«Το 2024 ξεκίνησε με πολύ καλά περιθώρια διύλισης, κόντρα στις προβλέψεις. Δεν μπορούμε όμως να πούμε με βεβαιότητα κάτι για τη συνέχεια». Αυτό τόνισε ο αναπληρωτής CEO της Motor Oil κ. Πέτρος Τζαννετάκης στο περιθώριο της συνέλευσης της εταιρείας για την έγκριση εξαγοράς του υπόλοιπου 25% της Άνεμος.
Όπως διευκρίνισε ο κ. Τζαννετάκης, «στον κλάδο της διύλισης, επενδύσεις για νέα διυλιστήρια γίνονται μόνο εκτός Ευρώπης. Στην Ευρώπη δεν παίρνει κανείς το ρίσκο. Αντιθέτως κλείνουν ή πωλούνται μονάδες. Εμείς βρισκόμαστε σε πλεονεκτική θέση επειδή έχουμε τα προηγούμενα χρόνια ολοκληρώσει μεγάλες επενδύσεις εκσυγχρονισμού και ενίσχυσης της αποδοτικότητάς. Έτσι, θα είμαστε οι τελευταίοι που θα έχουμε πρόβλημα σχετικά με τη δραστηριότητά μας στα ορυκτά καύσιμα».
Η συνέλευση ενέκρινε την εξαγορά του υπόλοιπου 25% της Άνεμος έναντι 123,5 εκατ. ευρώ και πλέον η MORE, o επενδυτικός βραχίονας του ομίλου στις ΑΠΕ, ελέγχει το 100% της Άνεμος. Όπως ανέφερε ο κ. Τζαννετάκης, «τα κέρδη μας από τη διύλιση τα επενδύουμε τα τελευταία χρόνια σε πράσινες επενδύσεις. Το 2020 είχαμε εγκατεστημένη ισχύ 47MW, το 2021 ανεβήκαμε στα 79MW, το 2022 στα 772MW και το 2023 φτάσαμε στα 837ΜW. Από μηδενικά EBITDA το 2020, το 2023 τα EBITDA από τις ΑΠΕ που σε ποσοστό 93% είναι αιολικά πάρκα, θα κυμανθούν μεταξύ 115-120 εκατ. ευρώ».
Έργα ΑΠΕ και αποθήκευσης 2GW σε διάφορα στάδια ανάπτυξης
Η Motor Oil έχει ένα pipeline έργων ΑΠΕ και συστημάτων αποθήκευσης πλέον των 2 GW, σε διάφορα στάδια ανάπτυξης. Σύμφωνα με τη διοίκηση, η εταιρεία θα επενδύσει στις άδειές της και στα δικά της έργα υπό ανάπτυξη και δεν θα προχωρήσει σε άλλες εξαγορές ΑΠΕ όπως έως τώρα με την Ανεμος» και την Unagi. Στόχος τα επόμενα τέσσερα χρόνια η εγκατεστημένη ισχύ από ΑΠΕ να ανέλθει σε 1,2GW.
Ερωτώμενος ο κ. Τζαννετάκης για το μέρισμα της χρήσης του 2023 απάντησε πως είναι νωρίς ακόμη και οι σχετικές αποφάσεις θα ληφθούν την άνοιξη. Ηδη, η εταιρεία έχει μοιράσει προμέρισμα 0,40 ευρώ από τα κέρδη της χρήσης του 2023. Το ίδιο προμέρισμα είχε μοιράσει και για τα κέρδη του 2022, με την προσθήκη 1,2 ευρώ υπόλοιπου μερίσματος, συνολικά δηλαδή για τη χρήση του 2022 η εταιρεία είχε μοιράσει 1,6 ευρώ ανά μετοχή.
Στο 9μηνο του 2023 ο όμιλος είχε έσοδα 9,97 δισ. ευρώ από 12,66 δισ. ευρώ το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2022 και καθαρά κέρδη 716,6 εκατ. ευρώ από 1,007 δισ. το 2022.
Το επενδυτικό πλάνο της Motor Oil ανέρχεται σε 4 δισ. ευρώ εκ των οποίων 2,5 δισ. αφορούν σε «πράσινες» επενδύσεις, με το 1 δισ. να έχει ήδη επενδυθεί στην Άνεμος και την Unagi.
Οι τέσσερις πυλώνες του εταιρικού μετασχηματισμού
Ο εταιρικός μετασχηματισμός της εταιρείας στηρίζεται σε 4 πυλώνες: Ο πρώτος πυλώνας είναι ο τομέας των ΑΠΕ.
Ο δεύτερος πυλώνας είναι αυτός της ηλεκτροκίνησης και της δημιουργίας του πρατηρίου του μέλλοντος. Σήμερα ο όμιλος έχει 1.500 πρατήρια σε Ελλάδα και εξωτερικό. Το δίκτυο ηλεκτροκίνησης, incharge, της εταιρείας έχει φτάσει στα 1.000 σημεία φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων με στόχο το 2030 να φτάσει τα 4.000 σημεία φόρτισης.
Ο τρίτος πυλώνας αφορά στην αναβάθμιση του διυλιστηρίου της Κορίνθου. Οι επενδύσεις το 2023 ανήλθαν στα 170 εκατ. ευρώ για την κατασκευή μίας νέας μονάδας διάσπασης προπυλενίου (Fluid Catalytic Cracker - FCCpropylene splitter), ενώ ολοκληρώθηκε και η κατασκευή του συγκροτήματος κατεργασίας νάφθας που λειτουργεί κανονικά.
Ο τέταρτος πυλώνας αφορά στην κυκλική οικονομία και τα ανανεώσιμα και εναλλακτικά καύσιμα. Στον τομέα αυτό έχουν γίνει σημαντικές επενδύσεις με την εξαγορά της Thalis (διαχείριση απορριμμάτων, υγρών αποβλήτων) και την εξαγορά της Verd (βιοκαύσιμα). Παράλληλα, η Μotor Oil, σε κοινοπραξία με τη ΔΕΗ, προχωρεί σε επένδυση για την παραγωγή πράσινου υδρογόνου στη Δυτική Μακεδονία και, μαζί με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, στην κατασκευή μονάδας ηλεκτροπαραγωγής στην Κομοτηνή ισχύος 877MW.
Επίσης, η εταιρεία σχεδιάζει τη δημιουργία πλωτής Μονάδα Αποθήκευσης και Επαναεριοποίησης Φυσικού Αερίου (FSRU) στους Αγίους Θεοδώρους Κορινθίας. Eχουν εγκριθεί από το υπουργείου Περιβάλλοντος οι περιβαλλοντικοί όροι για την κατασκευή του έργου και απομένει η λήψη της τελικής επενδυτικής απόφασης από τη διοίκηση της Motor Oil.