ΓΔ: 1397.35 -0.02% Τζίρος: 58.72 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 15:35:00 DATA
Φώτο: Shutterstock

Πώς η φέτα... νίκησε το ουίσκι στη μάχη εξαγωγών Ελλάδας - Βρετανίας

Οι πωλήσεις ρεκόρ της φέτας στη βρετανική αγορά το 2022 άνοιξαν και άλλο την ψαλίδα με το ουίσκι, που είναι το μόνο βρετανικό προϊόν στην κατηγορία τροφίμων - ποτών που έχει αξιόλογες εξαγωγές στην Ελλάδα.

Έναν άξιο αντικαταστάτη της κορινθιακής σταφίδας, που στήριξε με τις εξαγωγές της όσο κανένα άλλο αγροτικό προϊόν την εθνική οικονομία τον 19ο αιώνα, φαίνεται ότι βρήκε η Ελλάδα στη φέτα σε ό,τι αφορά την αγορά της Βρετανίας. Το εθνικό μας τυρί είναι το τέταρτο πιο εξαγώγιμο προϊόν της χώρας στην βρετανική αγορά το 2022, πίσω από τα φάρμακα, τις σωλήνες και τα πετρελαιοειδή.

Πέρυσι, με εξαγωγές αξίας 59,3 εκατ. λιρών κατέλαβε το 4% των συνολικών εξαγωγών της χώρας μας στη Γηραιά Αλβιώνα. Το εντυπωσιακό στοιχείο είναι ότι σε σχέση με την περασμένη χρονιά οι εξαγωγές φέτας αυξήθηκαν κατά 50,3% ενώ η αύξηση πωλήσεων σε όγκο ήταν τάξης του 16,1% σπάζοντας το φράγμα των 10 εκατ. κιλών (10,5) έναντι 9 εκατ. κιλών το 2021.

Με τη δυναμική αυτή, η φέτα κατάφερε πέρυσι να απομακρυνθεί και άλλο στη «μάχη» με τον βρετανικό εθνικό πρωταθλητή στον κλάδο τροφίμων και ποτών που δεν είναι άλλος από το ουίσκι. Το ποτό που από τη δεκαετία του ‘60 κυριάρχησε στην ελληνική αγορά οινοπνευματωδών βρίσκεται αντίστοιχα στην τέταρτη θέση των πιο εξαγώγιμων βρετανικών προϊόντων προς την χώρα μας.

Η επιστροφή στην κανονικότητα τόσο στην νυχτερινή διασκέδαση όσο και στον τουρισμό μετά την πανδημία έδωσε ώθηση ώστε να υπάρξει μία άνοδο της τάξης του 36,2% των πωλήσεων σε αξία του βρετανικού ουίσκι στην Ελλάδα πέρυσι. Συγκεκριμένα πέρυσι εξήχθησαν στην Ελλάδα ποσότητες αξίας 30,3 εκατ. λιρών και το ποτό κατέλαβε το 3,4% των συνολικών εξαγωγών της Βρετανίας στην χώρα μας έναντι του 3,1% το 2021.

Το ουίσκι μαζί με το τζιν είναι τα μόνα προϊόντα από την κατηγορία τροφίμων και ποτών με αξιοσημείωτες εξαγωγές στην χώρα μας. Τα δύο προαναφερόμενα ποτά καταλαμβάνουν την μερίδα του λέοντος στην κατηγορία «Ποτά, αλκοολούχα υγρά και ξύδι» που είναι η τρίτη πιο ισχυρή εξαγωγικά προς την Ελλάδα. Σε αξία πέρυσι διαμορφώθηκε σε 54,7 εκατ. λίρες εμφανίζοντας άνοδο 32,6% σε σχέση με το 2021 και καταλαμβάνοντας 6,1% των συνολικών εισαγωγών που πραγματοποιήθηκαν από το Ηνωμένο Βασίλειο.

Συνολικά οι ελληνικές εξαγωγές τροφίμων το 2022 ανήλθαν σε 425,7 εκατ. λίρες ή το 28,8% του συνόλου των ελληνικών εξαγωγών στο Ηνωμένο Βασίλειο, ενώ, λόγω των ανατιμήσεων, η αύξηση της αξίας τους σε σχέση με το 2021 ήταν σχεδόν διπλάσια από αυτή του όγκου (αύξηση εξαγωγών κατά 41,7% στην αξία και κατά 23,7% στον όγκο). Εντυπωσιακή άνοδο είχαμε πέρυσι στην εξαγωγή ελιών οι οποίες βρέθηκαν στην έκτη θέση με άνοδο 125,6% σε αξία (30,8 εκατ. λίρες) και 62,4% σε όγκο (10,1 εκατ. κιλά).

Μεικτή ήταν η εικόνα στις εξαγωγές ελληνικού γιαουρτιού στην Αγγλία. Η μεγαλύτερη κατηγορία, αυτή που αφορά το λευκό γιαούρτι με λιπαρά έως 3%, εμφάνισε πτώση κατά 12,7% σε αξία (28,3 εκατ. λίρες) και 23,3% σε όγκο (12,4 εκατ. κιλά). Η δεύτερη μεγαλύτερη κατηγορία, του γιαουρτιού με λιπαρά άνω των 6%, εμφάνισε σημαντική βελτίωση πωλήσεων σε αξία (+45,2%) στα 16,6 εκατ. στερλίνες και 36,8% σε όγκο. Τέλος, πτωτικά κινήθηκε και η τρίτη μεγαλύτερη κατηγορία που αφορά τα γιαούρτια με λιπαρά από 3% - 6%. Οι εξαγωγές ανήλθαν πέρυσι σε 10 εκατ. στερλίνες μειωμένες κατά 24,3% συγκρινόμενες με το 2021 ενώ η πτώση σε όγκο διαμορφώθηκε σε 36,8%.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κίνδυνος για ελλειμματικό ισοζύγιο στις εξαγωγές λαχανικών και φρούτων

Στο οκτάμηνο οι εξαγωγές ξεπερνούν τις εισαγωγές, αλλά ως το τέλος του έτους ειδικοί εκτιμούν ότι η ισορροπία θα ανατραπεί και θα φθάσουμε σε έλλειμμα. Ανάγκη εντατικών ελέγχων στα εισαγόμενα.
Ouzo
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σε ανοδική πορεία παρά τον ανταγωνισμό οι εξαγωγές ελληνικού ούζου

Αυξημένες κατά 7,3% σε αξία και 3,6% σε ποσότητα ήταν οι εξαγωγές ούζου στο πρώτο εξάμηνο του 2024, και την τελευταία πενταετία έχει εμφανίσει αύξηση 45% σε αξία και 8% σε ποσότητα παρά τον διεθνή ανταγωνισμό.
Trofima, Super Market, laxanika, lahanika
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οι νέες αγορές εκτός ΕΕ που ανοίγονται για τα ελληνικά τρόφιμα

Ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Λ. Αυγενάκης σημείωσε πως υλοποιείται ένα δυναμικό πλάνο ενίσχυσης των σχέσεων της Ελλάδας με άλλες χώρες για την προώθηση των συμφερόντων των αγροτών.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Υπό πίεση οι ελληνικές εξαγωγές, ανθεκτικός ο τομέας των τροφίμων

Απώλειες εξαγωγών 5 δισ. το 2023, πτώση και τον Ιανουάριο. Διασώζεται ο τομέας των τροφίμων με αύξηση 9,5%. Συγκρατημένα αισιόδοξος για θετικό πρόσημο φέτος δηλώνει στο BD ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ, Συμεών Διαμαντίδης.