Με τουλάχιστον τέσσερις ενδιαφερόμενους θα ξεκινήσει το Υπερταμείο την κούρσα αναζήτησης στρατηγικού επενδυτή για τις Ελληνικές Αλυκές, με στόχο να «κλειδώσει» ως το τέλος του 2024. Παράλληλα, προχωρούν οι διαδικασίες ώστε μέχρι τον Νοέμβριο να αναδειχθεί ο ανάδοχος για το αεροδρόμιο της Καλαμάτας, με το Υπερταμείο να διατηρεί ποσοστό 10% μετά τη συναλλαγή, όπως ανέφερε χθες ο διευθύνων σύμβουλος, Γρηγόρης Δ. Δημητριάδης.
Όπως επισήμανε, το Υπερταμείο θα έχει από την 1η Ιανουαρίου 2025 ένα νέο στρατηγικό σχέδιο, που θα το βάλει σε μία φάση «ενηλικίωσης», κατά την οποία θα εξελιχθεί σε ένα πραγματικό Sovereign Wealth Fund (SWF). «Με το προηγούμενο στρατηγικό σχέδιο, το οποίο ολοκληρώνεται φέτος με επιτυχία, εστιάσαμε στην παραγωγή μεγαλύτερης αξίας για τις επόμενες γενιές. Για αυτό, ακόμα και αν βρίσκουμε operators, όπως στο αεροδρόμιο Καλαμάτας όπου θα παραμείνουμε με ένα ποσοστό 10%, στόχος μας είναι να υπάρχει συνέχεια και να εξασφαλίσουμε ότι τα πράγματα προχωράνε σωστά και ότι υπάρχει μία αξία για την κοινωνία», ανέφερε.
Ελληνικό και κυπριακό ενδιαφέρον για τις Ελληνικές Αλυκές
Έχοντας βάλει τις Ελληνικές Αλυκές σε πορεία κερδοφορίας, το Υπερταμείο βρίσκεται στην τελική ευθεία της προετοιμασίας για την αναζήτηση στρατηγικού επενδυτή, ώστε η εταιρεία να περάσει σε αναπτυξιακή και εξωστρεφή τροχιά. Επί του παρόντος, ξεκινά η χαρτογράφηση των μετόχων και γίνεται η αξιολόγηση του business plan, με στόχο το τελευταίο τρίμηνο του 2024 να βγει στον αέρα ο σχετικός διαγωνισμός, που αναμένεται να τρέξει σε ορίζοντα διμήνου.
Σε πρώτη φάση, θα καθοριστεί το προφίλ του επενδυτή που θα συμβάλλει στην ανάδειξη κατά το μέγιστο της δυναμικής της εταιρείας σε νέα προϊόντα και εξαγωγές. Εάν θα προτιμηθεί, για παράδειγμα, μία εταιρεία μεταποίησης άλατος ή μια εταιρεία λιανικής που έχει ήδη παρουσία στο ράφι. Σημειώνεται πως οι Ελληνικές Αλυκές, το 2022, κατέγραψαν ρεκόρ πωλήσεων και κερδοφορίας, ύψους 9,06 εκατ. ευρώ και 1,77 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, προτού ακόμα ξεκινήσει η διαδικασία, υπάρχουν τέσσερις ενδιαφερόμενοι, κυρίως εταιρείες ή επενδυτές, που δραστηριοποιούνται στην ελληνική και την κυπριακή αγορά. Ο στρατηγικός επενδυτής, πάντως, θα αποκτήσει ποσοστό χαμηλότερο του 60%, ενώ το Υπερταμείο θα διατηρήσει και σε αυτή την περίπτωση ένα ποσοστό του μετοχικού κεφαλαίου. Σήμερα, μετά την εξαγορά, τον προηγούμενο Σεπτέμβριο, του 24,81% που κατείχε η «ΚΑΛΑΣ ΑΕ», το Υπερταμείο κατέχει το 80% και 20% παραμένει σε δήμους.
Μοντέλο «Καλαμάτας» και για τα 22 μικρά αεροδρόμια
Στοχεύοντας να κλείσει την παραχώρηση του αεροδρομίου της Καλαμάτας εντός του έτους, το Υπερταμείο βάζει ρότα για την ανάδειξη του προτιμητέου επενδυτή ως τον Νοέμβριο. Η παραχώρηση του αεροδρομίου της Καλαμάτας για διάστημα 40 ετών έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον τεσσάρων σχημάτων: ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - GMR Airports, Μυτιληναίος – Corporation America Airports, Egis Airport – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις - Aéroports de la Cote d’Azur και Fraport AG – Delta Airport Investments – ΠΗΛΕΑΣ (Όμιλος Κωνσταντακόπουλου).
Το ξεκίνημα της αξιοποίησης των συνολικά 23 μικρότερων περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας, που εντάσσονται στο χαρτοφυλάκιο του Υπερταμείου, δεν έγινε τυχαία από το «Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος». Χάρη στις μεγάλες τουριστικές επενδύσεις που έχουν γίνει στη Μεσσηνία και την ευρύτερη περιοχή, η επιβατική κίνηση από το 2010 εκτοξεύθηκε κατά 250% περίπου ως το 2022, ενώ εκτιμάται ότι θα φτάσει τους 500.000 επιβάτες πριν τη συμπλήρωση της δεκαετίας. Μερίδιο της επιτυχίας θέλει να καρπωθεί και το Υπερταμείο διατηρώντας το 10% του μετοχικού κεφαλαίου της νέας εταιρικής οντότητας που θα φτιαχτεί για τη διαχείριση, λειτουργία και συντήρηση του αερολιμένα.
Όσον αφορά στην αξιοποίηση των υπολοίπων 22 μικρότερων αεροδρομίων, που είναι υπό τη διαχείριση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, πρόθεση του Υπερταμείου είναι να ακολουθήσει ένα μοντέλο στα πρότυπα της Καλαμάτας. Βεβαίως, σε αυτή την περίπτωση μιλάμε για ένα ενιαίο cluster, ως προς το οποίο εξετάζονται σενάρια για το πώς θα γίνει πιο ελκυστικό προς τους ιδιώτες επενδυτές, αφού δεν παρουσιάζουν και τα 22 αεροδρόμια εμπορικό ενδιαφέρον.
Αυτή την περίοδο, οι σύμβουλοι του Υπερταμείου «τρέχουν» μία απαιτητική άσκηση με επιτόπιες επισκέψεις. Σε αυτό το πλαίσιο, εξετάζονται πολλές παράμετροι από το εάν επαρκεί ή μπορεί να επεκταθεί ο διάδρομος προσ/απογείωσης και εάν μπορεί να δεχθεί learjet έως πιθανές άλλες χρήσεις. Στο επόμενο στάδιο, θα φτιαχτεί το business plan για κάθε αεροδρόμιο, ώστε στη συνέχεια να συνταχθεί το συνολικό business plan και να προκύψει το χρηματοδοτικό μοντέλο. Μέσα σε όλα υπό εξέταση είναι και το ποσοστό της συμμετοχής του δημοσίου.
Επενδυτικό ταμείο με όρους βιωσιμότητας
Εντωμεταξύ, μέχρι το κλείσιμο της Βουλής για τη θερινή περίοδο, αναμένεται η ψήφιση του σχεδίου νόμου για τη δημιουργία του Εθνικού Επενδυτικού Ταμείου. Όπως επισήμανε ο κ. Δημητριάδης, η μετεξέλιξη του Υπερταμείου σε Sovereign Wealth Fund, στα πρότυπα αντίστοιχων επενδυτικών ταμείων του εξωτερικού, γίνεται με επίκεντρο τη βιωσιμότητα, ενώ παράλληλα μετασχηματίζει τις θυγατρικές μου με πυρήνα τις στρατηγικές ESG.
Είναι ενδεικτικό ότι η χώρα μας το 2024, χάρη στις επιδόσεις του Υπερταμείου ως προς την ορθότερη διαχείριση κρατικών κεφαλαίων σχετικά µε το περιβάλλον, την κοινωνία και την ανθεκτικότητα, ανέβηκε στη 12η θέση (16 θέσεις συγκριτικά με το 2022) στην κατάταξη του Global Sovereign Wealth Funds Scoreboard ανάμεσα σε 200 Δημόσια και Συνταξιοδοτικά Ταμεία.
«Το Υπερταμείο συνέβαλε στην εξέλιξη των οργανισμών του χαρτοφυλακίου του σε αυτόνομες οικονομικές μονάδες, ωφέλιμες για την κοινωνία. Μπορεί το ESG να φαινόταν σε όλους μας ως επιπλέον βάρος, δεδομένου ότι δεν είχαμε αυτή την κουλτούρα, βοήθησε όμως να κινούμαστε όλοι προς μία κοινή κατεύθυνση, διοικήσεις και εργαζόμενοι», σχολίασε ο κ. Απόστολος Αποστολάκης, διευθύνων σύμβουλος του ΟΚΑΑ, που διαχειρίζεται δύο κεντρικές αγορές, μία κρεαταγορά και 11 ιχθυόσκαλες ανά την Ελλάδα.