ΓΔ: 1390.49 0.56% Τζίρος: 113.37 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02 DATA
Φωτο: Shutterstock

Τι κρύβει το deal της Motor Oil για το 75% του τομέα ΑΠΕ της Ελλάκτωρ

Το deal αποτιμά την αξία της πρώην Άνεμος σε 1 δισ. ευρώ και δίνει στη Motor Oil ισχυρή ώθηση για την ανάπτυξη των δραστηριοτήτων της στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Οι νέες ισορροπίες μετόχων στην Ελλάκτωρ.

H δυναμική είσοδος του ομίλου Βαρδινογιάννη στην Ελλάκτωρ με την εξαγορά του 30% που κατέχουν οι εφοπλιστές Δ. Μπάκος και Γ. Καϋμενάκης είχε και «ουρά», αφού ο απώτερος στόχος της οικογένειας μέσω της Motor Oil  ήταν η εξαγορά της θυγατρικής Άνεμος που δραστηριοποιείται στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (ΑΠΕ) και κυρίως στα αιολικά πάρκα.

Η Motor Oil έχει συν-διαμορφώσει ένα αρχικό πλαίσιο συμφωνίας με τη Reggeborgh για την απόκτηση ποσοστού 75% του μετοχικού κεφαλαίου εταιρείας που θα συσταθεί και θα έχει ως περιουσιακό στοιχείο το χαρτοφυλάκιο των ΑΠΕ της Ελλάκτωρ συνολικής ισχύος 493 MW καθώς επίσης και σειρά έργων υπό κατασκευή συνολικής ισχύος άνω των 1,6 GW. Ο όμιλος Ελλάκτωρ θα συμμετέχει με ποσοστό 25% στο μετοχικό κεφάλαιο της νέας εταιρείας. Η αξία επιχείρησης για την εν λόγω συναλλαγή (enterprise value) συμφωνήθηκε σε 1 δισ. ευρώ και υπόκειται σε περαιτέρω προσαρμογές συναρτώμενες με την κερδοφορία της επιχείρησης και τη δομή της συναλλαγής.

Σημειώνεται πως η Άνεμος ήταν θυγατρική της Ελλάκτωρ αλλά το 2018 απορροφήθηκε από την εισηγμένη εταιρεία. Για να πωληθεί θα πρέπει να γίνει απόσχιση κλάδου ώστε να αποκτηθεί από τη Motor Oil ως νομική οντότητα. Η Άνεμος μάλιστα ήταν το «άγιο δισκοπότηρο» στην κόντρα των οικογενειών Καλλιτσάντση και Μπόμπολα-Κούτρα το καλοκαίρι του 2017 για τον έλεγχο της Ελλάκτωρ.

Η μεγάλη διαφωνία μεταξύ των δύο πλευρών ήταν η αξιοποίηση της Άνεμος. Η πλευρά Μπόμπολα-Κούτρα επιθυμούσε να πωληθεί –υπήρχαν προσφορές- ώστε να «αναπνεύσει» οικονομικά ο όμιλος, ενώ η οικογένεια Καλλιτσάντση υποστήριζε ότι η διατήρηση της συμμετοχής θα ήταν περισσότερο επωφελής για τον όμιλο προϊόντος του χρόνου. Η νίκη της οικογένειας Καλλιτσάντση για τον έλεγχο της Ελλάκτωρ καθόρισε και την τύχη της Άνεμος που όχι μόνο παρέμεινε στον όμιλο αλλά απορροφήθηκε από τη μητρική εταιρεία.

Ο τομέας των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και του υδρογόνου αποτελούν στρατηγικές επιλογές του ομίλου της Motor Oil. Διαθέτει σε λειτουργία 280MW αιολικής και ηλιακής ενέργειας –τα 220MW τα είχε αποκτήσει από τη Fortress - ενώ βρίσκονται υπό ανάπτυξη επιπλέον 21 αιολικά πάρκα και επτά μονάδες αποθήκευσης. Υπό κατασκευή από τη Motor Oil  είναι σταθμοί ΑΠΕ ισχύος 84 MW και υπό ανάπτυξη άδειες συνολικής δυναμικότητας 650 MW. Ο όμιλος της Motor Oil, δραστηριοποιείται και στην παραγωγή υδρογόνου στο διυλιστήριο των Αγίων Θεοδώρων, καθώς διαθέτει μια μονάδα συνεχούς καταλυτικής αναμόρφωσης Νάφθας (CCR) που παράγει υδρογόνο ως παραπροϊόν και μια εξ’ολοκλήρου μονάδα παραγωγής υδρογόνου βασισμένη στην καταλυτική αναμόρφωση μεθανίου με ατμό (SMR) προκειμένου να παρέχει καθαρό υδρογόνο στις μονάδες διυλιστηρίου.

Η επικείμενη απόκτηση της Ανεμος θα ενισχύσει σημαντικά το χαρτοφυλάκιο ΑΠΕ της Motor Oil δεδομένου ότι η Ανεμος έχει σε λειτουργία 493MW αιολικής ενέργειας, ένα φωτοβολταϊκό πάρκο στην Αργολίδα ισχύος 2MW και ένα υδροηλεκτρικό σταθμό ισχύος 4,95MW στα Γρεβενά.  Ο τομέας ΑΠΕ της Ελλάκτωρ το 2021 σημείωσε έσοδα 105,7 εκατ. αυξημένα κατά 13% σε σχέση με το 2020 και κέρδη EBITDA 84,4 εκατ ενισχυμένα κατά 15% πάντα σε σχέση με το 2020. Μάλιστα, μετά τον κλάδο των παραχωρήσεων ήταν ο πιο αποδοτικός τομέας της Ελλάκτωρ σε ότι αφορά στα «παραγόμενα» EBITDA.

Οι τελευταίες εξαγορές στον κλάδο των ΑΠΕ σε Ιταλία (Falck) και Ισπανία (Eolia) έγιναν με δείκτη 14 φορές τα EBITDA, ενώ στην περίπτωση της Άνεμος με 12 φορές. Οι αποτιμήσεις των ΑΠΕ έχουν πάρει την ανιούσα, καθώς προσφέρουν στους επίδοξους επενδυτές καθορισμένες τιμές συμβολαίων, άρα εξασφαλισμένα έσοδα και «κλειδωμένες» αποδόσεις. Δεν είναι τυχαίο ότι οι τελευταίες εκθέσεις χρηματιστηριακών εταιρειών για την Τέρνα Ενεργειακή ανεβάζουν την αποτίμησή της στα 2,7 δισ. ευρώ! Η Τέρνα Ενεργειακή έχει εγκατεστημένη ισχύ 895MW εκ των οποίων 866MW αιολικά, υπό κατασκευή 342MW και υπό ανάπτυξη άδειες για 2.400MW.

Η είσοδος της οικογένειας Βαρδινογιάννη θα ενδυναμώσει ουσιαστικά την Ελλάκτωρ σε μια περίοδο που η εταιρεία βρίσκεται στη μάχη της διεκδίκησης της Αττικής Οδού αλλά και άλλων σημαντικών έργων υποδομής. Παράλληλα βάζει τέλος στη σύγκρουση των δυο μεγαλομετόχων (Reggeborgh -εφοπλιστών) η οποία αποτελούσε εμπόδιο για την προσπάθεια εξυγίανσης της Ελλάκτωρ και ανάκτησης της εμπιστοσύνης. 

Τα κεφάλαια που θα εισπράξει η Ελλάκτωρ από την πώληση της Άνεμος θα «υπηρετήσουν» τον σχεδιασμό των Ολλανδών της Reggeborgh ο οποίος δεν είναι άλλος από την ενίσχυση της παρουσίας του ομίλου στις παραχωρήσεις και τις κατασκευές. Επίσης, κάνουν πιο εύκολο το έργο της διοίκησης να προχωρήσει σε αναδιάρθρωση του δανεισμού και να αντικαταστήσει το «ακριβό» ομόλογο των 670 εκατ ευρώ που είχε εκδοθεί το 2019 με επιτόκιο 6,4%. Αν και σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει να διευθετηθούν θέματα ενεχύρων καθώς η εκδότρια του ομολόγου το 2019 ήταν  η ELLAKTORValuePlc, ένα ιδιότυπο γκρουπ δραστηριοτήτων που περιλαμβάνει την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, τη Μητρική Ελλάκτωρ (άρα ουσιαστικά τον Κλάδο των Αιολικών σε συνέχεια της  συγχώνευσης δι’ απορροφήσεως της Ανεμος ) και την Ηλέκτωρ δηλαδή τη διαχείριση απορριμμάτων. Ουσιαστικά, με την πώληση του 75% της Ανεμος η συμμετοχής της στο ενέχυρο θα πρέπει να καλυφθεί με μετρητά από την πώλησή της στην οικογένεια Βαρδινογιάννη.

Ενδιαφέρον θα έχει και η στάση των Ολλανδών απέναντι στο νέο συνεταίρο. Με τους εφοπλιστές ποτέ δεν κατάφεραν να τα βρουν και μάλιστα τους είχαν αποκλείσει από το διοικητικό συμβούλιο παρά το γεγονός ότι και οι δύο πλευρές κατείχαν ίδια περίπου μετοχικά ποσοστά στον όμιλο. Πληροφορίες αναφέρουν πως η προσέγγιση εδώ θα είναι διαφορετική και έχουν γίνει οι απαραίτητες ζυμώσεις. Επίσης, θα πρέπει να διευκρινιστεί τι θα γίνει με τις μελλοντικές επενδύσεις στον κλάδο των ΑΠΕ δεδομένου ότι η Ελλάκτωρ έχει υπογράψει στρατηγική συνεργασία  με την EDRP από την Πορτογαλία για την ανάπτυξη αιολικών πάρκων ισχύος 900MW με εκτιμώμενη αξία επένδυσης το 1 δισ. ευρώ. Η συμφωνία θα υλοποιηθεί με τον νέο ιδιοκτήτη της Ανεμος, θα συνεχιστεί με την Ελλάκτωρ χωρίς την Άνεμος (δύσκολο), ή  θα παραπεμφθεί στις ελληνικές καλένδες;

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Motor Oil: Περνά στην πράσινη εποχή με διαβατήριο τα κέρδη της διύλισης

Οι επενδύσεις 4 δισ. ευρώ στους τέσσερις στρατηγικοί πυλώνες ανάπτυξης -εκσυγχρονισμός διυλιστηρίου, λιανική, ΑΠΕ, εναλλακτικά καύσιμα και κυκλική οικονομία- αλλάζουν το προφίλ του ομίλου με χρονικό ορίζοντα το 2030.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Από το μηδέν στα 120 εκατ. τα κέρδη της Motor Oil από ανανεώσιμες

Υψηλά περιθώρια διύλισης στις αρχές του 2024, καθώς κλείνουν ή πωλούνται μονάδες στην Ευρώπη. Με την εξαγορά της Άνεμος ο όμιλος έχει εγκατεστημένη ισχύ σε ΑΠΕ 837MW. Τι αναφέρει η διοίκηση για μέρισμα και επενδύσεις.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Motor Oil: Με κέρδη από το εξωτερικό, πληρώνει έκτακτο φόρο στην Ελλάδα

Έχουμε κέρδη επειδή δεν σταματάμε τις επενδύσεις εκσυγχρονισμού και απόδοσης, επισήμανε ο Π. Τζανετάκης. Εγκρίθηκε η εξαγορά της Ηλέκτωρ. Στο τέλος του έτους η επενδυτική απόφαση για το FSRU στην Κόρινθο.
ilektor Crobern Germany
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Πώς αλλάζει πίστα η Motor Oil στον τομέα περιβάλλοντος με την Ηλέκτωρ

Σημαντικές συνέργειες με τις ήδη θυγατρικές Verd και Thalis σε εναλλακτικά καύσιμα και διαχείριση απορριμμάτων. Το μισό σχεδόν τίμημα για την εξαγορά η Μotor Oil θα το αποσβέσει από την επιστροφή κεφαλαίου της Ελλάκτωρ.
Στάσσης-ΔΕΗ-ενέργεια
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ολοταχώς... πρασινίζει η ΔΕΗ με σχέδιο έργων 20GW για τις ανανεώσιμες

Τα 11,3GW θα προέλθουν από την οργανική ανάπτυξη και τα άλλα 8,7GW από τις συνεργασίες. Πρόβλεψη για EBITDA 1,8 δισ. και καθαρά κέρδη κοντά στα 400 εκατ. ευρώ. Ανανεώνεται το πρόγραμμα αγοράς ιδίων μετοχών.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Η «χρυσή» επένδυση της Motor Oil που έφερε κέρδος 200 εκατ. το 2023

Η επένδυση νάφθας στο διυλιστήριο της Κορίνθου αύξησε τα περιθώρια κέρδους στη βενζίνη. Η διοίκηση έχει εκπονήσει επενδυτικό πρόγραμμα 340 εκατ. ευρώ για το 2024. Διανομή μερίσματος ρεκόρ, ύψους 199 εκατ. ευρώ.