Με το ενδιαφέρον των Ισραηλινών να αποκτά άλλη βαρύτητα λόγω της επίσκεψης του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στο Ισραήλ, τη διαμόρφωση νέων συμμαχιών και συμπράξεων να λαμβάνουν χώρα, αλλά και με μια ακόμη αναβολή προχωρά η διαδικασία για τον διαγωνισμό πώλησης περιουσιακών στοιχείων της Ελληνικής Βιομηχανίας Οχημάτων (ΕΛΒΟ).
Η διαδικασία η οποία μετατέθηκε για τις 13 Ιουλίου (5η αναβολή), σύμφωνα με πηγές του BD αναμένεται να λάβει νέα προθεσμία για τον Αύγουστο, προς διευκόλυνση των Iσραηλινών «μνηστήρων» οι οποίοι δεσμεύονται λόγω της πολιτικής της χώρας τους στην επιβολή καραντίνας σε όσους επιστρέφουν από το εξωτερικό έως τα τέλη Ιουλίου. Πολιτική, η οποία δεν επιτρέπει την έγκαιρη επίσκεψη των στελεχών της Plasan στις εγκαταστάσεις της ΕΛΒΟ.
Η βαρύτητα που δίνεται από την κυβέρνηση αλλά και την ΕΥ, που πράττει ως ειδικός εκκαθαριστής της κρατικής εταιρείας στην ισραηλινή Plasan και στην διευκόλυνση της αποστολής της, δικαιολογείται τόσο από την επαναδιατύπωση και την ισχυροποίηση του ισραηλινού ενδιαφέροντος, όσο και από το επιχειρηματικό σχέδιο που γνωστοποιήθηκε προς την κυβερνητική αποστολή.
Το business plan της Plasan περιλαμβάνει για την Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων επέκταση των δραστηριοτήτων της στην κατασκευή σύγχρονων ηλεκτρονικών συστημάτων πολέμου, για την υλοποίηση του οποίου σε βάθος χρόνου οι επενδύσεις μπορεί να φθάσουν έως και 1 δισ. ευρώ. Τα δε νέα συστήματα θα διατίθενται στην Ελλάδα, το Ισραήλ, ή και σε άλλους ενδιαφερόμενους βάσει συμφωνιών.
Με δεδομένο ότι ο διαγωνισμός όπως είναι δομημένος λαμβάνει υπόψη όχι μόνο το προσφερόμενο τίμημα αλλά και την έκταση και βιωσιμότητα του επενδυτικού σχεδίου, οι Ισραηλινοί φαίνεται ότι πλέον αποκτούν σαφές προβάδισμα.
Όσον αφορά το πώς διαμορφώνονται οι συμμαχίες για τη διεκδίκηση της ΕΛΒΟ, το ενδιαφέρον της Plasan Sasa, κατασκευάστριας οχημάτων, ενδέχεται με βάση και το business plan να εκφραστεί σε σύμπραξη με άλλες ισραηλινές εταιρείες που έχουν τεχνογνωσία στα ηλεκτρονικά συστήματα, όπως η Elbit Systems ή και η Rafael Advanced Defence Systems.
Επί ελληνικού εδάφους, πληροφορίες αναφέρουν ότι ο όμιλος Πετρόπουλου έχει συζητήσει και καταλήξει να συνεργαστεί με τον όμιλο Κουιμτζή, ο οποίος φέρει μαζί του και συνεργασία με αμερικανικές εταιρείες.
Υπενθυμίζεται ότι αρχικό, άτυπο ενδιαφέρον για την ΕΛΒΟ έχουν εκδηλώσει επτά επενδυτές στους οποίους περιλαμβάνονται εκτός των προαναφερομένων η ιταλική Ferrovie dello Stato στον όμιλο της οποίας ανήκει και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η γερμανική Krauss-Maffei Wegmann (KMW), η νοτιοαφρικανική Paramount Group, η Intracom Defence, ο ινδικός όμιλος Tata Group, αλλά και ο πολωνικός όμιλο Solaris. Μένει βέβαια να επιβεβαιωθεί και με κατάθεση δεσμευτικών προσφορών το όποιο ενδιαφερον, καθώς τόσο η Γερμανική όσο και η Ιταλική συμμετοχή αλλά και αυτή της Tata Group, βάζουν στο τραπέζι σημαντικό ανταγωνισμό για τους ισραηλινούς.
Στο πλαίσιο του διαγωνισμού θα εκποιηθούν: ακίνητα, κτιριακές εγκαταστάσεις στη ΒΙΠΕ Σίνδου, εξοπλισμός και δικαιώματα πνευματικής και βιομηχανικής ιδιοκτησίας. Σημειώνεται ότι το Ελληνικό Δημόσιο αναμένεται να διατηρήσει το δικαίωμα, να αποκτήσει έναντι τιμήματος το 21% της ΕΛΒΟ μετά από μια τριετία.
Η ΕΛΒΟ βρίσκεται από το 2014 σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης με σωρευμένες ζημίες 170,3 εκατ. ευρώ και συνολικές υποχρεώσεις που έφταναν τα 85,4 εκατ. ευρώ. Η εταιρεία είχε ιδρυθεί το 1972 ως Στάγιερ Ελλάς με σκοπό την παραγωγή και διάθεση φορτηγών οχημάτων, γεωργικών ελκυστήρων και σταθερών κινητήρων.
Το 1986 η συμμετοχή των Αυστριακών είχε μεταβιβαστεί στο ελληνικό Δημόσιο. Το 2000 ο όμιλος Μυτιληναίος είχε αποκτήσει, μέσω διεθνούς διαγωνισμού, το 43% των μετοχών και το management, και αποχώρησε από την εταιρεία το 2010.