.Ο επικεφαλής της Jumbo Απόστολος Βακάκης πιστός στο μότο του, «καλύτερα να εκπλήσσεις ευχάριστα παρά δυσάρεστα την επενδυτική κοινότητα», μιλώντας στους αναλυτές υπεραμύνθηκε του συντηρητικού guidance για το 2023 που κάνει λόγο για αύξηση πωλήσεων 15%, ενώ στο πρώτο τρίμηνο οι πωλήσεις «τρέχουν» με ρυθμό ανόδου 33%.
Όπως υποστήριξε «έξω έχει ηλιοφάνεια, αλλά η αγορά περιμένει μια δικαιολογία για να διορθώσει». Επανέλαβε μάλιστα ό,τι είχε πει στην τελευταία γενική συνέλευση της εταιρείας: «Αν δεν υποχωρήσει ο πληθωρισμός ο καταναλωτής θα σταματήσει να ψωνίζει. Οι τιμές σε λίγο θα είναι απαγορευτικές». Και επειδή, όπως χαρακτηριστικά είπε, «nο consumer, no party», επισήμανε την ανάγκη όλη η εφοδιαστική αλυσίδα να προχωρήσει σε μειώσεις τιμών.
«Εμείς σεβόμαστε τον καταναλωτή και όποιο όφελος προκύψει από τη μείωση του λειτουργικού κόστους (ρεύμα, επιτόκια, εργατικά κ.α.) θα το επιστρέψουμε στον καταναλωτή», ανέφερε ο κ. Βακάκης. Δεν είναι τυχαίο ότι στις εκτιμήσεις της διοίκησης για το 2023 το περιθώριο μικτού κέρδους υποχωρεί στο 54% από 55,92% το 2022. Αυτό δείχνει ότι μπορεί εντός της χρήσης η εταιρεία να ακολουθήσει επιθετική εμπορική πολιτική ώστε να διατηρήσει τα μερίδια αγορά της, αφού πέρυσι όλη η ανάπτυξη προήλθε από τις ανατιμήσεις των προϊόντων.
Ο κ. Βακάκης για άλλη μια φορά απέκλεισε το ενδεχόμενο εξαγορών από τη Jumbo λέγοντας ότι μια τέτοια κίνηση «θα ήταν η αρχή του τέλους». Οπως υποστήριξε: «Η Jumbo είναι ένα αεροπλάνο που προσγειώνεται και απογειώνεται. Δεν θέλουμε να την κάνουμε ρουκέτα και να μην ξέρουμε που πηγαίνει». Επίσης, απέκλεισε τη σύναψη δανεισμού για την ανάπτυξη της εταιρείας.
Η σχετική ερώτηση τού έγινε επειδή η εταιρεία ανακοίνωσε την πρόωρη αποπληρωμή του ομολογιακού των 200 εκατ. ευρώ που λήγει το 2026 και, αν εξαιρεθούν οι μισθώσεις, ο δανεισμός της γίνεται μηδενικός. Όμως ο κ. Βακάκης ήταν κάθετος λέγοντας πως δεν υπάρχει κανένα πλάνο για νέο δανεισμό. Άλλωστε στο τέλος του 2022 το ταμείο της εταιρείας ήταν κατά 522 εκατ. ευρώ μεγαλύτερο από τα δάνεια για αυτό και αποφασίστηκε η πρόωρη αποπληρωμή του ομολόγου.
Σε ότι αφορά στο δίκτυο, η εταιρεία θα προχωρήσει στην προσθήκη ενός νέου καταστήματος στη Βουλγαρία με μίσθωση, ενός ιδιόκτητου καταστήματος στη Ρουμανία, ενώ το νέο υπερ-κατάστημα στην Κύπρο, αναμένεται να λειτουργήσει προς το τέλος του 2023.
Για την αγορά του Ισραήλ, όπου για πρώτη φορά ο όμιλος απέκτησε παρουσία μέσω συμφωνίας franchise, o κ. Βακάκης επισήμανε πως η λειτουργία του πρώτου σημείου πώλησης ανέδειξε κάποια προβλήματα τα οποία πρέπει να λυθούν ώστε να ξεδιπλωθεί στη συνέχεια το πλάνο ανάπτυξης για 15 καταστήματα.
Υπενθυμίζεται ότι οι προβλέψεις της διοίκησης για το σύνολο του 2023 κάνουν λόγο για αύξηση πωλήσεων κατά 15% σε σχέση με το 2022 στα 1,08 δισ. ευρώ και για περιθώριο μικτού κέρδους στο 54%. Επίσης, τα καθαρά κέρδη θα κυμανθούν μεταξύ 270 και 275 εκατ. ευρώ.
Το 2022, οι πωλήσεις του ομίλου αυξήθηκαν κατά 14,12% σε σύγκριση με το 2021 και έφτασαν τα 949,38 εκατ. ευρώ. Τα EBITDA ανήλθαν στα 336,75 εκατ. ευρώ ενισχυμένα κατά 10% και τα καθαρά κέρδη του ομίλου έφτασαν τα 248,6 εκατ. καταγράφοντας αύξηση 14,78% συγκρινόμενα με το 2021.
Στο τέλος 2022 ο όμιλος αριθμούσε 83 καταστήματα σε Ελλάδα (53), Κύπρο (5) Βουλγαρία (9) και Ρουμανία (16). Μέσω συνεργασιών, ο όμιλος έχει παρουσία με 33 καταστήματα που φέρουν το σήμα Jumbo, σε επτά χώρες (Αλβανία, Κόσοβο, Σερβία, Βόρεια Μακεδονία, Βοσνία, Μαυροβούνιο και Ισραήλ).