Οι προοπτικές ανάπτυξης του γαστρονομικού τουρισμού στη Θεσσαλονίκη και την ευρύτερη περιοχή ήταν το θέμα που συζήτησαν άνθρωποι του χώρου στο workshop που διοργάνωσε ο Δήμος Θεσσαλονίκης και η Ααντιδημαρχία Τουρισμού και Πολιτισμού, με τίτλο: «Ο Γαστρονομικός Ορίζοντας της Θεσσαλονίκης - Αναδυόμενες τάσεις και προοπτικές».
Στην εκδήλωση, που έγινε διαδικτυακά, παρέστη και η υφυπουργός Τουρισμού Σοφία Ζαχαράκη, η οποία τόνισε ότι η υποστήριξη και ανάδειξη του ελληνικού γαστρονομικού τουρισμού αποτελεί μια από τις κορυφαίες προτεραιότητες, ειδικά αυτή τη γεμάτη προκλήσεις χρονιά.
«Ως Ελληνική Κυβέρνηση και Υπουργείο Τουρισμού, μέλημά μας από την πρώτη στιγμή, και στα όρια των αντοχών της οικονομίας μας, είναι να στηρίξουμε τους ανθρώπους της γαστρονομίας, της εστίασης και του τουρισμού, οι οποίοι πλήττονται δυσανάλογα από την παρούσα κρίση. Γιατί κάθε επιχείρηση εστίασης και τουρισμού που παύει τη δραστηριότητά της και κάθε εκπαιδευμένος υπάλληλος σε εστιατόριο ή ξενοδοχείο που αποφασίζει να αλλάξει επαγγελματικό κλάδο αποτελεί ανυπολόγιστο περαιτέρω πλήγμα για το τουριστικό προϊόν της χώρας και επιφέρει μείωση της ανταγωνιστικότητάς μας. Αυτή είναι η αγωνία μας, και εκεί κατευθύνουμε τις προσπάθειές μας», ανέφερε χαρακτηριστικά η κ. Ζαχαράκη.
Η υφυπουργός υπογράμμισε ότι «η γαστρονομία -και ευρύτερα ο γαστρονομικός τουρισμός- αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα μέσα για την υπέρβαση της παρούσας κρίσης. Και αποτελεί ουσιώδες κομμάτι της εικόνας και της ταυτότητάς μας προς τα κρίσιμα τουριστικά κοινά».
Επεσήμανε δε, ότι η νέα, μετά covid-19 εποχή οφείλει να διέπεται και από ένα εξίσου νέο πνεύμα και στον τουρισμό, με κύρια χαρακτηριστικά την ποιότητα του τουριστικού προϊόντος και την προσαρμοστικότητα στη νέα και ραγδαία εξελισσόμενη τουριστική αγορά που αναδύεται. «Απαιτεί επαγγελματισμό, αποτελεσματικές και κεντρικές προσεγγίσεις με δείκτες και μετρήσιμα αποτελέσματα. Ένα διαρκώς επαναπροσδιορισμένο με σύγχρονους όρους πλουραλισμό, μια νέα σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, το πλέον χρήσιμο εργαλείο για όλες τις παρεμβάσεις που αξιώνουν βιωσιμότητα. Επιδιώκουμε νέες, διαφανείς, ανοιχτές και συμμετοχικές προσεγγίσεις διαχείρισης του τουριστικού μας προϊόντος», τόνισε η κ. Ζαχαράκη.
Αναφερόμενη στη Θεσσαλονίκη, σημείωσε ότι με την εξαιρετικά αξιόλογη γαστρονομική κληρονομιά που διαθέτει, μπορεί να αποτελέσει κόμβο γαστρονομικού τουρισμού για όλη την ευρύτερη περιοχή της νοτιοανατολικής Ευρώπης αλλά ακόμη και της ανατολικής Μεσογείου. Είπε ακόμη, ότι στην ευρύτερη περιφέρεια της Μακεδονίας και στη βόρεια Ελλάδα εν γένει, υπάρχουν περιοχές παραγωγής διατροφικών προϊόντων ΠΟΠ απαράμιλλης ποιότητας, τα οποία μπορούν να αποτελέσουν «μαγνήτη» για την περιοχή, τόσο σε επίπεδο κουζίνας όσο και στο επίπεδο των επισκέψιμων χώρων παραγωγής ποιοτικών διατροφικών προϊόντων (επισκέψιμα οινοποιεία, ζυθοποιεία, αγροτουρισμός).
Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνος Ζέρβας μίλησε για την ανάγκη περαιτέρω προώθησης της γαστρονομικής ταυτότητας, επισημαίνοντας πως η Θεσσαλονίκη χαρακτηρίζεται -και δικαίως- από τον διεθνή Τύπο και έγκριτα έντυπα ως η γαστρονομική πρωτεύουσα της Ελλάδας: «Με άρτια εκπαιδευμένους σεφ, μοναδικές γεύσεις και επαγγελματισμό, η Θεσσαλονίκη προσφέρει αυθεντική εμπειρία, από το πιο πολυτελές εστιατόριο, μέχρι την ταβέρνα και το street food».
Από την πλευρά της, η αντιδήμαρχος Πολιτισμού- Τουρισμού Μαρία Καραγιάννη επεσήμανε την ανάγκη για συντονισμένες δράσεις στη μετα-covid εποχή. Σε αυτό το πλαίσιο συζητήθηκαν οι προοπτικές και τα μέχρι τώρα δεδομένα για την ανάπτυξη του γαστρονομικού τουρισμού με τη συμμετοχή της Μαίρης Τριανταφυλλοπούλου, συντονίστριας της ομάδας έργου για τον Γαστρονομικό Τουρισμό του Υπ. Τουρισμού (αμπελουργός, οινοποιός, ιδιοκτήτρια ξενοδοχειακών επιχειρήσεων), της Χαρίτας Βλάχου, διδάσκουσας (Γαστρονομικός Τουρισμός-Αγροδιατροφή) στο ΠΜΣ «Τουρισμός και Τοπική Ανάπτυξη» του ΑΠΘ, της Ντίνας Νικολάου, μέλους της ομάδας έργου για το Γαστρονομικό Τουρισμό του Υπ. Τουρισμού (σεφ, ιδιοκτήτρια εστιατορίων εξωτερικού, ambassador της ελληνικής γαστρονομίας στο εξωτερικό), του Δημήτρη Τασιούλα σεφ, ιδιοκτήτη εστιατορίου «THRIA», chef ambassador του Thessaloniki Food Festival, της Σύλβιας Κουμεντάκη (συμβουλευτική και διοργάνωση γαστρονομικών εκδηλώσεων & παραγωγή gourmet προϊόντων της εταιρείας «Chef Stories»), του Δημήτρη Λαζαρίδη, ιδιοκτήτη των εταιρειών «Lazaridis.gr» & «Reputation.gr», marketing strategist in gastronomy & hospitality marketing, του Δημήτρη Μπούχαλη, καθηγητή του Bournemouth University, ειδικού στις βιομηχανίες τουρισμού, αναψυχής και φιλοξενίας.