ΓΔ: 1401.58 0.28% Τζίρος: 97.06 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 DATA
Φωτο: Shutterstock

Αεροδρόμιο Καλαμάτας: Οκτώβριο οι προσφορές από τέσσερα ισχυρά σχήματα

Δύο χρόνια μετά την έναρξη του διεθνούς διαγωνισμού, θα κατατεθούν οι οικονομικές προσφορές για την εκμετάλλευση του αεροδρομίου για 40 έτη. Πώς «απογειώθηκε» η κίνηση στο Αεροδρόμιο Καλαμάτας.

Μέσα στο φθινόπωρο αναμένονται οι εξελίξεις για το πρώτο από τα 23 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας, που ανοίγει τον χορό της αξιοποίησης. Τα τέσσερα ισχυρά επενδυτικά σχήματα που έδωσαν το «παρών» στον διαγωνισμό του Υπερταμείου  για την παραχώρηση του αεροδρομίου της Καλαμάτας καλούνται να επισφραγίσουν το ενδιαφέρον τους, καταθέτοντας οικονομικές προσφορές στις 11 Οκτωβρίου 2024.

Στόχος είναι ως το τέλος του έτους να έχει αναδειχθεί ο προτιμητέος επενδυτής, ώστε στις αρχές του 2025 να υπογραφεί η σύμβαση παραχώρησης για τη διαχείριση, λειτουργία, ανάπτυξη, επέκταση, συντήρηση και εκμετάλλευση του διεθνούς αερολιμένα «Καπετάν Β. Κωνσταντακόπουλος» για 40 έτη.

Όπως έχει γράψει το BD, η συμμετοχή του Υπερταμείου στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας που θα τρέξει την παραχώρηση έχει «κλειδώσει» στο 10%, προκειμένου να εξασφαλισθεί τόσο η συνέχεια όσο και η επιστροφή αξίας στην κοινωνία. Βάσει των όρων του διαγωνισμού, η συμμετοχή μπορούσε να ανέλθει κατά το μέγιστο στο 15%.

Μαραθώνιος διετίας

Η εντυπωσιακή πορεία του αεροδρομίου της Καλαμάτας ως το 2019, με «καύσιμο» τις μεγάλες τουριστικές επενδύσεις που έχουν γίνει την τελευταία δεκαπενταετία στη Μεσσηνία -και την ευρύτερη περιοχή- με προεξάρχουσα το Costa Navarino, ουσιαστικά επανέφερε στο προσκήνιο την αξιοποίηση των μικρότερων περιφερειακών αερολιμένων της χώρας.

Πρόκειται για τα 23 «ορφανά» αεροδρόμια που, μετά τα δύο μεγάλα πακέτα παραχώρησης στη FraportGreece, έμειναν στα χέρια της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), καθώς εκτιμήθηκε ότι δεν είχαν υψηλό εμπορικό ενδιαφέρον. Εν. συνεχεία, εντάχθηκαν στο χαρτοφυλάκιο του Υπερταμείου, όμως ο κορωνοϊός ανέβαλε τις σκέψεις αξιοποίησης. Τα σενάρια τότε έφερναν σε πρώτη γραμμή 4-5 μικρά αεροδρόμια που είχαν αρχίσει να ανεβάζουν ρυθμούς και τον διαχωρισμό σε clusters.

Η πρώτη από τις 23 μικρότερες πύλες της χώρας που έκανε τη διαφορά ήταν το «Καπετάν Β. Κωνσταντακόπουλος», διακινώντας 341.000 επιβάτες το 2019, εκ των οποίων οι 317.000 ήταν από το εξωτερικό. Η κίνηση από το 2010 εκτοξεύθηκε κατά 250% περίπου ως το 2022, που έκλεισε με περισσότερους από 351.000 επιβάτες. Με τις επενδύσεις που θα γίνουν, εκτιμάται πως θα προσεγγίσει τους 500.000 επιβάτες πριν το τέλος της δεκαετίας.

Με την επανεκκίνηση των ταξιδιών το 2021, ο κύβος ερρίφθη και ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του αεροδρομίου της Καλαμάτας βγήκε στον αέρα τον Σεπτέμβριο του 2022 και πριν τα Χριστούγεννα τέσσερα σχήματα εκδήλωσαν ενδιαφέρον: ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - GMR Airports, Μυτιληναίος – CorporationAmerica Airports, Egis Airport – Ακτωρ Παραχωρήσεις - roports de la Cote d’Azur και Fraport AG – Delta Airport Investments – ΠΗΛΕΑΣ (Όμιλος Κωνσταντακόπουλου).

Από εκεί κει πέρα, όμως, τα πράγματα έχουν κυλήσει πολύ αργά, με γνώστες της διαδικασίας να αποδίδουν την καθυστέρηση στην έλλειψη εμπειρίας από την πλευρά του Υπερταμείου να ωριμάσει το asset. Υπενθυμίζεται ότι την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων την έκανε το ΤΑΙΠΕΔ. Πλέον, το νερό φαίνεται πως μπήκε στο αυλάκι, με την ανάδειξη του αναδόχου να αναμένεται ότι θα μετρήσει ένα δίμηνο περίπου από την κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών.

Προετοιμάζονται τα υπόλοιπα 22 αεροδρόμια

Όσο για τα υπόλοιπα 22 μικρά αεροδρόμια, αυτά θα αξιοποιηθούν τελικά σε μία ενιαία συστάδα, με τη συμμετοχή και πάλι του ιδιωτικού τομέα σε μία μορφή σύμπραξης. Έτσι, δεν θα δημιουργηθούν αερολιμένες δύο ή και περισσότερων ταχυτήτων, με μόνο κριτήριο το εμπορικό ενδιαφέρον, με στόχο κυρίως να γίνει ισόρροπα η απαραίτητη αναβάθμιση των υποδομών τους, αλλά θα επιχειρηθεί μία win-win συνθήκη με προϋποθέσεις και κίνητρα για τους επενδυτές.

Οι σύμβουλοι που έχουν επιλεγεί από το Υπερταμείο έχουν προχωρήσει με τις επιτόπιες επισκέψειςστους αερολιμένες, ώστε να καταγράψουν την κατάσταση, αλλά και τις δυνατότητες των υφιστάμενων υποδομών. Για παράδειγμα, αν επαρκεί ή μπορεί να επεκταθεί ο διάδρομος προσ/απογείωσης, αν μπορεί να δεχθεί learjet ή αν υπάρχουν άλλες πιθανές χρήσεις.

Επόμενο βήμα είναι η κατάρτιση των 22 επιμέρους business plans, ώστε στη συνέχεια να καταρτιστεί το συνολικό business plan και να προκύψει το χρηματοδοτικό μοντέλο. Υπό εξέταση είναι και το ποσοστό συμμετοχής του δημοσίου. Στόχος είναι να γίνει ο διαγωνισμός ελκυστικός. Τα αεροδρόμια είναι τα εξής: Χίος, Αλεξανδρούπολη, Άραξος, Κάρπαθος, Λήμνος, Ιωάννινα, Μήλος, Νάξος, Πάρος, Ικαρία, Κύθηρα, Λέρος, Σητεία, Ν. Αγχίαλος, Κάλυμνος, Σκύρος, Σύρος, Αστυπάλαια, Καστελλόριζο, Καστοριά, Κάσος και Κοζάνη.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ellinikes alykes
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Μαγνήτης» επενδυτών οι Ελληνικές Αλυκές, τέσσερις οι ενδιαφερόμενοι

Πριν ακόμα αρχίσει το Υπερταμείο τη διαδικασία αναζήτησης επενδυτή, έχουν εμφανιστεί τέσσερις ενδιαφερόμενοι. Κλείνει η παραχώρηση του αεροδρομίου Καλαμάτας. Τι θα γίνει με τα 22 μικρά αεροδρόμια.
Aerodromio Heraklion
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ζητείται ο πραγματικός... ιδιοκτήτης του αεροδρομίου «Ν. Καζαντζάκης»

Να ξεκαθαρίσουν το τοπίο των ιδιοκτησιών στο ακίνητο - φιλέτο του αεροδρομίου Ηρακλείου, ώστε να αξιοποιηθεί μετά το 2027, θα επιχειρήσουν ως το τέλος του 2024 το υπουργείο Υποδομών και ο Δήμος Ηρακλείου.
Αεροδρόμιο Καλαμάτας
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αεροδρόμιο Καλαμάτας: Προσφορές στις 11 Οκτωβρίου, ισχυροί διεκδικητές

Αισιοδοξία στο Υπερταμείο για την παρχώρηση, αφού οι ενδιαφερόμενοι είναι μεγάλα σχήματα με συμμετοχή διαχειριστών αεροδρομίων και εγχώριων ομίλων. Έργα αναβάθμισης μετά το α' τρίμηνο του 2025.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Γιατί δεν... απογειώνεται η αξιοποίηση του αεροδρομίου στο Ηράκλειο

Το φιλόδοξο σχέδιο αξιοποίησης της μεγάλης έκτασης του αεροδρομίου Νίκος Καζαντζάκης προσκρούει στο θολό ιδιοκτησιακό καθεστώς, καθώς ο δήμος του Ηρακλείου διεκδικεί την ιδιοκτησία του 1/3 της έκτασης.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Βγαίνουν στους δρόμους μέσα στον Μάιο 140 ηλεκτρικά λεωφορεία

Επενδύσεις που θα ξεπεράσουν το 1 δισ. για την ανανέωση του στόλου με συνολικά 1.500 νέα λεωφορεία ως το 2027. Παγιώνεται η συμμετοχή των ιδιωτών στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας. Πρόβλημα παραμένει η έλλειψη οδηγών.
businessdaily-ETAD-Zaxaro-touristiko-periptero
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ο κύβος ερρίφθη για τα κρατικά ακίνητα και την αξιοποίηση από το Υπερταμείο

Διαγωνισμός για την επιλογή project manager, ενώ ακολουθεί η επιλογή ανεξάρτητων αποτιμητών που θα αναλάβουν να χαρτογραφήσουν 36.000 ακίνητα της ΕΤΑΔ, ώστε τα πρώτα 1.000 να ωριμάσουν προς αξιοποίηση.