττικής Οδού από ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

Σύμφωνα με την Επιτροπή η απόκτηση «δεν προκαλεί σοβαρές αμφιβολίες ως προς το συμβατό αυτής με τις απαιτήσεις λειτουργίας του ανταγωνισμού στις σχετικές αγορές στις οποίες αφορά».
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Συνεχίζει να τρελαίνει τα... κοντέρ των επενδυτών η Αττική Οδός

Από το ήδη υψηλό τίμημα των 3,27 δισ., η συμφωνία με τη Μ. Λάτση ανεβάζει 15% περισσότερο την αποτίμηση του οδικού άξονα. Δυνατότητα πώλησης επιπλέον 39% των μετοχών έχει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. «Μαγνήτης» και ο ΒΟΑΚ.