Μπορεί γενικότερα οι τιμές στην αγορά των προϊόντων ευρείας κατανάλωσης να βρίσκονται σε καθοδικό κύκλο, ωστόσο το κλίμα το οποίο διαμορφώνεται δεν είναι μία εύκολη συνθήκη. Καθορίζεται κατά βάση από την εμφανή καταναλωτική κόπωση. Έτσι μπορεί να εξηγηθεί –επισημαίνουν πηγές της αγοράς– ο «βομβαρδισμός» των προσφορών στην περίοδο της πασχαλινής αγοράς και ευρύτερα του Μαΐου, με αποτέλεσμα να προκύψει αρνητική πορεία στον «πληθωρισμό των σούπερ μάρκετ».
Πηγές της αγοράς που έχουν άμεση γνώση των όσων συμβαίνουν στις ... ταμειακές μηχανές των σούπερ μάρκετ, βεβαιώνουν ότι στο πρώτο δεκαπενθήμερο του μήνα οι ταμίες των καταστημάτων εργάζονται εντατικά. Αντιθέτως, στο δεύτερο δεκαπενθήμερο του μήνα, τα πράγματα –όσο περνούν οι μέρες– γίνονται όλο και πιο δύσκολα. Και οι ταμειακές μηχανές εργάζονται στο ... ρελαντί.
Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι η καταναλωτική κόπωση είναι εμφανής κι οι πρώτοι που το αντιλαμβάνονται είναι οι αλυσίδες των σούπερ μάρκετ, οι οποίες παρακολουθούν τις εισπράξεις μέρα με τη μέρα. Αυτό το δεδομένο είναι προφανές ότι δεν επιτρέπει ένα νέο ανατιμητικό κύμα, καθώς θα έπληττε την κατανάλωση. Δηλαδή, θα μειωνόταν ευρύτερα ο όγκος των πωλήσεων. Κι αυτό είναι ένας εφιάλτης για τις παραγωγικές επιχειρήσεις.
Όχι πως δεν συμβαίνει σε επιμέρους κλάδους. Αλλά δεν οφείλεται στις ανατιμήσεις. Οι ίδιες πηγές ανέφεραν, για παράδειγμα, ότι υπάρχουν κλάδοι που χαμογελούν και κλάδοι που κλαίνε εξαιτίας των αλλαγών στις κλιματικές συνθήκες. Ανέφεραν συγκεκριμένα ότι στην πρώτη κατηγορία ανήκουν ενδεικτικά οι κλάδοι των αναψυκτικών, της μπύρας και του παγωτού, που ευνοούνται από την πρόωρη άνοδο των θερμοκρασιών. Πρόκειται για κλάδους που κέρδισαν χρόνο στην προώθηση των προϊόντων τους. Αντιθέτως στη δεύτερη κατηγορία ανήκει ο κλάδος των αλλαντικών, που έχουν υψηλότερες πωλήσεις τους χειμερινούς μήνες και πρόωρα οι εταιρείες του διαπίστωσαν τη συρρίκνωση των πωλήσεων τους.
Από την άλλη πλευρά, σοβαρό πρόβλημα αντιμετωπίζουν οι επτά κλάδοι εκτός τροφίμων, στους οποίους βάσει του νόμου έχει επιβληθεί η κατά 30% μείωση των προσφορών (απορρυπαντικών, ειδών καθαρισμού σπιτιού κλπ). Όπως έλεγαν οι ίδιες πηγές πρόκειται για κλάδους που επί σειρά ετών έχουν εκπαιδεύσει τους καταναλωτές σε τακτικές και υψηλές προσφορές και πλέον δεν διαθέτουν αυτό το εργαλείο όσο το είχαν στο παρελθόν.
Τα τμήματα μάρκετινγκ των εταιρειών αναζητούν τρόπους να επανέλθουν με προωθητικές ενέργειες προς τους καταναλωτές, ψάχνοντας στα ... αρχεία τους για μεθόδους που παραπέμπουν στις αρχές της δεκαετίας του 1990. Τότε που, επί παραδείγματι, με πέντε κουπόνια μπορούσες να πάρεις ένα ποδήλατο ή κάτι αντίστοιχο. Σε κάθε περίπτωση δεν φέρονται διατεθειμένοι να εγκαταλείψουν το «μέτωπο» των προσφορών.
Και αν οι θερινοί μήνες –που συνήθως περιορίζονται οι προσφορές εξαιτίας του τουριστικού κύματος, που διατηρεί την ζήτηση σε υψηλά επίπεδα– δεν φημίζονται για τον μεγάλο αριθμό των προσφορών, σε κάθε περίπτωση από τον Σεπτέμβριο τα πράγματα θα είναι διαφορετικά.