Η Motor Oil με καύσιμο» τις ισχυρές ταμειακές ροές από το διυλιστήριο της Κορίνθου έχει εκπονήσει ένα στρατηγικό σχέδιο για την ενεργειακή της μετάβαση με ορίζοντα το 2030.
Το στρατηγικό σχέδιο βασίζεται σε τέσσερις πυλώνες ανάπτυξης και υποστηρίζεται από ένα φιλόδοξο επενδυτικό πρόγραμμα συνολικής αξίας 4 δισ. ευρώ. Τα 2,5 δισ ευρώ θα κατευθυνθούν σε ενεργειακά έργα χαμηλών εκπομπών άνθρακα (ΑΠΕ,υδρογόνο, εναλλακτικά καύσιμα, κυκλική οικονομία) και 1,5 δισ. σε έργα ανθεκτικότητας και αναβάθμισης του διυλιστηρίου.
Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα επενδυτικά προγράμματα στην Νοτιοανατολική Ευρώπη που στόχο έχουν να μετατρέψουν έναν όμιλο επεξεργασίας υδρογονανθράκων σε έναν ενεργειακό όμιλο με χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα και δραστηριότητες σε όλες τις βιώσιμες τεχνολογίες
Πρώτος πυλώνας: Συνεχής συντήρηση και βελτίωση του διυλιστηρίου
Στο διυλιστήριο της Κορίνθου συνεχίζονται οι επενδύσεις για την καλύτερη απόδοση της μονάδας και την παραγωγή προϊόντων που χρειάζεται σήμερα ο κόσμος μέχρι να ωριμάσουν οι νέες «πράσινες» τεχνολογίες. Στόχος η αναβάθμιση των προϊόντων και η μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος.
Για παράδειγμα, η ολοκλήρωση της κατασκευής του συγκροτήματος επεξεργασίας Νάφθας, ενίσχυσε σημαντικά την ικανότητα του διυλιστηρίου να παράγει προϊόντα υψηλότερης προστιθέμενης αξίας και συνεισέφερε με 200 εκατ. ευρώ στα κέρδη ebitda της χρήσης του 2023. Μόνο για το διυλιστήριο φέτος έχουν προγραμματιστεί επενδύσεις 210 εκατ. ευρώ. Ξεχωρίζει η νέα μονάδα προπυλενίου, μια μακροπρόθεσμη βιώσιμη δραστηριότητα που διαφοροποιεί το μείγμα με προϊόντα που δεν σχετίζονται με τα καύσιμα. Παράλληλα, συνεχίζονται τα έργα ψηφιακού μετασχηματισμού στο διυλιστήριο μαζί με τα έργα ενεργειακής απόδοσης και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Ο τομέας της διύλισης συνεισέφερε πέρσι κέρδη ebitda 1,18 δισ. επί συνόλου 1,48 δισ. του ομίλου.
Δεύτερος πυλώνας: ηλεκτροκίνηση και λιανικό εμπόριο
Ο όμιλος, μέσω των θυγατρικών του, παρέχει λύσεις στους πελάτες του σε τρεις βασικές κατηγορίες: Κινητικότητα, Λιανική και Ενέργεια στο Σπίτι και την Επιχείρηση. Σε ότι αφορά στην ηλεκτροκίνηση στόχος είναι η εγκατάσταση 4.000 σημείων φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων έως το 2030 από περίπου 1.200 σήμερα. Στον τομέα της λιανικής ο όμιλος αναπτύσσει συνεργασίες και μετατρέπει τα πρατήριά (Shell, Avin, Cyclon) σε προορισμούς λιανικής. Το 2023 δημιούργησε μια νέα μορφή πέρα από το προαύλιο των πρατηρίων καυσίμων, παρουσιάζοντας το αυτόνομο κατάστημα Smartshop, προσφέροντας τρόφιμα, υπηρεσίες ηλεκτροφόρτισης, καφέ και άλλα προϊόντα και υπηρεσίες. Επιπλέον, με στόχο την ενίσχυση της εμπειρίας του πελάτη, ο όμιλος σχεδίασε το «πρατήριο καυσίμων του μέλλοντος», ένα project, το οποίο μεταξύ άλλων θα περιλαμβάνει προηγμένες υπηρεσίες εκτός καυσίμων, καύσιμα χαμηλών εκπομπών άνθρακα και υδρογόνο. Οι πρώτοι σταθμοί ανεφοδιασμού υδρογόνου θα κάνουν την εμφάνισή τους το 2025. Επίσης, μέσω της θυγατρικής nrg ο όμιλος δραστηριοποιείται στην προμήθεια ρεύματος και φυσικού αερίου κλείνοντας το 2023 με μερίδιο αγοράς 5,7%.
Τρίτος πυλώνας: ανανεώσιμες πηγές ενέργειας
Ο όμιλος μετά την εξαγορά της Ανεμος και της Unagi είναι ένας από τους μεγαλύτερους παραγωγούς ανανεώσιμης ενέργειας στην Ελλάδα και την ευρύτερη περιοχή με εγκατεστημένη ισχύ 839MW. Μέσω της θυγατρικής MORE που είναι ο επενδυτικός βραχίονας του ομίλου στις ΑΠΕ έχει αναπτυχθεί ένα σημαντικό pipeline έργων που υπερβαίνουν τα 2GW. Από μηδενικά ebitda το 2020, η MORE κατάφερε να εμφανίσει το 2023 κέρδη ebitda 170 εκατ. ευρώ από τις ΑΠΕ που σε ποσοστό 93% είναι αιολικά πάρκα. Oι εκτιμήσεις της διοίκησης αναφέρουν ότι έως το 2030, η λειτουργική δυναμικότητα της MORE θα ξεπεράσει τα 2GW και το ebitda θα ξεπεράσει τα 250 εκατ. ευρώ.
Τέταρτος πυλώνας: Εναλλακτικά καύσιμα & κυκλική οικονομία
Μέσω του τέταρτου στρατηγικού πυλώνα ο όμιλος αξιοποιεί τη εμπειρία και τεχνογνωσία στη διαχείριση σύνθετων βιομηχανικών διαδικασιών για την παραγωγή εναλλακτικών καυσίμων και βελτιστοποίηση της (επανα)χρησιμοποίησης των πόρων.
Τα εναλλακτικά καύσιμα, όπως το φυσικό και ανανεώσιμο αέριο, το υδρογόνο χαμηλών εκπομπών άνθρακα και τα βιοκαύσιμα, καθώς και οι δραστηριότητες κυκλικής οικονομίας, όπως η ανακύκλωση, η διαχείριση αποβλήτων, η ανάπτυξη πρώτων υλών βιοκαυσίμων και η αναγέννηση λιπαντικών, είναι όλοι τομείς που ενεργά δραστηριοποιείται ο όμιλος.
Ενδεικτικά, τα τελευταία δύο χρόνια:
• Η Motor Oil επένδυσε στα Βιοκαύσιμα μέσω της θυγατρικής Verd, η οποία λειτουργεί μονάδα παραγωγής βιοντίζελ στο Βόλο και μέσω της θυγατρικής της Prasino Ladi δραστηριοποιείται στη συλλογή και εμπορία αποβλήτων μαγειρικών ελαίων και ζωικών λιπών.
• Ιδρυσε την «Ελληνικό Υδρογόνο Α.Ε», μια κοινοπραξία με τη ΔΕΗ -51% Motor Oil, 49% ΔΕΗ- με στόχο την παραγωγή πράσινου υδρογόνου αξιοποιώντας τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα που προσφέρουν οι μέτοχοί της όσον αφορά τη χωροθέτηση των εγκαταστάσεων και τις δυνατότητες κατανάλωσης.
• Ενσωμάτωσε την τεχνογνωσία της θυγατρικής Thalis στην επεξεργασία στερεών αποβλήτων, στην επεξεργασία νερού και υγρών αποβλήτων, καθώς και στην εξοικονόμηση ενέργειας και την αξιοποίηση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (ΑΠΕ) στις υποδομές.
• Λειτουργεί ένα από τα μεγαλύτερα διυλιστήρια λιπαντικών στη Νοτιοανατολική Ευρώπη μέσω της LPC, που εξειδικεύεται στον τομέα της αναγέννησης χρησιμοποιημένων λιπαντικών ελαίων και παραγωγής λιπαντικών τελικού χρήστη στην Ελλάδα.
• Συνεχίζεται η την κατασκευή της νέας μονάδας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας CCGT ισχύος 877 MW στην Κομοτηνή. Η εγκατάσταση θα είναι μια σύγχρονη μονάδα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας που τροφοδοτείται από φυσικό αέριο με επίπεδα απόδοσης που φτάνουν έως και 64%, Η «Θερμοηλεκτρική Κομοτηνής» αναπτύσσεται στο πλαίσιο κοινοπραξίας 50% - 50% μεταξύ του ομίλου Motor Oil και της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και προβλέπεται να ξεκινήσει τη λειτουργία της εντός του 2024.