Μέσα στο φθινόπωρο αναμένονται οι εξελίξεις για το πρώτο από τα 23 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας, που ανοίγει τον χορό της αξιοποίησης. Τα τέσσερα ισχυρά επενδυτικά σχήματα που έδωσαν το «παρών» στον διαγωνισμό του Υπερταμείου για την παραχώρηση του αεροδρομίου της Καλαμάτας καλούνται να επισφραγίσουν το ενδιαφέρον τους, καταθέτοντας οικονομικές προσφορές στις 11 Οκτωβρίου 2024.
Στόχος είναι ως το τέλος του έτους να έχει αναδειχθεί ο προτιμητέος επενδυτής, ώστε στις αρχές του 2025 να υπογραφεί η σύμβαση παραχώρησης για τη διαχείριση, λειτουργία, ανάπτυξη, επέκταση, συντήρηση και εκμετάλλευση του διεθνούς αερολιμένα «Καπετάν Β. Κωνσταντακόπουλος» για 40 έτη.
Όπως έχει γράψει το BD, η συμμετοχή του Υπερταμείου στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας που θα τρέξει την παραχώρηση έχει «κλειδώσει» στο 10%, προκειμένου να εξασφαλισθεί τόσο η συνέχεια όσο και η επιστροφή αξίας στην κοινωνία. Βάσει των όρων του διαγωνισμού, η συμμετοχή μπορούσε να ανέλθει κατά το μέγιστο στο 15%.
Μαραθώνιος διετίας
Η εντυπωσιακή πορεία του αεροδρομίου της Καλαμάτας ως το 2019, με «καύσιμο» τις μεγάλες τουριστικές επενδύσεις που έχουν γίνει την τελευταία δεκαπενταετία στη Μεσσηνία -και την ευρύτερη περιοχή- με προεξάρχουσα το Costa Navarino, ουσιαστικά επανέφερε στο προσκήνιο την αξιοποίηση των μικρότερων περιφερειακών αερολιμένων της χώρας.
Πρόκειται για τα 23 «ορφανά» αεροδρόμια που, μετά τα δύο μεγάλα πακέτα παραχώρησης στη FraportGreece, έμειναν στα χέρια της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), καθώς εκτιμήθηκε ότι δεν είχαν υψηλό εμπορικό ενδιαφέρον. Εν. συνεχεία, εντάχθηκαν στο χαρτοφυλάκιο του Υπερταμείου, όμως ο κορωνοϊός ανέβαλε τις σκέψεις αξιοποίησης. Τα σενάρια τότε έφερναν σε πρώτη γραμμή 4-5 μικρά αεροδρόμια που είχαν αρχίσει να ανεβάζουν ρυθμούς και τον διαχωρισμό σε clusters.
Η πρώτη από τις 23 μικρότερες πύλες της χώρας που έκανε τη διαφορά ήταν το «Καπετάν Β. Κωνσταντακόπουλος», διακινώντας 341.000 επιβάτες το 2019, εκ των οποίων οι 317.000 ήταν από το εξωτερικό. Η κίνηση από το 2010 εκτοξεύθηκε κατά 250% περίπου ως το 2022, που έκλεισε με περισσότερους από 351.000 επιβάτες. Με τις επενδύσεις που θα γίνουν, εκτιμάται πως θα προσεγγίσει τους 500.000 επιβάτες πριν το τέλος της δεκαετίας.
Με την επανεκκίνηση των ταξιδιών το 2021, ο κύβος ερρίφθη και ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του αεροδρομίου της Καλαμάτας βγήκε στον αέρα τον Σεπτέμβριο του 2022 και πριν τα Χριστούγεννα τέσσερα σχήματα εκδήλωσαν ενδιαφέρον: ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - GMR Airports, Μυτιληναίος – CorporationAmerica Airports, Egis Airport – Ακτωρ Παραχωρήσεις - Aéroports de la Cote d’Azur και Fraport AG – Delta Airport Investments – ΠΗΛΕΑΣ (Όμιλος Κωνσταντακόπουλου).
Από εκεί κει πέρα, όμως, τα πράγματα έχουν κυλήσει πολύ αργά, με γνώστες της διαδικασίας να αποδίδουν την καθυστέρηση στην έλλειψη εμπειρίας από την πλευρά του Υπερταμείου να ωριμάσει το asset. Υπενθυμίζεται ότι την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων την έκανε το ΤΑΙΠΕΔ. Πλέον, το νερό φαίνεται πως μπήκε στο αυλάκι, με την ανάδειξη του αναδόχου να αναμένεται ότι θα μετρήσει ένα δίμηνο περίπου από την κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών.
Προετοιμάζονται τα υπόλοιπα 22 αεροδρόμια
Όσο για τα υπόλοιπα 22 μικρά αεροδρόμια, αυτά θα αξιοποιηθούν τελικά σε μία ενιαία συστάδα, με τη συμμετοχή και πάλι του ιδιωτικού τομέα σε μία μορφή σύμπραξης. Έτσι, δεν θα δημιουργηθούν αερολιμένες δύο ή και περισσότερων ταχυτήτων, με μόνο κριτήριο το εμπορικό ενδιαφέρον, με στόχο κυρίως να γίνει ισόρροπα η απαραίτητη αναβάθμιση των υποδομών τους, αλλά θα επιχειρηθεί μία win-win συνθήκη με προϋποθέσεις και κίνητρα για τους επενδυτές.
Οι σύμβουλοι που έχουν επιλεγεί από το Υπερταμείο έχουν προχωρήσει με τις επιτόπιες επισκέψειςστους αερολιμένες, ώστε να καταγράψουν την κατάσταση, αλλά και τις δυνατότητες των υφιστάμενων υποδομών. Για παράδειγμα, αν επαρκεί ή μπορεί να επεκταθεί ο διάδρομος προσ/απογείωσης, αν μπορεί να δεχθεί learjet ή αν υπάρχουν άλλες πιθανές χρήσεις.
Επόμενο βήμα είναι η κατάρτιση των 22 επιμέρους business plans, ώστε στη συνέχεια να καταρτιστεί το συνολικό business plan και να προκύψει το χρηματοδοτικό μοντέλο. Υπό εξέταση είναι και το ποσοστό συμμετοχής του δημοσίου. Στόχος είναι να γίνει ο διαγωνισμός ελκυστικός. Τα αεροδρόμια είναι τα εξής: Χίος, Αλεξανδρούπολη, Άραξος, Κάρπαθος, Λήμνος, Ιωάννινα, Μήλος, Νάξος, Πάρος, Ικαρία, Κύθηρα, Λέρος, Σητεία, Ν. Αγχίαλος, Κάλυμνος, Σκύρος, Σύρος, Αστυπάλαια, Καστελλόριζο, Καστοριά, Κάσος και Κοζάνη.