Το 2024 αποτέλεσε χρονιά - ορόσημο για την ΑΒ Βασιλόπουλος, με την εταιρεία να επιταχύνει τον στρατηγικό της μετασχηματισμό, να ενισχύει την omnichannel παρουσία της και να επενδύει δυναμικά σε τεχνολογία και αναβάθμιση της αγοραστικής εμπειρίας.
Παρά τη μείωση του κύκλου εργασιών, η εταιρεία παρουσίασε σημαντική βελτίωση κερδοφορίας και αύξηση ταμειακών διαθεσίμων, επιβεβαιώνοντας τη δέσμευσή της στη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη.
Ο κύκλος εργασιών του ομίλου διαμορφώθηκε στα 1,94 δισ., σημειώνοντας πτώση 1,8% σε σχέση με το 2023 (1,97 δισ.), ως αποτέλεσμα της αναδιάρθρωσης του δικτύου καταστημάτων.
Ωστόσο, τα λειτουργικά κέρδη αυξήθηκαν θεαματικά κατά 115%, φτάνοντας τα 13,8 εκατ. έναντι 6,4 εκατ. την προηγούμενη χρονιά, με την προσαρμοσμένη λειτουργική κερδοφορία να ανέρχεται στα 26,7 εκατ. (περίπου 1,4% περιθώριο).
Τα ταμειακά διαθέσιμα ενισχύθηκαν κατά 15%, στα 68,7 εκατ., δίνοντας στην εταιρεία μεγαλύτερη ευελιξία για μελλοντικές επενδύσεις. Όπως τόνισε ο κ. Νίκος Λαβίδας, brand president της ΑΒ Βασιλόπουλος, κατά την χθεσινή παρουσίαση των οικονομικών αποτελεσμάτων της εταιρείας, «η σημαντική βελτίωση της προσαρμοσμένης λειτουργικής κερδοφορίας επιβεβαιώνει την αποτελεσματικότητα του πλάνου μετασχηματισμού».
Επενδύσεις και βάση στο franchise
Η εταιρεία προχώρησε σε επενδύσεις ύψους 41,5 εκατομμυρίων ευρώ, οι οποίες αφορούσαν την ανάπτυξη νέων καταστημάτων, την ενίσχυση του δικτύου, την πράσινη ανάπτυξη, τις αποθήκες και τις υποδομές, καθώς και την εφαρμογή νέων τεχνολογιών.
Η χρονιά αυτή ανέδειξε και τις σημαντικές προκλήσεις της αγοράς. Το αυξημένο κόστος πρώτων υλών και μεταφορών, ο πληθωρισμός και η αύξηση του κόστους ζωής, η ανάγκη για ψηφιακό μετασχηματισμό λόγω της ραγδαίας ανάπτυξης του ηλεκτρονικού εμπορίου, καθώς και η αυξανόμενη σημασία της βιωσιμότητας και των ESG κριτηρίων διαμόρφωσαν ένα απαιτητικό περιβάλλον.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, η ΑΒ Βασιλόπουλος επιβεβαίωσε την στρατηγική της δέσμευση για βιώσιμη ανάπτυξη. Το 2025 σχεδιάζει να συνεχίσει δυναμικά το πενταετές πλάνο της, με έμφαση στον εξορθολογισμό του δικτύου και την παροχή μιας ολοκληρωμένης omnichannel εμπειρίας, στην στήριξη των ελληνικών νοικοκυριών μέσω του προγράμματος πιστότητας ΑΒ Plus και στην αναβάθμιση της ποιότητας και της καινοτομίας των προϊόντων.
Συνολικά, η εταιρεία έκλεισε το 2024 με 624 καταστήματα και θέτει στόχο να φτάσει τα 670 μέχρι το τέλος του 2025, με έμφαση σε μικρά, αστικά καταστήματα που ευνοούν την εγγύτητα με τον καταναλωτή, ενώ ένας μακρόπνοος στόχος είναι να φτάσει στα 900 καταστήματα μέχρι το 2028 κυρίως μέσω franchise.
Αναλυτικά η ΑΒ Βασιλόπουλος, το 2024 είχε 279 εταιρικά καταστήματα, 331 με franchise και 14 χονδρικής πώλησης. Το franchise τα τελευταία χρόνια παραμένει στρατηγική προτεραιότητα για την ανάπτυξη του δικτύου, καθώς ενισχύει τη μεσαία επιχειρηματικότητα και προσφέρει ώθηση στον κύκλο εργασιών.
Στο σκεπτικό βασίστηκε και η τελευταία εξαγορά της τοπικής αλυσίδας Πτολεμαΐς από την ΑΒ Βασιλόπουλος, μάλιστα όπως τόνισε ο κ. Λαβίδας, υπογράφηκε η συμφωνία και η ΑΒ Βασιλόπουλος θα εξαγοράσει τα πέντε από τα οκτώ καταστήματα τα οποία και θα πάνε σε δύο διαφορετικούς franchises.
Omnichannel και ιδιωτική ετικέτα
Η ΑΒ Βασιλόπουλος προχώρησε σε σημαντικές επενδύσεις στο e-commerce και στο fast delivery, στοχεύοντας σε μια απρόσκοπτη omnichannel εμπειρία. Παράλληλα, αναβάθμισε το πρόγραμμα πιστότητας AB Plus με προσωποποιημένες ανταμοιβές, ενίσχυσε τις προωθητικές ενέργειες (συνολικού ύψους 240 εκατ. το 2024, με στόχο 250 εκατ. το 2025).
Όσον αφορά την ιδιωτική ετικέτα παραμένει στρατηγικός μοχλός αξίας, για την ΑΒ Βασιλόπουλος με στόχο αύξησης του μεριδίου στο 40% μέσα στην επόμενη πενταετία και εισαγωγής 450 νέων προϊόντων και 1.000 κωδικών έως το 2027.
Παρά τη μείωση του αριθμού των εργαζομένων κατά 1000 άτομα, λόγω αναδιάρθρωσης η εταιρεία απασχόλησε 13.600 εργαζόμενους το 2024, ενώ ταυτόχρονα τα franchise κατέγραψαν αύξηση προσωπικού κατά 1.500 άτομα. Το κόστος μισθοδοσίας ανήλθε σε 280 εκατ., με την εταιρεία να απορροφά αυξήσεις μισθών και λειτουργικά κόστη (περίπου 18 εκατ. συνολικά).