ΓΔ: 1397.63 0.94% Τζίρος: 86.84 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 DATA
Φώτο: Shutterstock

Έρχονται οι προσφυγές στο ΣτΕ για τη «χρυσή» γραμμή Μετρό των 1,8 δισ.

Ακόμη και εντός του Φεβρουαρίου αναμένονται οι προσφυγές των δύο κοινοπραξιών που διεκδικούν το μεγαλύτερο έργο αυτής της περιόδου. Το χρονικό των αλλεπάλληλων νομικών «μαχών».

Στους «ώμους» του ΣτΕ θα πέσει τελικά το βάρος της απόφασης για το ποιοι θα είναι τελικά οι οριστικοί διεκδικητές για να αναλάβουν το έργο «ναυαρχίδα» της νέας γραμμής 4 του Μετρό στην Αττική.

Όπως ήταν αναμενόμενο, μετά την κατάθεση προδικαστικών προσφυγών από τις κοινοπραξίες Άβαξ - Ghella - Alstom Transport, Ακτωρ - Ansaldo - Hitachi Rail Italy, θα ακολουθήσουν (πιθανώς εντός του μήνα) και προσφυγές προς το ΣτΕ, όπου η μία κοινοπραξία ζητά τον αποκλεισμό της άλλης. Είναι η τρίτη φορά τα τελευταία δύο χρόνια, που το ΣτΕ θα κρίνει κάποια προσφυγή που συνδέεται με το συγκεκριμένο έργο, επιβεβαιώνοντας εκείνους που ισχυρίζονταν ότι ο τελικός νικητής του διαγωνισμού θα είναι εκείνος με το καλύτερο νομικό επιτελείο.

Εκ των πραγμάτων βέβαια, ήταν λίγο ως πολύ γνωστό ότι το αποτέλεσμα του διαγωνισμού θα κρινόταν στις δικαστικές αίθουσες, καθώς ο προϋπολογισμός των 1,8 δισ. ευρώ μεταφράζεται σε διπλασιασμό του ανεκτέλεστου υπόλοιπου για τους κατασκευαστικούς ομίλους, δηλαδή όποιος επικρατήσει θα ενισχύσει άμεσα τον μελλοντικό του κύκλο εργασιών και μάλιστα σε βάθος χρόνου.

Απόδειξη της «κόντρας» σε δικαστικό επίπεδο των κατασκευαστικών ομίλων, είναι και μια αναδρομή στην ιστορία του έργου. Όταν ξεκίνησε ο διαγωνισμός, στο τέλος του 2017, ενδιαφέρον εκδήλωσαν συνολικά τέσσερις κοινοπραξίες. Επρόκειτο για τα σχήματα Αβαξ-Ghella -Alstom Transport, Ακτωρ-Ansaldo-Hitachi Rail Italy, Τέρνα - Vinci - Siemens και Μυτιληναίος - Archirodon -FCC. Τον Μάρτιο του 2018, το σχήμα υπό τον όμιλο Μυτιληναίου αποκλείστηκε με την αιτιολογία της έλλειψης τεχνικής επάρκειας. Ακολούθησαν δύο προσφυγές από τον όμιλο Μυτιληναίο στο ΣτΕ, ωστόσο αμφότερες οι προσφυγές εν τέλει απορρίφθηκαν από το ΣτΕ.

Στο μεσοδιάστημα κι ενώ ακόμα δεν είχε εκδοθεί οριστική απόφαση από το ΣτΕ, πέρσι την άνοιξη, η διοίκηση της Αττικό ΜΕΤΡΟ καλεί τους υπόλοιπους τρεις διεκδικητές να υποβάλουν δεσμευτικές προσφορές, δηλαδή ξεκινά το δεύτερο στάδιο του διαγωνισμού, επιθυμώντας να επιταχύνει την διαδικασία, που ήδη, μέχρι εκείνη τη στιγμή μετρά πάνω από 18 μήνες. Λίγες ώρες πριν την καταληκτική ημερομηνία υποβολής των προσφορών γίνεται γνωστή η αντίρρηση του σχήματος ΤΕΡΝΑ - Vinci - Siemens στη συνέχιση του διαγωνισμού, ενώ υπάρχουν ζητήματα προσφυγών.

Ωστόσο, αποφασίζεται η συνέχιση της διαδικασίας, γεγονός που οδήγησε τη συγκεκριμένη κοινοπραξία στην απόφαση να μην υποβάλλει, στην ουσία, προσφορά, εκτιμώντας ότι ο διαγωνισμός δεν θα ολοκληρωνόταν λόγω τεχνικών προβλημάτων. Το αποτέλεσμα ήταν να αποκλειστεί από την συνέχεια του διαγωνισμού. Λίγους μήνες αργότερα, προχώρησε σε προσφυγή στο ΣτΕ, ζητώντας την ακύρωση του έργου, θίγοντας μια σειρά από ζητήματα, όπως π.χ. η συμμετοχή σε αυτόν της Alstom, η οποία ήταν από τις εταιρείες που καταδικάστηκαν στην πρόσφατη απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, για την υπόθεση του «καρτέλ» στον κατασκευαστικό κλάδο.

Η εταιρεία ήταν μεταξύ των ξένων ομίλων, που δεν δέχθηκαν να συμμετάσχουν στην διαδικασία διευθέτησης, όπως έπραξαν οι ελληνικοί όμιλοι, με αποτέλεσμα τελικά να καταδικαστεί. Ωστόσο, δεν επιβλήθηκε κάποιο πρόστιμο λόγω παραγραφής των αδικημάτων. Εν τέλει και η συγκεκριμένη προσφυγή της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ απορρίφθηκε, όχι όμως ως προς την ουσία των επιχειρημάτων της, αλλά επειδή το ΣτΕ έκρινε ότι δεν είχε βάση για να κριθεί, λόγω του αποκλεισμού του ομίλου από το αρχικό στάδιο του διαγωνισμού.

Ο νέος κύκλος προσφυγών που αναμένεται να υποβληθούν από τις εναπομείνασες δύο κοινοπραξίες, εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί μέχρι τις αρχές του καλοκαιριού, προκειμένου στη συνέχεια να προκύψει και κάποιο αποτέλεσμα στον διαγωνισμό. Εφόσον το ΣτΕ λύσει το «γόρδιο δεσμό», τότε θα ανοιχτούν οι οικονομικές προσφορές, ώστε να αναδειχθεί και ο προσωρινός ανάδοχος. Στη συνέχεια θα πρέπει να υπογραφεί και να κυρωθεί από την Βουλή η σχετική σύμβαση. Με τις πλέον αισιόδοξες εκτιμήσεις, υπολογίζεται ότι το έργο θα είναι σε θέση να εκκινήσει περίπου στα μέσα του 2021, σχεδόν τέσσερα χρόνια μετά την έναρξη του διαγωνισμού.

Υπενθυμίζεται ότι αντικείμενο του έργου είναι η ανάπτυξη ΜΕΤΡΟ, που θα συνδέει το Άλσος Βεΐκου με την γειτονιά του Γουδή. Η γραμμή θα είναι μήκους 12,8 χιλιομέτρων, ενώ θα κατασκευαστούν οι εξής 15 σταθμοί: Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημίας, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ιλίσια, Ζωγράφου και Γουδή.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ύστατη προσπάθεια διάσωσης του διαγωνισμού για το μετρό

Δεσμεύσεις από τις δύο ανταγωνιστικές κοινοπραξίες ότι δεν θα τορπιλίσουν με νέες προσφυγές τη διαδικασία έχει ζητήσει η Αττικό Μετρό για να αποφευχθεί ακύρωση του διαγωνισμού για τη γραμμή 4.