Την ώρα που η εισβολή της Ρωσίας συνεχίζεται στην Ουκρανία, στην πλατεία Πούσκιν της Μόσχας είναι έτοιμο να κάνει εγκαίνια το πρώτο εστιατόριο γρήγορου φαγητού της McDonald's, όμως υπό νέα επωνυμία και ιδιοκτησία. Περισσότερες από τρεις δεκαετίες μετά την άφιξη της εξαιρετικά δημοφιλούς δυτικής αλυσίδας γρήγορου φαγητού, και θα επαναλειτουργήσει το κατάστημα στην ίδια τοποθεσία - ναυαρχίδα, όπου η McDonald's άνοιξε για πρώτη φορά στη Ρωσία τον Ιανουάριο του 1990.
Στις αρχές της δεκαετίας του 1990, καθώς η Σοβιετική Ένωση κατέρρεε, τα McDonald's ενσάρκωσαν το ξεπάγωμα των εντάσεων του Ψυχρού Πολέμου και αποτέλεσαν το μέσο για εκατομμύρια Ρώσους να δοκιμάσουν αμερικανικό φαγητό και κουλτούρα. Η έξοδος της μάρκας είναι τώρα ένα ισχυρό σύμβολο του πώς η Ρωσία και η Δύση γυρίζουν και πάλι την πλάτη η μία στην άλλη.
Μετά την έναρξη της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία, η McDonald's ανακοίνωσε τον περασμένο μήνα ότι πουλάει τα εστιατόριά της στη Ρωσία σε έναν από τους τοπικούς αδειούχους της, τον Alexander Govor. Η συμφωνία σηματοδότησε μία από τις πιο υψηλού προφίλ επιχειρηματικές αποχωρήσεις από τότε που η Ρωσία έστειλε δεκάδες χιλιάδες στρατιώτες στην Ουκρανία στις 24 Φεβρουαρίου.
Οι εμβληματικές «χρυσές αψίδες» της McDonald's έχουν αφαιρεθεί σε περιοχές της Μόσχας και της Αγίας Πετρούπολης, όπου θα δώσουν τη θέση τους σε ένα νέο λογότυπο που αποτελείται από δύο πατάτες τηγανιτές και ένα χάμπουργκερ σε πράσινο φόντο. Η επαναλειτουργία θα καλύψει αρχικά 15 τοποθεσίες στη Μόσχα και τη γύρω περιοχή.
Το όνομα της νέας αλυσίδας παραμένει επτασφράγιστο μυστικό. Μια αλλαγή στο όνομα της εφαρμογής McDonald's την Παρασκευή σε "My Burger" προκάλεσε κάποιο ενθουσιασμό στο διαδίκτυο, αλλά η ομάδα Τύπου της αλυσίδας δήλωσε ότι αυτό ήταν μόνο προσωρινό, ανέφερε η εφημερίδα RBC.
Ένα σύνθημα στην αρχική σελίδα της εφαρμογής έγραφε: «Κάποια πράγματα αλλάζουν, αλλά η σταθερή εργασία είναι εδώ για να μείνει».
Τα ρωσικά μέσα ενημέρωσης, επικαλούμενα εικόνες του νέου μενού που διέρρευσαν, ανέφεραν τη μετονομασία πιάτων όπως το Filet-O-Fish σε "Fish Burger" και τα Chicken McNuggets σε απλά "Nuggets". Το Reuters δεν μπόρεσε να επαληθεύσει τις αλλαγές.
Ο Govor δήλωσε ότι σχεδιάζει να επεκτείνει το νέο εμπορικό σήμα σε 1.000 σημεία σε όλη τη χώρα και να επαναλειτουργήσει όλα τα εστιατόρια της αλυσίδας μέσα σε δύο μήνες. Αλλά μπορεί να υπάρξουν κάποιοι αντίπαλοι άνεμοι.
Χρειάζονται δεκαετίες για να χτιστεί ένα εμπορικό σήμα, δήλωσε ο Peter Gabrielsson, καθηγητής Διεθνούς Μάρκετινγκ στο Πανεπιστήμιο Vaasa της Φινλανδίας, και το νέο λανσάρισμα είναι κρίσιμο για τη μελλοντική επιτυχία του εμπορικού σήματος.
«Η ημέρα των εγκαινίων είναι σημαντική επειδή είναι η πρώτη φορά που οι καταναλωτές μπορούν πραγματικά να αισθανθούν, να αγγίξουν και να δουν τη μάρκα και αυτό που αντιπροσωπεύει», δήλωσε. «Είναι σημαντικό ποιες θα είναι οι αντιδράσεις και προφανώς ο κόσμος θα το συγκρίνει με τα McDonald's».
Η McDonald's, η μεγαλύτερη αλυσίδα μπιφτεκιών στον κόσμο, είχε στην ιδιοκτησία της το 84% των σχεδόν 850 εστιατορίων της σε όλη τη Ρωσία και χρεώθηκε έως και 1,4 δισ. δολάρια μετά την πώληση στον Γκόβορ, του οποίου η GiD LLC είχε προηγουμένως 25 εστιατόρια.
Ο Oleg Paroev της McDonald's Ρωσίας δήλωσε ότι άλλοι δικαιοδόχοι θα έχουν τη δυνατότητα να εργαστούν υπό τη νέα μάρκα, αλλά η παραδοσιακή μάρκα McDonald's θα φύγει από τη χώρα. Η McDonald's δήλωσε ότι θα διατηρήσει τα εμπορικά της σήματα.
Η McDonald's πέρυσι απέφερε περίπου το 9%, ή 2 δισεκατομμύρια δολάρια, των εσόδων της από τη Ρωσία και την Ουκρανία. Η McDonald's έχει το δικαίωμα να αγοράσει πίσω τα εστιατόριά της στη Ρωσία εντός 15 ετών, αλλά πολλοί όροι της πώλησης στην Govor παραμένουν ασαφείς.
Το πρακτορείο ειδήσεων TASS ανέφερε την Τετάρτη ότι τα McDonald's θα παραμείνουν ανοιχτά ως συνήθως στα αεροδρόμια και τους σιδηροδρομικούς σταθμούς της Μόσχας και της Αγίας Πετρούπολης μέχρι το 2023, επικαλούμενο πηγή κοντά στη Rosinter Restaurants, έναν άλλο δικαιοδόχο.
«Η Rosinter έχει μια μοναδική συμφωνία βάσει της οποίας η αμερικανική εταιρεία δεν μπορεί να πάρει το franchise. Μπορούν να λειτουργούν με ηρεμία», ανέφερε η πηγή που επικαλείται το TASS. Η Rosinter αρνήθηκε να σχολιάσει. Η McDonald's δεν απάντησε αμέσως.