Μια μεγάλη αποκρατικοποίηση με τη μέθοδο της παραχώρησης εισέρχεται στην τελική ευθεία. Πρόκειται για τον διαγωνισμό παραχώρησης του αεροδρομίου Καλαμάτας που διενεργεί το Υπερταμείο. Η κατάθεση των οικονομικών προσφορών από τα τέσσερα σχήματα που έχουν περάσει στη β' φάση του διαγωνισμού έχει οριστεί για τις 11 Οκτωβρίου, χωρίς να υπάρχει πρόθεση από το Υπερταμείο να δοθεί παράταση, κάτι για το οποίο είναι ενήμεροι οι τέσσερις διεκδικητές, ή όσοι εξ αυτών αποφασίσουν να υποβάλουν δεσμευτική οικονομική προσφορά.
Θα απαιτηθεί μια εβδομάδα για τυχόν διευκρινίσεις επί των προσφορών και μετά το ΔΣ του Υπερταμείου θα επιλέξει την καλύτερη προσφορά, ώστε έως το τέλος του έτους να υπογραφεί η σύμβαση παραχώρησης και ο παραχωρησιούχος να αρχίσει τα έργα αναβάθμισης του αεροδρομίου μετά το πρώτο τρίμηνο του 2025.
Τα τέσσερα σχήματα που έχουν δικαίωμα να υποβάλουν οικονομικές δεσμευτικές προσφορές αποτελούνται από διεθνείς διαχειριστές αεροδρομίων σε συνεργασία με γνωστούς ελληνικούς επιχειρηματικούς ομίλους. Πρόκειται για τους:
- ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. (51%)- GMR Airports Limited (49%). Πρόκειται για το σχήμα που έχει κερδίσει το διαγωνισμό για την παραχώρηση του αεροδρομίου στο Καστέλι. Η GMR Airports είναι ινδική εταιρεία με μεγάλη πείρα στη διαχείριση αεροδρομίων.
- ΜΥΤΙΛHΝΑΙΟΣ Α.Ε. (70%)-CORPORATION AMERICA AIRPORTS S.A.(30%). Η Corporation America είναι λατινοαμερικάνικη εταιρεία διαχείρισης αεροδρομίων με παρουσία σε 56 αεροδρόμια, από τα οποία μεταφέρονται ετησίως 80 εκατ. επιβάτες.
- Egis Airport Operation (45%) -AKTOR CONCESSIONS SINGLE MEMBER S.A. (45%)- Aéroports de la Cote d’Azur (10%). Η Άκτωρ Παραχωρήσεις, θυγατρική της Ελλάκτωρ των Ολλανδών της Reggeborgh είναι η ελληνική παρουσία σε αυτή την κοινοπραξία. Οι άλλες δύο γαλλικές εταιρείες έχουν μεγάλη πείρα στη διαχείριση αεροδρομίων.
- FRAPORT AG (51%)- DELTA AIRPORT INVESTMENTS A.E. (24,5%)- ΠΗΛΕΑΣ Α.Ε (24,5%). Στην κοινοπραξία αυτή η γερμανική Fraport είναι ο operator. Γνωστή πλέον στην Ελλάδα αφού έχει κερδίσει τον διαγωνισμό για την εκμετάλλευση 14 ελληνικών περιφερειακών αεροδορμίων, τα αποτελέσματα των οποίων μέχρι σήμερα είναι άκρως ικανοποιητικά αφού έχουν αναβαθμίσει τις υπηρεσίες τους και έχουν συμβάλει στην άνοδο του τουριστικού προϊόντος. Η Delta Airport Investments είναι συμφερόντων του επιχειρηματία Δημήτρη Κοπελούζου και η Πηλέας ανήκει στην οικογένεια Κωνσταντακόπουλου που ελέγχει το Costα Νavarino.
Το Υπερταμείο θα διατηρήσει συμμετοχή 10% στο αεροδρόμιο
Η περίοδος παραχώρησης έχει οριστεί για 40 χρόνια και στόχος της ιδιωτικοποίησης είναι οι επενδύσεις υποδομών από τον παραχωρησιούχο που θα αναβαθμίσουν το αεροδρόμιο.
Οι επενδύσεις θα επικεντρωθούν στο εκσυγχρονισμό και την επέκταση του κτιρίου των επιβατών (terminal) αλλά και στους χώρους στάθμευσης των αεροσκαφών.
Το Υπερταμείο θα διατηρήσει το 10% στο αεροδρόμιο Καλαμάτας. Η συμμετοχή ενδεχομένως θα περάσει στο νέο Επενδυτικό Ταμείο που ιδρύει το Υπερταμείο με στόχο τις τοποθετήσεις σε στρατηγικές εταιρείες και υποδομές.
Αύξηση της κίνησης το 2024 μετά την πτώση της περσινής χρονιάς
Το αεροδρόμιο της Καλαμάτας με την επωνυμία «Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος» εμφανίζει τα τελευταία χρόνια υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης καθώς διακινούνται περί τους 350.000 ετησίως με το 90% εξ αυτών να προέρχεται από το εξωτερικό.
Στη μεγέθυνση αυτή σημαντικό ρόλο έχει παίξει το resort του Costa Νavarino που έχει βάλει στον τουριστικό χάρτη τη Μεσσηνία. «Παραφωνία» ήταν η περσινή χρονιά, όπου κατεγράφη μείωση της επιβατικής κίνησης. Φέτος όμως φαίνεται να έχει επιστρέψει η «κανονικότητα», αφού σύμφωνα με τα τελευταία επίσημα στοιχεία στο 7μηνο Ιανουάριος-Ιούλιος κατεγράφησαν 82.000 διεθνείς αεροπορικές αφίξεις, ενισχυμένες κατά 11,7% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2023.
Υπενθυμίζεται πως τμήμα του αεροδρομίου της Καλαμάτας χρησιμοποιείται από την Πολεμική Αεροπορία για την πτητική εκπαίδευση των πιλότων της σχολής Ικάρων, ενώ, μετά από συμφωνία συνεργασίας με ισραηλινό όμιλο, στόχος είναι η Καλαμάτα να καταστεί διεθνές κέντρο πτητικής εκπαίδευσης.