Τα γαλακτοκομικά προϊόντα συνεχίζουν να βρίσκονται στην αιχμή του ανατιμητικού κύματος που πλήττει την αγορά. Αν και τα διαθέσιμα στοιχεία της IRI αφορούν στον Νοέμβριο, ωστόσο σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες του BD οι ανατιμήσεις συνεχίζονται και τον Ιανουάριο.
Κατά τις ίδιες πηγές της αγοράς, από τις 16 Ιανουαρίου πρόκειται να ανατιμηθούν τα προϊόντα της Δέλτα –πρόκειται για τον leader της αγοράς των γαλακτοκομικών προϊόντων- σε μεσοσταθμικό ποσοστό 4%, το οποίο πρακτικά σημαίνει αυξήσεις από 2% ως και 7% τουλάχιστον.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τον Νοέμβριο, τον πρώτο μήνα της εφαρμογής του «καλαθιού του νοικοκυριού», όλες οι υποκατηγορίες του κλάδου των γαλακτοκομικών ανατιμήθηκαν, γεγονός που διαπιστώνεται στην αύξηση των πωλήσεων, ενώ αντιθέτως οι κυρίαρχες τάσεις της κατανάλωσης δεν άλλαξαν –οι αλλαγές που παρατηρήθηκαν ήταν επουσιώδεις, σχεδόν αμελητέες.
Οι γαλακτοκομικές μονάδες συνεχίζουν να ταλανίζονται από το δίλημμα «μερίδιο ή πωλήσεις» και παράλληλα αδυνατούν –για μία σειρά κοστολογικούς λόγους– να απορροφήσουν τις υπερβάλλουσες κοστολογικές επιβαρύνσεις. Οι περισσότερες εξ αυτών πρέπει να αντιμετωπίσουν, εκτός των άλλων, και το υψηλό χρηματοοικονομικό τους κόστος.
Αναλυτικότερα σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI που έχει στην διάθεση του το BD, τον Νοέμβριο η κατανάλωση του λευκού γάλακτος μειώθηκε 5,1%, ελαφρώς βελτιωμένη έναντι του Οκτωβρίου που είχε μειωθεί κατά 5,4%, ενώ η αξία των πωλήσεων βελτιώθηκε και ανήλθε στο 6,1% έναντι 4,8% τον Οκτώβριο.
Ειδικότερα η κατανάλωση του παστεριωμένου γάλακτος έχασε 5,9% έναντι του Οκτωβρίου, στη διάρκεια του οποίου είχε χάσει 6,3% - είναι προφανές ότι οι γαλακτοκομικές επιχειρήσεις ταλαιπωρούνται από τις υψηλές επιστροφές και γι΄αυτό τον λόγο, εξάλλου, η Δέλτα στη διάρκεια του τελευταίου διμήνου σταμάτησε τη διανομή του γάλακτος 7 ημερών πάνω από τη Λαμία, ενώ οι πωλήσεις τους βελτιώθηκαν κατά 3,7% έναντι 2,3% τον Οκτώβριο. Μείωση του όγκου και αύξηση της αξίας των πωλήσεων υποδηλώνουν τις σημαντικές αυξήσεις των τιμών.
Αντιθέτως το γάλα υψηλής παστερίωσης συνεχίζει να παρουσιάζει καλύτερη ανθεκτικότητα, δεδομένου ότι το Νοέμβριο η κατανάλωση του μειώθηκε κατά 3,7% έναντι 3,8% τον Οκτώβριο. Και η αξία των πωλήσεων του αυξήθηκε από 6,9% τον Οκτώβριο στο 8% το Νοέμβριο. Η ίδια τάση επικρατεί και στην υποκατηγορία του γάλακτος εβαπορέ, όπου η μείωση της κατανάλωσης διαμορφώθηκε στο 5,9% έναντι 6,2% τον Οκτώβριο. Και σ΄αυτή την περίπτωση οι πωλήσεις αυξήθηκαν στο 7% από 5,4% τον προηγούμενο μήνα.
Στην υποκατηγορία των τυροκομικών προϊόντων η μείωση της κατανάλωσης παρέμεινε και το Νοέμβριο στα ίδια επίπεδα με του Οκτωβρίου, στο 5,3%, όμως οι πωλήσεις της από 9,9% αυξήθηκαν στο 10,6%. Επίσης σταθερή παρέμεινε η μείωση της κατανάλωσης στα κίτρινα τυριά, στο 5,8%, αλλά αυξήθηκε η αξία των πωλήσεων τους από 9,1% στο 9,9%. Στα λευκά τυριά –η μερίδα του λέοντος ανήκει στη φέτα – η κατανάλωση ανήλθε στο 4,5% έναντι 4,6% τον Οκτώβριο, όμως η αξία των πωλήσεων ανήλθε στο 12% έναντι 11,4% τον Οκτώβριο.
Ελαφρώς βελτιωμένη φαίνεται να είναι η κατάσταση στην αγορά του γιαουρτιού, δεδομένου ότι η υποκατηγορία βελτίωση της επίδοση της στην κατανάλωση – η μείωση από 7% που ήταν τον Οκτώβριο διαμορφώθηκε στο 6,8% το Νοέμβριο. Και οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 3,4% το Νοέμβριο από 2,4% τον προηγούμενο μήνα. Βελτιωμένη είναι και η επίδοση του στραγγιστού γιαουρτιού – η μείωση από 7,3% έπεσε στο 7, ενώ οι πωλήσεις του αυξήθηκαν από 2,5% στο 3,8%.
Επίσης η κατανάλωση της κρέμας γάλακτος μειώθηκε κατά 4,7% έναντι 4,4% τον Οκτώβριο και η αξία των πωλήσεων της αυξήθηκε από 3,4% τον Οκτώβριο στο 4,5% το Νοέμβριο. Και ακόμη μειώθηκε επιπλέον το Νοέμβριο η κατανάλωση του βουτύρου, από 5,9% τον Οκτώβριο στο 6,5%, ενώ η αξία των πωλήσεων του αυξήθηκε από 1,4% στο 2%.