ΓΔ: 1397.63 0.94% Τζίρος: 86.84 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 DATA
super-market-5%

Τα τέσσερα νέα μέτρα κατά της ακρίβειας και οι επιφυλάξεις της αγοράς

Το παρασκήνιο των διαβουλεύσεων Σκρέκα με σούπερ μάρκετ και βιομηχανία πριν την ανακοίνωση των μέτρων. Σημαντικότερο νέο μέτρο η μείωση κατά 30% των παροχών από προμηθευτές σε λιανεμπόρους.

Με υψηλές προσδοκίες για την κυβέρνηση, αλλά και εκτιμήσεις από την αγορά για χαμηλή αποτελεσματικότητα, ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Κώστας Σκρέκας παρουσίασε χθες το νέο «πακέτο» παρεμβάσεων, στην εναγώνια κυβερνητική προσπάθεια περιορισμού της ακρίβειας.

Είχαν προηγηθεί δύο συναντήσεις της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Ανάπτυξης με την Ένωση Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος (ΕΣΕ) και δεκάδες τηλεφωνικές επικοινωνίες, καθώς και μία συνάντηση με τον Σύνδεσμο Ελληνικών Βιομηχανιών τροφίμων (ΣΕΒΤ) πριν από τα Χριστούγεννα. Τα τέσσερα νέα μέτρα, που ανήγγειλε αρχικά ο πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης, επαναλαμβάνοντας τον χαρακτηρισμό περί «μπανανίας», αφορούν:

Πρώτον, στη μείωση κατά 30% των συνολικών παροχών που κάνουν ετησίως οι προμηθευτές προς τους λιανεμπόρους. Όπως εξηγούσαν πηγές της αγοράς, με γενικούς όρους οι παροχές εντάσσονται σε δύο κατηγορίες: η μία είναι η παροχή επί τιμολογίου που δίνει ο προμηθευτής στον λιανέμπορο και η άλλη είναι οι κάθε είδους προσφορές που κάνει ο προμηθευτής στα καταστήματα του λιανέμπορου. Στόχος του υπουργείου είναι η μείωση του 30% να αφορά όλες τις προσφορές. Και τούτο διότι κατ΄αυτό τον τρόπο θα αναγκαστεί ο προμηθευτής να αλλάξει τους τιμοκαταλόγους του και το κόστος των προσφορών να το ενσωματώσει στην τελική τιμή.

Αν δεν το κάνει αυτό, τότε θα αυξηθεί το μικτό περιθώριο κέρδους του και θα θεωρηθεί ως παράβαση με βάση την άλλη ρύθμιση που έχει «παγώσει» τα περιθώρια μικτού κέρδους στα επίπεδα του 2021. Όλα αυτά βέβαια μένει να διευκρινιστούν με βάση τις υπουργικές αποφάσεις που θα εκδοθούν. Αυτή, πάντως, είναι και η σημαντικότερη εκ των παρεμβάσεων που ανακοίνωσε ο κ. Σκρέκας.

Δεύτερον, «καθαρές τιμές» από το χωράφι στο ράφι. Για τα οπωροκηπευτικά και το κρέας, κόκκινο και λευκό. Όλοι οι εμπλεκόμενοι, απ' τον παραγωγό ως τον λιανέμπορο πρέπει να εμφανίζουν στα τιμολόγιά τους «καθαρές τιμές». Θα επιτρέπεται μόνο πιστωτικό τιμολόγιο έως 3% για επιστροφές προϊόντων ή φύρα. Όπως εξηγούσαν πηγές της αγοράς, αυτό ισχύει και τώρα. Δεν πρόκειται να αλλάξει κάτι επ΄ αυτού.

Τρίτον, απαγορεύεται – από χθες(;) - στους προμηθευτές, που αυξάνουν τις τιμές των προϊόντων, να κάνουν προωθητικές ενέργειες για τρεις μήνες, στα προϊόντα, που ανατιμήθηκαν. Κι όπως εξήγησε ο κ. Σκρέκας θα αφορά γνωστοποιήσεις ανατιμήσεων που θα κάνουν οι εταιρείες από εδώ και στο εξής. Στην προκειμένη περίπτωση, η κυβέρνηση αποβλέπει στον περιορισμό της ανταγωνιστικής δυνατότητας των εταιρειών που έχουν κάνει ανατιμήσεις έναντι των εταιρειών του ιδίου κλάδου που δεν έχουν ανατιμήσεις τα προϊόντα τους. Όμως, στην περίπτωση που ο κλάδος είναι ολιγοπωλιακός ή οι εταιρείες που έχουν κάνει ανατιμήσεις διαθέτουν ισχυρής επωνυμίας προϊόντα, οι επιπτώσεις είναι σχετικές.  Και βέβαια όσοι πρόλαβαν να κάνουν ανατιμήσεις και τις έχουν περάσει στον καταναλωτή είναι και οι κερδισμένοι!

Τέταρτον, επιβάλλεται πλαφόν στο μικτό περιθώριο κέρδους του βρεφικού γάλακτος. Το πλαφόν ορίζεται ως άθροισμα του λειτουργικού κόστους της εταιρείας για την συγκεκριμένη κατηγορία των προϊόντων και εμπορικού κέρδους 7%. Στην προκειμένη περίπτωση στον κλάδο υπάρχει μία ελληνική παραγωγική εταιρεία και άλλες τρεις μεγάλες πολυεθνικές εισαγωγικές εταιρείες. Η ελληνική επειδή δεν μπορεί να κρύψει τίποτα θα είναι εξ ορισμού «νομιμόφρων», εν αντιθέσει με τις πολυεθνικές που έχουν την δυνατότητα οι μητρικοί όμιλοι να διαχειριστούν κατά το δοκούν τα κοστολογικά τους στοιχεία!

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τα ραντεβού Θεοδωρικάκου για την ακρίβεια και ο νέος στόχος της κυβέρνησης

Ποιοι ήταν οι πρώτοι παράγοντες της αγοράς που συνάντησε ο νέος υπουργός Ανάπτυξης και ποιο μήνυμα μετέφερε. Στόχος πλέον δεν είναι είναι να συγκρατηθεί ο πληθωρισμός τροφίμων, αλλά να γίνει αρνητικός.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ξέσπασε πόλεμος τιμών των σούπερ μάρκετ στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας

Ανοικτή επίθεση Lidl με συγκρίσεις τιμών σε προϊόντα private label και μειώσεις τιμών σε 80 προϊόντα. Ο ανταγωνισμός αναμένεται να παρασύρει χαμηλότερα και τις τιμές στα επώνυμα προϊόντα.
ΕΣΕ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Φρένο» στον πληθωρισμό των τροφίμων προβλέπουν τα σούπερ μάρκετ

Μειώνονται συνεχώς οι ανατιμήσεις που προαναγγέλλονται από τους προμηθευτές, τονίζει η ηγεσία της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος. Επικρίνει τη μονιμοποίηση έκτακτων μέτρων, αλλά προβλέπει επιτυχία στο σχέδιο για μειώσεις 5%.